2022-07-05, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Euron har nog större chans att bli hårdvaluta än kronan?

Hur skall du göra för att kronan skall bli hårdvaluta? Den har aldrig någonsin varit det historiskt.

Kronan har trots allt stadigt försvaqats mot Euron de åren den existerat.

Så det är alltså inte vi som leder den matchen, om du trodde det.

https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_and_exchange_rates/euro_reference_exchange_rates/html/eurofxref-graph-sek.sv.html
Varken euron eller kronan har några riktiga värden bakom sig.
Citera
2022-07-05, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om?? Det har dom ju gjort för länge sedan.
Så de är redan med i laget som har 0 mål.
Citera
2022-07-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Så de är redan med i laget som har 0 mål.

De har varit med i ECB sedan starten och har DKK knutit till euron.

Det är därför den danska kronan gått starkare än den svenska.

I dansk krona ger idag 1,45 svenska pesetas.

Jag vet inte om ECB gjort noll mål, men det verkar som om Sverige mest gör självmål.

Euron är stabil mot dollarn trots allt.
Citera
2022-07-05, 19:45
Bannlyst
Citat:
De har varit med i ECB sedan starten och har DKK knutit till euron.

Det är därför den danska kronan gått starkare än den svenska.

I dansk krona ger idag 1,45 svenska pesetas.

Jag vet inte om ECB gjort noll mål, men det verkar som om Sverige mest gör självmål.

Euron är stabil mot dollarn trots allt.
Att Sverige gör självmål går ju inte att förneka.
Citera
2022-07-05, 20:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Ökning i M2 sedan 2018.

Sverige: 54%
USA: 56%

Skillnaden är att USA har en styrränta på 1.75% och Sverige en styrränta på 0.75% samt att dollarn är världens största reservaluta.

Och nej, det är inte ett vinnande koncept att ”printa pengar”, det är därför USA kraftigt höjer sin styrränta och kör med QT.
Men RB kör också QT och höjer räntan till skillnad mot t ex EUR och DKK. Och de senare ökar mot SEK.
Där DKK dessutom har negativ ränta. Så din logik håller inte.
Citera
2022-07-05, 20:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Tur att man låst räntan på 5 år till 1.6

Eller låst 10 år till 2,90.
Beror ju lite på hur många miljoner man har i lån men är det inte så där "jättemånga" så spelar ju 11.200 eller 20.300/miljon efter ränteavdragen ingen större roll. Har man däremot 5-10 miljoner i lån blir det snabbt svettigt när räntan närmar sig 10%.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Mindre kul om du märker att fastighetsvärdet är i fritt fall, vill göra exit, och måste betala jättesummor i ränteskillnad.

Men i vanlig ordning är det bara spekulanterna - folk som i sin idioti trodde det var en "bra investering" - som råkar illa ut. Typ alla som köpte för att bo klarar sig prima.

Hur fungerar det där egentligen? Ponera att mannen ovan som bundit räntan 5 år till 1,6 på låt säga en miljon vill sälja fyra år i förtid. Hur mycket måste denne betala om räntan nu är 5%?
Om köparen vill överta lånen får man det?

Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Sverige har att se fram emot stagflation.

Jag vidhåller att nyproduktion BRF är de som främst kommer att slaktas.

Jag skulle rekommendera att sälja nu medans det finns chans. Vad säger ni?

Förutom att jag litar på dig i dylika frågor så instämmer jag. Köpa nyproduktion på marginalen idag känns som ekonomiskt självmord.

Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Svenska kronan kollapsar i realtid, nere 2% mot dollarn på tre timmar. Nere 23% på ett år.

Svenska AT-läkare kan nu fly till USA, börja arbeta på McDonalds och tjäna mer än de gör i Sverige.

Fortsätter denna trend så kommer amerikanska McDonalds arbetare tjäna 51 500kr i månaden år 2025. Snittlönen i Sverige 2025 kommer vara ~39 000kr.

Ni kommer se dagen då en fet neger som vänder burgare på McDonalds i USA tjänar mer än svenska kirurger och civilingenjörer med 20 års erfarenhet.

USA är verkligen inte ett land utan problem. 3 av 10 amerikaner är redo att ta till vapen mot sin regering. Polariseringen har nog aldrig varit större i USA. 30%!!! På 328 000 000 invånare blir det ca 100 miljoner amerikaner som kan tänka sig dra vapen mot regeringen. Det förefaller främst vara republikaner dvs vita, kristna, konservativa vapenägare.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Intressanta rön från Anders Borg som sitter med betydligt mera fakta och erfarenhet än de allra flesta:
https://www.expressen.se/nyheter/almedalen/anders-borg-vi-far-vara-lite-sansade/

Han menar att boräntor upp emot 5-6% är helt orealistiska och att 3% är maximalt vad de kommer gå.
Känns som en vettig analys då inflationen ju ser tecken på att toppa ur i USA bland annat.
Eventuellt att den rörliga räntan kommer hamna på en 2% som högst. Det är gasa/bromsa som gäller i ekonomin och jag tror dessutom att amorteringskravet kommer minska över tid när priserna på bostäder håller på att stabiliseras.

