2022-07-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Så man redovisar alltså Ukrainska beskjutningar av Donetsk som ryska.

Man börjar förstå varför ni hamnar så snett.

Det finns ganska omfattande rapporter om ukrainsk artilleribeskjutningar av civila områden i Donetsk.

Det finns även rapporter om ukrainsk artilleribeskjutning av militära mål i Donetsk. Varken du eller jag vet om civila skador har uppkommit i samband med bekämpning av militära mål eller om de även skjutit på måfå. BB som träffades (tror det var Juni 13) visade sig ligga i närheten av ett militärt mål som bekämpades. Någon postade en bild på det här. I Lancasters video påstods att inget militärt mål fanns in närheten vilket visade sig vara felaktigt.
Kan även vara ryssarna som passat på att skjuta på civila när Ukraina bekämpat militära mål. Det har i alla fall vid 3 tillfällen rapporterats (2 kan ha varit olika rapporter från samma tillfälle) att någon annan än Ukraina beskjutit civila i Donetsk.
Att ryssarna använder Donetskborna som civila sköldar är tyvärr inte förvånande.
Citera
2022-07-06, 00:21
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det är ju inget snack om att ryssen har övertaget nu och "momentum" (hatar det uttrycket). De har ju ännu så länge bara satt in bråkdelar av sina stridskrafter, och "väst" börjar vackla i stödet i och med att ekonomin går åt helsike. Någon större skillnad tycks inte heller alla de utlovade vapensystemen från NATO göra, det mesta förstörs ju ändå innan de nått krigsskådeplatserna i östra Ukraina.

Vilket skämt... Ryssland sätter inte in allt de har för de måste försvara sig om de gör bort sig och det vill de inte (gränsen är dock nära). Nu är de uppenbart skadade efter att inte ha intagit Ukraina på några veckor och... NATO kan inte skicka allt de har på dessa veckor och det börjar väl visa sig lite sakta men säkert?

Eller? Detta kommer bli långdraget, till Ukrainas fördel! Ryssland och Putin fucked up (big time)!
Citera
2022-07-06, 00:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det är ju inget snack om att ryssen har övertaget nu och "momentum" (hatar det uttrycket). De har ju ännu så länge bara satt in bråkdelar av sina stridskrafter, och "väst" börjar vackla i stödet i och med att ekonomin går åt helsike. Någon större skillnad tycks inte heller alla de utlovade vapensystemen från NATO göra, det mesta förstörs ju ändå innan de nått krigsskådeplatserna i östra Ukraina.

Det fetade är nog jag djupt oenig i, och inte bara jag. Likaså ser man HIMARS, Ceasar och Pzh 2000 vid fronten som bevis på det..(väntar dock på MLRS video fortfarande)

Övertaget och "övertaget".., jo med artilleri som bereder vägen. Men det är inget blitz-krig eller snygga manövrar som skär igenom linjerna. Det hela går i "skalman-takt". Väst vacklar, nej det ser jag inte heller.., kan du ge exempel på det ?
Citera
2022-07-06, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte på lång sikt, til skillnad för Ryssland där sanktionerna bara biir alltmer förödande för varje dag som går.
Tror du det? Det gör inte jag…
Citera
2022-07-06, 00:27
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Allt hänger på om Ukraina har tillräckligt med manskap (i ett stycke) för att stå emot. Det har ju tisslats och tasslats så smått om att man börjat snegla på reserverna. Ironiskt nog är det sannolikt manskapet som är det stora frågetecknet, trots att Zelensky fortsatt ber om hjälp med fler, nya vapen. Vapen som behöver händer för att göra nytta. Å andra sidan bör de ryska soldaterna också vara tämligen slitna efter två månaders hårda strider om Mariupol, Severodonetsk, Lysychansk... Förloppet de kommande veckorna blir kanske utslagsgivande för utvecklingen på längre sikt. Antingen dödläge, eller kollaps på endera sidan. Jag tippar på att det kan börja hända grejer mot slutet av sommaren.

Ja, den som lever får se. Jag får bara känslan av att det är "tomma tunnor skramlar mest" från ukrainskt håll, medan ryssen är beredd att ta det här långt, mycket långt. Kreml tycks se det här som en existensiell strid mot USA/NATO.
Citera
2022-07-06, 00:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ja, den som lever får se. Jag får bara känslan av att det är "tomma tunnor skramlar mest" från ukrainskt håll, medan ryssen är beredd att ta det här långt, mycket långt. Kreml tycks se det här som en existensiell strid mot USA/NATO.

Där är jag enig med dig. Dessvärre till många människors olycka.
Citera
2022-07-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kanske innan kriget. Men dvärgmongot Putain är en feg jävel. Redan nu talar man öppet i Ryssland om att man inte kommer lyckas att förgöra Ukraina. Så nu tänker Putain sig väl en lösning typ 2014. Att man glömmer det som hänt i detta kriget typ. Lycka till med det säger jag.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1544416347383275524

Har du helt missat att Putin precis utropat seger då man nu tagit hela Lugansk? Ukrainska armén är på reträtt och kriget går som tåget för Ryssland.
Citera
2022-07-06, 00:38
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Där är jag enig med dig. Dessvärre till många människors olycka.

Det skriver jag gärna under på. Fy fan att vi ska behöva uppleva sån här skit helt i önödan. Victoria Nuland blir nog vår tids Gavrilo Princip.
Citera
2022-07-06, 00:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Kraftig explosion i Alchevsk. Är det nattskiftet från UAF som brassar på med raketer igen? Tredje natten i rad isf.

https://twitter.com/AlchevskUA/status/1544425570552975360
Citera
2022-07-06, 00:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Enig! Mitt samlade intryck från den sista tiden är faktiskt också att ukrainarna börjar tackla av lite. Man har satt hela sitt hopp till vapenleveranserna — det återstår att se om de senaste har någon större betydelse, om det blir något genomslag, om de bidrar till att vända trenden. Det börjar dock bli länge sedan Ukraina kunde rapportera viktigare framgångar. Det går inte så bra. Man frågar sig hur det står till med moralen.

Jag tror dock att det kan dröja lite innan striderna intensifieras igen, om de gör det. Verkar rätt slutkört för stunden. Om ryssarna fortsätter efter en paus blir det intressant att se vad Ukraina har kvar att sätta emot — Himars mm. i all ära.
Citera
2022-07-06, 00:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det skriver jag gärna under på. Fy fan att vi ska behöva uppleva sån här skit helt i önödan. Victoria Nuland blir nog vår tids Gavrilo Princip.

Jag är inte så säker på att ryska historiker kommer att vara så nådiga med Putin i framtiden.., men tror inte vi kommer så mycket längre än så..

"you say tomato, I say tomahto"
Citera
2022-07-06, 00:47
Medlem
raskenss avatar
Ryssarna fortsätter med terrorism och folkmord genom att mörda civila på en marknad:

https://twitter.com/RFERL/status/1544387391791718400?t=X0dSD-C_4rLv0_9iek-56Q&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in