2022-07-06, 00:49
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Enig! Mitt samlade intryck från den sista tiden är faktiskt också att ukrainarna börjar tackla av lite. Man har satt hela sitt hopp till vapenleveranserna — det återstår att se om de senaste har någon större betydelse, om det blir något genomslag, om de bidrar till att vända trenden. Det börjar dock bli länge sedan Ukraina kunde rapportera viktigare framgångar. Det går inte så bra. Man frågar sig hur det står till med moralen.

Jag tror dock att det kan dröja lite innan striderna intensifieras igen, om de gör det. Verkar rätt slutkört för stunden. Om ryssarna fortsätter efter en paus blir det intressant att se vad Ukraina har kvar att sätta emot — Himars mm. i all ära.

Bara till Ukrainas fördel, men du tolkar nog saker och ting korrekt. Båda sidor är trötta för stunden!
Citera
2022-07-06, 00:51
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ja, den som lever får se. Jag får bara känslan av att det är "tomma tunnor skramlar mest" från ukrainskt håll, medan ryssen är beredd att ta det här långt, mycket långt. Kreml tycks se det här som en existensiell strid mot USA/NATO.
Jag tror att det finns 'tomma tunnor' på båda sidor- en skillnad kan vara att den ena är lite större än den andra. Jag valde att markera- och svara på, det du säger om Kremls syn på vem/vilka de bekrigar; Det mest viktiga och avgörande är vad de ryska frontförbanden ser- jag tror de inte ser annat än ukrainare och måhända att de kan få skymten av, eller åtminstone får höra talas om, någon utländsk volontär. Vad Kreml anser är helt ovidkommande för den enskilde soldaten varför jag tror att ukrainarna är beredda att gå till vägs ände, även att möta sin skapare till bra mycket större del än de ryska stridande.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-07-06 kl. 01:35.
Citera
2022-07-06, 00:51
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ukraina tar mark i Khersonregionen, kryper sakta men säkert närmare Kherson, samhället Myrne blev befriat igår.

https://twitter.com/NLwartracker/status/1544094342121488384

Gott att höra. Misstänker stödet från väst inte har nått full kapacitet ännu. Det matas nog fortfarande in stora vapenmängder som inte kommit i bruk än och stora mängder soldater utbildas nu i polen och övriga europa.
Citera
2022-07-06, 00:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kanske innan kriget. Men dvärgmongot Putain är en feg jävel. Redan nu talar man öppet i Ryssland om att man inte kommer lyckas att förgöra Ukraina. Så nu tänker Putain sig väl en lösning typ 2014. Att man glömmer det som hänt i detta kriget typ. Lycka till med det säger jag.
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1544416347383275524

Ja det verkar som om även ryssarna är förvirrade över propagandan, inte konstigt att vi inte förstår putinisterna här i tråden. Resultat från officiell rysk opinionsundersökning; alltså regimtrogen. Citat:
" 38 percent of Russians believe that the goal of the invasion was to disarm Ukraine, 20 percent think that the aim was to protect Donbas, only 19 percent believe Putin’s dubious claim of “denazification” and 8 percent think that Russia’s intent is to occupy all of Ukraine and absorb it into Russia."
Bara 19 % tror på judenazist-snacket.
https://www.thedailybeast.com/vladimir-putins-ukraine-lies-have-russian-state-tv-flailing-and-fighting-on-air?ref=author
Citera
2022-07-06, 01:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna fortsätter med terrorism och folkmord genom att mörda civila på en marknad:
https://twitter.com/RFERL/status/1544387391791718400?t=X0dSD-C_4rLv0_9iek-56Q&s=19

Hur skall morden sluta? Måste NATO gå in direkt för att driva ut mördarna?
Citera
2022-07-06, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag tror att det finns 'tomma tunnor' på båda sidor- en skillnad kan vara att den ena är lite större än den andra. Jag valde att markera- och svara på, det du säger om Kremls syn på vem/vilka de bekrigar; Det mest viktiga och avgörande är vad de ryska frontförbanden ser- jag tror de
inte ser annat än ukrainare och måhända att de kan få skymten av, eller åtminstone får höra talas om, någon utländsk volontär. Vad Kreml anser är helt ovidkommande för den enskilde soldaten varför jag tror att ukrainarna är beredda att gå till vägs ände, även att möta sin skapare till bra mycket större del än de ryska stridande.

Absolut. Andelen krigsvägrare i Ryssland ökar.
Citera
2022-07-06, 01:08
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag tror att det finns 'tomma tunnor' på båda sidor- en skillnad kan vara att den ena är lite större än den andra. Jag valde att markera- och svara på, det du säger om Kremls syn på vem/vilka de bekrigar; Det mest viktiga och avgörande är vad de ryska frontförbanden ser- jag tror de
inte ser annat än ukrainare och måhända att de kan få skymten av, eller åtminstone får höra talas om, någon utländsk volontär. Vad Kreml anser är helt ovidkommande för den enskilde soldaten varför jag tror att ukrainarna är beredda att gå till vägs ände, även att möta sin skapare till bra mycket större del än de ryska stridande.