Jag tror Anders Borg övertrasserat sitt förtroendekapital. För honom och hans gelikar väntar Finspång.
Citera
2022-07-05, 21:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Går det dåligt för Danmark tycker du? Finland som har Euron? Du gillar den svenska affärsmodellen?

Det är med EU vi har våra affärer så att stabilisera den växlingskursen stabiliserar vår ekonomi.
Euron är en makalöst usel idé? Varför binda samman diametralt olika ekonomier och politiska kulturer i samma valuta?
Vem tror att Grekland har samma stimulans eller åtstramningsbehov som Tyskland eller Finland?
Det bästa Sverige har gjort är att stå utanför euron.
Citera
2022-07-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Euron är en makalöst usel idé? Varför binda samman diametralt olika ekonomier och politiska kulturer i samma valuta?
Vem tror att Grekland har samma stimulans eller åtstramningsbehov som Tyskland eller Finland?

Kanske men nu var det inte vad jag sa... vi kör egen riksbank, egen ränta... allt det.. men vi knyter växelkursen om det är +/- 2%.. vi kör Danmarks modell, inte Finlands.
Citera
2022-07-06, 10:28
Medlem
För lite och för sent, det funkar inte att ligga på minimum av vad marknaden förväntar sig. Riksbanken måste chocka marknaden. Förväntar sig marknaden en höjning på 0,5-0,75% så ska de höja med minst 1%. Man ser ju på reaktion på kronan, den föll på beskedet. Riksbanken har en uppgift i detta läge och det är att höja värdet på kronan, som är historisk låg. Trots att receptet är enkelt så klarar de inte av det, för de är korrupta.

"SPÅR FALLANDE RÄNTOR. Fastighetsprofilen Sven-Olof Johansson tror att de höga räntorna är tillfälliga och att centralbankerna snart behöver sänka räntorna igen för att stimulera ekonomin och mota en lågkonjunktur i grind. (SvD)" https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2022/07/06/marginalpress-vetepriset-och-samsta-borsaret-sedan-1932.html

Höga räntor? Det är fortfarande historiskt extremt låga styrräntor. Det är liksom bara 0,75%, en normal styrränta ligger på 4%.

Korrupta riksbanken tog till extrema metoder i sin jakt på att höja inflationen under en högkonjunktur utan någon som helst vettig anledning och orsakade enormt mycket skada. Men de småduttar med att höja den då det verkligen finns fog för det? Man ser vilken enorm skada de helt omotiverade låga räntorna har gjort, då folk drabbas av panik av 0,75% ränta.
Senast redigerad av Hew18 2022-07-06 kl. 10:35.
Citera
2022-07-06, 10:31
Medlem
Citat:

Våra pengar hade iofs varit mer värda idag om vi hade gått med i euron. Så även om jag egentligen håller med dig, så kan jag inte bortse ifrån fakta. Vi hade varit rikare om vi hade gått med i euron eller som ovan talare säger kört danmark modell. Det är fakta. Däremot förstår jag inte hur euron kan vara så högt värderad.
Senast redigerad av Hew18 2022-07-06 kl. 10:33.
Citera
2022-07-06, 10:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Våra pengar hade iofs varit mer värda idag om vi hade gått med i euron. Så även om jag egentligen håller med dig, så kan jag inte bortse ifrån fakta. Vi hade varit rikare om vi hade gått med i euron eller som ovan talare säger kört danmark modell. Det är fakta. Däremot förstår jag inte hur euron kan vara så högt värderad.
Våra pengar hade varit mer värda idag om vi istället för att ösa ut billiga pengar sänkt skatter och höjt produktiviteten samt hållet en högre räntebana.
Vi har valutans värde helt i våra egna händer, nu har vi valt att köra den enkla vägen och trycka pengar.
Citera
2022-07-06, 10:56
Medlem
Citat:
Våra pengar hade varit mer värda idag om vi istället för att ösa ut billiga pengar sänkt skatter och höjt produktiviteten samt hållet en högre räntebana.
Vi har valutans värde helt i våra egna händer, nu har vi valt att köra den enkla vägen och trycka pengar.

Absolut, håller med. Men förändra fortfarande inte faktumet att vi hade varit rikare med ecb och euron istället för riksbanken och kronan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in