2022-07-06, 06:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har fortfarande inte förstått texten i artikeln.
Finns ingenting i artikeln som på något sätt styrker dina siffror, du drar dem ur röven helt enkelt p.g.a din bristande läsförståelse. De skriver att de uppskattar att de 4010 namngivna registrerade begravda motsvarar ca 40-60 % av de som begravts I Ryssland under militära ceremonier som tillhört de reguljära ryska armén.
Men ingenting som ger en faktisk bedömning om de faktiska förlusterna hos ryska stridande förband.
Men om vi nu använder dina siffror om 13-14 000 ryska regulära soldater fraktas hem och begravts så skulle det nog snarare indikera på att de ukrainska uppskattningarna om knappt 40 000 stupade är i underkant.
Men det är ju faktiskt inte det du hävdar, så läs om artikeln och ta hjälp av någon kunnig ( Finns nog någon på ditt närmaste bibliotek som ka hjälpa dig).
Men dina 20.000-40.000, tycker du att du finner stöd för det i artikeln?
Citera
2022-07-06, 06:30
Bannlyst
There's no chance for Ukraina to put themselves in a winning position:

Lt. Col. Daniel Davis med en SITREP on FOX News (video):

Ukraine war causalities 'piling up on both sides': Military expert
Jul. 02, 2022 - 4:28 - Retired U.S. Army Lt. Col. Daniel Davis reacts to a Russian barrage on Odesa killing at least 21 people on Saturday.

https://video.foxnews.com/v/6308986728112
Citera
2022-07-06, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Men dina 20.000-40.000, tycker du att du finner stöd för det i artikeln?
Ingenting jag påstått, jag beskriver vad artikeln innehåller och inget som ger något stöd för dina antaganden.
Men använder jag din typ av logik så kan artikeln ge stöd åt att de ryska avlidna snarare uppgår till i överkant 110 000.
Ser man på Moskvas förlikning är 1 rapporterad död och 27 saknas(Ryska siffror).
Tar man det rationellt på det artikeln säger dvs. 4010 registrerade döda så får man fram 4010*28 vilket ger drygt 110 000 döda och saknade. Frågor på det? Det är en matematik som är mer relevant än dina siffror so inte går att härledas.
Gå tillbaka till skolbänken eller ta hjälp med läsförståelsen.
Citera
2022-07-06, 06:35
Medlem
Att flyga i Ryssland verkar vara farligt.

"As Kommersant writes, airlines report refusals by the Russian National Reinsurance Company (RNRC) to cover the risks associated with aircraft maintenance"

https://digitnews.in/russian-airlines-have-problems-with-aircraft-insurance-the-structure-of-the-central-bank-does-not-wa nt-to-cover-the-risks-associated-with-the-maintenance-of-liners/

Om ovan stämmer så innebär det att du mer eller mindre att varje flygning är oförsäkrad i Ryssland. Då

1 Ovan försäkringsbolag är statligt

2 Alla olyckor kan nästan alltid skyllas på dålig underhåll.
Citera
2022-07-06, 06:46
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ryssland har haft förluster. Det är inget snack om det. Jag försöker bara få ett rimlighetstänk till stånd. Hur man gick tillväga i BBC artikeln var faktiskt intressant och relevant samt att man för en gångs skull inte gissade sig till några siffror utan faktiskt räknat på officiella registrerade siffror. Jag har dessutom hört om undersökningen förut där man sagt att det var ett seriöst försök att få fram trovärdiga siffror i allt brus därute.

Jag tror helt enkelt inte att de missade siffrorna är så mycket högre än de redovisade. Det hade man säkert påpekat då.

Jag är också försiktigt när det gäller de ukrainska förlusterna där jag säger 20-25.000 döda. Det förekommer betydligt högre siffror därute.

Vad som är viktigt att förstå är att alla dessa höga siffror man anger för ryssarna i ett försök att ge Ukraina framgångar man inte har förlänger kriget. Den sneda propagandan leder bara till mer elände för Ukraina och naturligtvis ukrainarna.

Ryssland går snabbare till en total militär seger än vad jag har trott och tyvärr misstänker jag att man kommer att ta mer av Ukraina ju längre kriget pågår och det kommer att sluta med att Ukraina som nation upphör att existera.

Absolut har Ryssarna haft förluster, men likt det låga antalet dödade civila så nämner man aldrig de korrekta siffrorna (för stupade Ryssar) utan svänger till med någon Reddit/Twitter siffra tagen ur röven.

"Ryssarna massmördar civila och våldtar allt och alla!" Ändå har "bara" runt 5000 civila dött totalt (förmodligen är majoriteten av de dödade p.g.a Ukraina snarare än Ryssen) efter 4 månader av intensivt artilleri/flyg krig.

