2022-07-05, 21:48
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
De poängerna görs ju av såväl åklagaren och målsägandebiträde.

Vad det häller huruvida han ger alibi åt "gänget" har ju bara att göra med att hans historia motsäger sig själv, där han såväl lägger skulden på mordet på gänget och ger dem alibi för mordet. Jag är glad att de belyste den uppenbara bristen i hans sagoberättande - för att belysa att det är ett sagoberättande. Det läggs heller inte mer vikt/framstår som att det är en viktigare poäng än något annat på den detaljen i någons slutanförande.

Bara att han nämner dessa andra borde ju göra honom till en måltavla, om de nu är så farliga som han uppger... Så bäst för att skydda sig själv vore ju att ge deras namn....

Och som tidigare nämnt, KriminoLogisk, grymt bra referat av förhandlingarna. Stort tack för all info om vad som sas. Så mycket info som vi hade missat utan dig. Bara hoppas nu på att han får ett ordentligt straff. Dock är väl ordentligt att ta i om man ser på lagarna. Huvudsaken är iaf att han blir dömd för vad han har gjort, så familjen kan få nån form av avslut.
Citera
2022-07-05, 21:48
Medlem
Och här är länkar till mina sammanfattningar av samtliga rättegångens dagar.

Dag 1, del 1/2 (Öppning och förhör med Olof)
(FB) Mordet på Malin Lindström i Husum, Örnsköldsviks kommun, 1996-11-23

Dag 1, del 2/2 (Förhör med Olof)

Dag 2 (Fortsatt förhör med Olof)

Dag 3 (Vittnesförhör)

Dag 4, del 1/3 (Slutanförande, åklagare)

Dag 4, del 2/3 (Slutanförande, målsägandebiträde)

Dag 4, del 3/3 (Slutanförande, försvarare)
Senast redigerad av KriminoLogisk 2022-07-05 kl. 22:03.
Citera
2022-07-05, 21:50
Medlem
Jag kommer även att dyka upp i radio imorgon och prata lite kort om fallet (mitt engagmang i fallet och den här tråden) Jag kommer länka det också. Det har inte direkt undgått media på plats att det är jag som skriver dessa inlägg på Flashback. 😁
Citera
2022-07-05, 21:57
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindar87
Om man då 1996 hade en straffskala, men idag en annan, och man fortfarande nekat brottet, så skulle jag tolka som att han inte ha ”vuxit” på sig och erkänna, att man borde kunna gå efter dagens straffskala. Hade varit en sak om han erkänt sig dag, då hade man kanske sett ”ja han har blivit äldre och mer eftertänksam och då var han fortsatte under 21, så då bör man få efter den straffskalan från -96”

Men inte erkänna
”Gm bedöms inte visa någon ånger eller vill erkänna, då spelar ingen roll på ålder i dennes fall och bedöms då kunna gå efter nuvarande straffskala”

Förstår hur du tänker där... Och visst kan jag hålla med dig om det. Men tyvärr funkar ju inte allt så. Hade väl blivit lite väl lätt att fejka för att slippa några år. Men visst blir man förbannad över att nån ska kunna komma undan med några få år för nåt som hade gett livstid idag. Bara för att det var flera år sen han gjorde det...
Citera
2022-07-05, 21:59
Medlem
Slemrotens avatar
Vettiga synpunkter från Lasse Lampers.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/fenomenet-med-okanda-garningsman-i-rattssalen
Citera
2022-07-05, 21:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Angående de blå fibrer (från en likadan tröja som Malin hade på sej) som hittades hemma hos OW:
Om de inte kom från just den tröjan, varifrån skulle de då ha kommit?

Om det sålts 6 stycken såna tröjor i Örnsköldsvik (och för all del säkert många fler i resten av Sverige):
Hur hade fibrer från någon av de andra 5 från trakten, så att säga (eller från resten av landet) letat sej hem till OW och hans sax? Har det framkommit någon förklaring till det?

