Citat:
Ursprungligen postat av
rexlz
Tur att man låst räntan på 5 år till 1.6
Eller låst 10 år till 2,90.
Beror ju lite på hur många miljoner man har i lån men är det inte så där "jättemånga" så spelar ju 11.200 eller 20.300/miljon efter ränteavdragen ingen större roll. Har man däremot 5-10 miljoner i lån blir det snabbt svettigt när räntan närmar sig 10%.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Mindre kul om du märker att fastighetsvärdet är i fritt fall, vill göra exit, och måste betala jättesummor i ränteskillnad.
Men i vanlig ordning är det bara spekulanterna - folk som i sin idioti trodde det var en "bra investering" - som råkar illa ut. Typ alla som köpte för att bo klarar sig prima.
Hur fungerar det där egentligen? Ponera att mannen ovan som bundit räntan 5 år till 1,6 på låt säga en miljon vill sälja fyra år i förtid. Hur mycket måste denne betala om räntan nu är 5%?
Om köparen vill överta lånen får man det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lagertha
Sverige har att se fram emot stagflation.
Jag vidhåller att nyproduktion BRF är de som främst kommer att slaktas.
Jag skulle rekommendera att sälja nu medans det finns chans. Vad säger ni?
Förutom att jag litar på dig i dylika frågor så instämmer jag. Köpa nyproduktion på marginalen idag känns som ekonomiskt självmord.
Citat:
Ursprungligen postat av
NigNog
Svenska kronan kollapsar i realtid, nere 2% mot dollarn på tre timmar. Nere 23% på ett år.
Svenska AT-läkare kan nu fly till USA, börja arbeta på McDonalds och tjäna mer än de gör i Sverige.
Fortsätter denna trend så kommer amerikanska McDonalds arbetare tjäna 51 500kr i månaden år 2025. Snittlönen i Sverige 2025 kommer vara ~39 000kr.
Ni kommer se dagen då en fet neger som vänder burgare på McDonalds i USA tjänar mer än svenska kirurger och civilingenjörer med 20 års erfarenhet.
USA är verkligen inte ett land utan problem. 3 av 10 amerikaner är redo att ta till vapen mot sin regering. Polariseringen har nog aldrig varit större i USA. 30%!!! På 328 000 000 invånare blir det ca 100 miljoner amerikaner som kan tänka sig dra vapen mot regeringen. Det förefaller främst vara republikaner dvs vita, kristna, konservativa vapenägare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaenkelberrie
Intressanta rön från Anders Borg som sitter med betydligt mera fakta och erfarenhet än de allra flesta:
https://www.expressen.se/nyheter/almedalen/anders-borg-vi-far-vara-lite-sansade/
Han menar att boräntor upp emot 5-6% är helt orealistiska och att 3% är maximalt vad de kommer gå.
Känns som en vettig analys då inflationen ju ser tecken på att toppa ur i USA bland annat.
Eventuellt att den rörliga räntan kommer hamna på en 2% som högst. Det är gasa/bromsa som gäller i ekonomin och jag tror dessutom att amorteringskravet kommer minska över tid när priserna på bostäder håller på att stabiliseras.
Jag tror Anders Borg övertrasserat sitt förtroendekapital. För honom och hans gelikar väntar Finspång.