Citat:
Ursprungligen postat av
Natynat
Jag köpte en begagnad bil hos en bilhandlare, efter ett par dagar upptäckte jag att den hade oljeläckage. Jag pratade med bilhandlare och åkte dit för att deras verkstad skulle reparera felet. Det visade sig att packningen vid turbon har gett sig och generatorn var inte helt 100 så de bytte också den. När bilen blev klar så hämtade jag den och efter 2 dagar fick meddelande att jag skulle fylla på med kylarvätska. Jag åkte till Mercedes och de fyllde på. Dagen efter körde jag en jätte kort sträcka och fick samma meddelande, då märkte jag att något var fel igen. Jag tog bilen till en vän som är pro på bilar, han undersökte bilen och sa att den hade vattenläckage, oljeläckage och kylarvätskaläckage. Varje gång han startade bilen det "regnade" motorolja och de hade använt silikon för att reparera den. Jag hade ingen kylarvätska och han rekommenderade att inte köra alls. Jag har MRF garanti i 3 månader , det har gått bara en månad. Vem står för kostnaden för bilbärgning enligt lag? Igår skrev jag till bilhandlaren och fick detta svar: "I din garanti ingår bärgning om skadan omfattas och då ersätts självrisk för bärning om bilen är hel eller halvförsäkrad."
Tack i förhand för alla svar.
I mitt fall betalade bilhandlaren. Detta var innan skyddet för konsument stärktes tidigare i år så du bör ha ännu bättre utgångläge.
https://www.hallakonsument.se/varor-...v-bilhandlare/