Citat:
Ursprungligen postat av
guru1966
Jag vet att offren för vålds- och sexbrott oftast har utländsk bakgrund och bor i orten. Jag vet inte hur det är med rånen - menar du att blek medelklass oftare rånas än nysvenskar? Kanske.
I alla tider har rånare varit fattiga och offren av blandad bakgrund, så rasism är inte enda förklaringen. Klasskrig kan räcka som förklaring. I min hemstad skedde rån varje helg redan innan någon invandringsvåg hade nått den, bland annat min farbror drabbades när han var tonåring och gick genom stan, och han var vanlig fabriksarbetarunge, men rånarna var nog ändå lägre ned på stegen och kom från familjer med sociala problem.
Fast klassbegreppet finns inte i MENA, om du inte är av kunglig släkt. Varav de högre upp i ordningen knappast ens kan dras inför domstol, till exempel i Saudiarabien. Där de av kunglig släkt går fria från alla anklagelser, till och med mord kan de komma undan.
Om de i och för sig inte konspirerar mot Kungen Salman, eller Kronprinsen. Då kan det gå riktigt jävla illa.
Det finns knappt någon identifiering inbyggt i klassbegreppet i de länderna.
De har ingen sådan historia, utan blir itutade sedan barnsben att Väst är onda.
I övrigt så har de ingen levande historisk berättartradition, utom den som förmedlas av kungamakten själv.
Därför regerar dessa kungar, sultaner och emirer över en grå historielös massa av anonyma undersåtar.
Ett undantag utgör faktiskt Erdogan som försöker vara lite folklig, vilket går väl lite si sådär ?
Men han har heller ingen kunglig släkt att falla tillbaka på.