All propaganda åsido gissar jag att både ukrainska och ryska soldater tvivlar starkt på nyttan i att dö i detta krig mellan Washington (via proxyn Ukraina) och Kreml. Ett fullständigt meningslöst krig med tiotusentals döda bara för att Blinken och Lavrov inte kan sätta sig vid förhandlingsbordet.
Men men, vi ska nog vara glada så länge det här inte utvecklas till något mycket större och farligare.
Citera
2022-07-06, 01:11
Medlem
Citat:
All propaganda åsido gissar jag att både ukrainska och ryska soldater tvivlar starkt på nyttan i att dö i detta krig mellan Washington (via proxyn Ukraina) och Kreml. Ett fullständigt meningslöst krig med tiotusentals döda bara för att Blinken och Lavrov inte kan sätta sig vid förhandlingsbordet.
Men men, vi ska nog vara glada så länge det här inte utvecklas till något mycket större och farligare.

Ryska soldater, ja, den enda nyttan dessa ser är att få med sig lite stöldgods hem och kanske våldta någon kvinna.

Ukrainska soldater däremot försvarar sitt land, sitt folk och sina familjer mot en inkräktare.
Citera
2022-07-06, 01:19
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Det finns något här som skaver och som jag tidigare skrev; kan bli avgörande...

Den ryske soldaten med sin bössa uppfattar nog inget om något ombudskrig, kanske han hört det sägas i radion och teven där hemma innan han tog värvning men det han ser där vid fronten- förutom brinnande byar och städer i ruiner, är flyende civilister, skadade, tillfångatagna eller dödade ukrainska soldater... unga tjejer och killar. Den ryske soldaten ser inte USA eller NATO... bara Ukrainas lidande, förstörelse och sorg. Inga peppande eller moraliskt upplyftande grejer precis.(Förutom för Natokiller och några till här i tråden)

Ukraina strider för sin frihet, sina liv och allt de håller kärt- det är en väsentlig skillnad.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-07-06 kl. 01:41.
Citera
2022-07-06, 01:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Regel nr 1 i detta krig. Ukrainska myndigheter ljuger extremt mycket, ännu mer än ryssarna. Har du någon annan källa, eller reviderar du kanske din uppfattning?

Ukrainarna försöker undvika lögner då det skadar deras trovärdighet. De sparkade ju till och med den där kvinnan som rapporterade om våldtäkter som inte hänt. Ryssarna däremot - allt som kommer därifrån är lögner, såvida det inte gynnar ryssen.
Citera
2022-07-06, 01:24
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag tror det gynnar Putin…
Många tror att brist på olja och gas kan leda till katastrof för Europeisk industri i vinter.
Men facket i Norge har säkert koll på läget…

Olja är inget problem som du säkerligen förstår. Gas? Tja... ja, det beror på vad facket säger i Norge och säkerligen övrigas fackombud i världen. Det finns gas så det räcker, så kan man kort sammanfatta det! Det går ingen nöd, det kan du säkert luska ut själv? Man behöver "bara förändra" lite och det kommer det göras - till Rysslands nackdel!

Han gjorde bort sig helt enkelt och kommer gå till historien som en av de.... men vare sig du eller jag kommer någonsin bli "lärda" av det i skolan!

Saggi... ryck upp dig en bit! Ärligt..!
Senast redigerad av CanisMinor 2022-07-06 kl. 01:28.
Citera
2022-07-06, 01:32
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Några amatörmässiga tankar nu när Lysychansk är över.

1. Orchernas siffror om antalet dödade och skadade ukrainare som gick åt under omringningen av Zolote-Hirske och sedan Lysychansk låter inte direkt väldigt överdrivna, men det betyder även mycket glädjande att en större del av ukrainarna hann röra sig mot Siversk/Bakhmut innan fickan slog igen. Med tanke på hur otroligt snabbt staden föll, och att rySSarna inte skrutit med bilder/videos av krigsfångar från staden - verkar inte en större eftertrupp ha stannat eller fastnat i staden.

Antagligen hann även eftertrupperna smita i små grupper under skydd av nattmörkret under de dagar som rySSarna slog sig fram mot staden söderifrån. Mest troligt schabblade rySSarna bort chansen att märkbart trakassera de flyende trupperna, eller så lät man korridoren i fickan vara öppen för att tillåta trupperna att smita. Kanske ville de undvika ytterligare ett Mariupol och veckor av långsamma, mycket kostsamma gatustrider.

2. Trots att Putler sa att trupperna som slagits om Lysychansk ska få vila, kommer rySSarna att försöka använda sitt tillfälliga momentum att avancera mot Siversk. Frontlinjen vid Lysychansk halverades i längd efter att det ukrainska försvaret kollapsade - rySSarna kan mycket riktigt låta trupperna som tog staden vila och fortsätta sin offensiv mot Siversk med ett tillräckligt antal BTG:s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in