Vilket ger Ryssland mer trovärdighet än f.f.a Ukraina (som erkänt hur de ljuger i propaganda syften) när det kommer till siffror.

Ryssland och dess armé är en professionell armé, de har en "image" att upprätthålla för sina allierade (BRICS t ex) och att då börja ljuga hej vilt ger en dålig avsmak om man vill verka som en seriös aktör och supermakt.

Väst har länge haft monopol på median i världen och kunnat hävda i princip vad som helst men i takt med nya medier och förtroendet för gammelmedias i fritt fall de senaste åren har gjort att "den andra sidan" kan komma till tals.

Det är bara så många gånger man kan skrika rasist/nazist/rysstroll m.m innan folk slutar bry sig.

Jag litar mer på Ryssland och deras information rörande konflikten än väst, inte för att jag står bakom Ryssland i konflikten utan för att 95% av deras information är direkt från verkligheten och inte någon anonym Twittrare med sin "analys" av situationen med 99% fantasier och cope.
Citera
2022-07-06, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ingenting jag påstått, jag beskriver vad artikeln innehåller och inget som ger något stöd för dina antaganden.
Men använder jag din typ av logik så kan artikeln ge stöd åt att de ryska avlidna snarare uppgår till i överkant 110 000.
Ser man på Moskvas förlikning är 1 rapporterad död och 27 saknas(Ryska siffror).
Tar man det rationellt på det artikeln säger dvs. 4010 registrerade döda så får man fram 4010*28 vilket ger drygt 110 000 döda och saknade. Frågor på det? Det är en matematik som är mer relevant än dina siffror so inte går att härledas.
Gå tillbaka till skolbänken eller ta hjälp med läsförståelsen.
Du har fortfarande inte nu denna morgon förstått vad jag pratar om.

Jag anser att den rapport som publicerats av BBC Russia ger ett stöd för mina antaganden även om de kanske ligger högre i sina antaganden. Det utifrån de bekräftade siffrorna de har fått fram.

Ingenstans finner jag stöd för de excesser du och andra kommer med i tråden när det gäller Rysslands förluster.

Det blir mitt avslut på denna diskussion. Du får helt enkelt hålla dig med vilka siffror du vill som känns bra för dig.
Citera
2022-07-06, 06:58
Medlem
All diskussion om antal döda är en onödig diskussion om man samtidigt inte diskuterar stridsvilja. Ett ex

Vietnamkriget

Förluster

USA

58000 döda eller saknade.

Sydvietnam

200 - 250 tusen soldater

Nordvietnam och VC

1.1 milj döda soldater

Sydvietnam förlorade kriget och USA lämnade vietnam

Så all diskussion om antal döda i UKraina är onödig och om man inte diskuterar stridsvilja.

Så först har vi problemet med att vi inte vet exakt hur många soldater som strykit med. Vi vet inte heller hur många skadade i förhållande till antal döda. Personer använder gärna 3:1 eller liknande. I USAs senaste krig var 8:1. Men då räknar inte USA med antalet självmord begågna av soldater när de har kommit hem. Så vi vet inte om antal döda eller skadade.

Sen känner vi inte till ländernas stridsvilja. Vi kan anta att Ukrainas stridsvilja är högre. Men med hur mycket? Till ex vi vet inte hur många som är fortfarande proryssar av de rysstalande. Vi vet att den Ukrainska stridsviljan är högre än vad Putin och väst trodde. Ryssarnas stridsvilja verkar vara lägre. Men man har i grunden mer människor än Ukraina och man har mer pengar.
Citera
2022-07-06, 07:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Absolut har Ryssarna haft förluster, men likt det låga antalet dödade civila så nämner man aldrig de korrekta siffrorna (för stupade Ryssar) utan svänger till med någon Reddit/Twitter siffra tagen ur röven.

"Ryssarna massmördar civila och våldtar allt och alla!" Ändå har "bara" runt 5000 civila dött totalt (förmodligen är majoriteten av de dödade p.g.a Ukraina snarare än Ryssen) efter 4 månader av intensivt artilleri/flyg krig.

Vilket ger Ryssland mer trovärdighet än f.f.a Ukraina (som erkänt hur de ljuger i propaganda syften) när det kommer till siffror.

Ryssland och dess armé är en professionell armé, de har en "image" att upprätthålla för sina allierade (BRICS t ex) och att då börja ljuga hej vilt ger en dålig avsmak om man vill verka som en seriös aktör och supermakt.

Väst har länge haft monopol på median i världen och kunnat hävda i princip vad som helst men i takt med nya medier och förtroendet för gammelmedias i fritt fall de senaste åren har gjort att "den andra sidan" kan komma till tals.

Det är bara så många gånger man kan skrika rasist/nazist/rysstroll m.m innan folk slutar bry sig.

Jag litar mer på Ryssland och deras information rörande konflikten än väst, inte för att jag står bakom Ryssland i konflikten utan för att 95% av deras information är direkt från verkligheten och inte någon anonym Twittrare med sin "analys" av situationen med 99% fantasier och cope.
Det intressanta är att man verkar presentera västs rapportering i oklippta versioner i rysk TV. Gilbert Doctorow, en ryss boende i Belgien har haft problem med att titta på rysk TV p.g.a. internetblockad och naturligtvis censur i kabel-TV som införts. Han brukar regelbundet kommentera rysk nyhetsförmedling annars. Nu har han löst problemen och kommer med en färsk rapport. Jo, han brukar även påpeka propagandan i rysk tv och annat han inte gillar. Så här säger han:
/.../Russian television coverage was partly provided by Vesti correspondents permanently based in the EU, like Anastasya Popova, partly by reporting from major Western television channels and print media. It bears mention that some of the segments from foreign television were quite extensive, giving a full airing to the anti-Russian rants. The Russian programmers obviously had no doubt that the absurdities and plain ignorance exposed in the speeches and comments to journalists of one after another EU or NATO worthy ensured that no one in their own audience would be misled and that a great many would be amused.
https://gilbertdoctorow.com/2022/07/05/russian-television-celebrates-full-liberation-of-the-lugansk-oblast-lnr/
Citera
2022-07-06, 07:17
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hur skall morden sluta? Måste NATO gå in direkt för att driva ut mördarna?

Nato är redan involverade i konflikten, och har varit så sedan 2014. Frågan är hur dom skall ta sig ur, utan att tappa ansiktet.
Citera
2022-07-06, 07:20
Bannlyst
Hundratals nya artilleripjäser. Räcker det? Ukraina behöver väl också ammunition, diesel och en fungerande logistik förutom utbildade soldater. Helst en tidsmaskin också, eller? (video):

Tony
@Cyberspec1
🇷🇺🇺🇦
Part of a Channel-4 (UK) show with a Ukr gov rep....he is not modest....100's of Himars needed 😎
https://twitter.com/Cyberspec1/status/1544534290582478848?s=20&t=6vk2F-YbqwICsZ4u0ZBXBQ
Citera
2022-07-06, 07:22
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte nu denna morgon förstått vad jag pratar om.

Jag anser att den rapport som publicerats av BBC Russia ger ett stöd för mina antaganden även om de kanske ligger högre i sina antaganden. Det utifrån de bekräftade siffrorna de har fått fram.

Ingenstans finner jag stöd för de excesser du och andra kommer med i tråden när det gäller Rysslands förluster.

Det blir mitt avslut på denna diskussion. Du får helt enkelt hålla dig med vilka siffror du vill som känns bra för dig.

Du har din uppfattning rätt eller fel vet jag inte, men dina antaganden har inget stöd i din länkade artikeln.
Däremot har du ifrågasatt de uppskattningar som reportern gjort i artikeln, inte mina utan de uppskattningar som finns nämda i artikeln. Vilket ger mig slutsatsen att antingen har du inte läst artikeln i sin helhet alternativt har du inte möjligheten att ta till dig innehållet.
Jag har mina slutsatser och jag har redovisat var de kommer ifrån, men de har igentligen ingen bäring på artikeln mer än att reportern medger att artikeln inte ger en bild av Rysslands samlade förluster.

Att du inte kan ta till dig fakta säger en hel del om dig som person och därav ger det mig slutledningen att det mesta av det du skriver här beror på att du missförstått den fakta som finns på bordet.
Alla får ha sina uppfattningar, men om man uppenbart sprider missledande slutsater ur publicerat matrial känner jag mig tvingad att påpeka detta.
Citera
2022-07-06, 07:33
Bannlyst
We need a ceasefire!

Douglas Macgregor kommer med en SITREP i Sky News Australia (video)
Former advisor to US Secretary of Defence Colonel Douglas Macgregor says Russian President Vladimir Putin is “not going to withdraw” from the Ukraine conflict.

Mr Macgregor said Mr Putin was never interested in all of Ukraine.

“He’s not going to withdraw, that’s out of the question,” he told Sky News Australia.

“The longer this lasts, the larger the probability of a wider regional war.”
https://youtu.be/xzILw5GzrEA

Intressant medial utveckling om inte annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in