Om fibrerna inte bevisligen var från Malins tröja, vilket väl försvaret hävdar, kan det då helt enkelt innebära att OW gett sej på ytterligare någon stackare iklädd just en sån tröja, eller vad betyder det annars?
Citera
2022-07-05, 22:04
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Jag kommer även att dyka upp i radio imorgon och prata lite kort om fallet (mitt engagmang i fallet och den här tråden) Jag kommer länka det också. Det har inte direkt undgått media på plats att det är jag som skriver dessa inlägg på Flashback. 😁

Jag hoppas verkligen att du kommer att engagera dig i fler fall i framtiden. Det finns så många som behöver få ut sanningen på ett, ändå, objektivt sätt som du förmedlar. Låt bara inte media slå sina klor för djupt i dig 😉😜
Citera
2022-07-05, 22:09
Medlem
Citat:
Rättegång dag 4, del 2/3

Målsägandebiträdet

Hon inleder med att frågan om skadestånd inte är preskiberad och menar att det ska löpa ränta på skadeståndsbeloppet. Även hon lämnar frågan om återbetalning av tidigare skadestånd till rätten att bedöma. (Hela den här delen med skadeståndet är helt uppenbart svår för åklagare och målsägandebiträde att reda ut på grund av denna ovanliga situation.)

Hon poängterar att Olofs version också i sig är att betrakta som ny bevisning.

Hon vill att rätten ska fråga sig vad sannolikheten är att alla dessa omständigheter skulle förekomma mot en helt oskyldig människa?

- Att Malin hittas i närheten av där Olof och Malin har setts
- Att överensstämmande tröjfibrer med Malins tröja hittas i Olofs hem just på en sax, när Malins tröja har klippts i
- Exakt de 2 typerna av tejp som använts på Malin hittats gömt hos Olof
- Teckningar på kvinnor i sexuellt utsatta situationer, bundna som Malin
- Teckning på en dödskalle som överensstämmer med skadorna på Malins skalle - något försvaret trots stor möda inte lyckats hitta någon liknande i Olofs serietidningar
- Porr med bundna kvinnor
- teckning på kvinna med samma skada i benet som Malin har, hugget i benet som han även talar om i rekonstruktionen
- att han uppgett att han haft ett par trosor i fickan i en av sina "versioner" medan Malins trosor saknas
- Sexdockorna som skurits upp bak på samma sätt som Malins byxor
- Han har sparat en tidningsartikel om ett fjättrat våldtäktsoffer (Malin är också fjättrad samt utsatt för sexuella övergrepp)
- de olagliga butterfly-knivarna som han uppger ha köpt på morrdagen som är hans alibi, existerar inte

Om han ändå råkar vara oskyldig trots allt detta, så råkar han ändå ha kompisar som kommer med Malins kropp och beordrar honom att runka över den?

Hon poängterar också hur litet Husum är och hur det är rentav omöjligt att ingen i Husum vetat något om detta genomkriminella gäng som är kapabla till tortyr, misshandel och forslar döda kroppar. Detta genomkriminella gäng kan inte existera i Husum utan någons vetskap. Efter all uppmärksamhet som det här fallet fått, borde minsta uppgift om deras existens eller Olofs koppling till dem kommit fram.

Hon menar att även om de här personerna överhuvudtaget existerar på riktigt, så är Olofs historia lika orimlig i vilket fall som helst. Han ger dessutom hela det här gänget alibi för mordet.

Det är heller inte troligt att han som uppvuxen i Husum överhuvudtaget inte kan uppge vart de åkt någonstans och vart de lämnat Malin, det är också anmärkningsvärt att han ändå kan utesluta att det var på Fårön där hon hittades eftersom han inte hade någon aning om vilken plats de befann sig på. Olofs berättelse styrker bara åklagarens bevisning.

Hon yrkar på 6-8 års fängelse.

Tack för din sammanfattning. Det var väldigt intressant att vara på plats idag.
Citera
2022-07-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
Tack för din sammanfattning. Det var väldigt intressant att vara på plats idag.

Intressant att det varit både en och annan Flashbackare på plats idag. Kul!

Har ni något att tillägga så för all del, det är svårt att sammanfatta hela jävla rättegången 🤣
Citera
2022-07-05, 22:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Angående de blå fibrer (från en likadan tröja som Malin hade på sej) som hittades hemma hos OW:
Om de inte kom från just den tröjan, varifrån skulle de då ha kommit?

Om det sålts 6 stycken såna tröjor i Örnsköldsvik (och för all del säkert många fler i resten av Sverige):
Hur hade fibrer från någon av de andra 5 från trakten, så att säga (eller från resten av landet) letat sej hem till OW och hans sax? Har det framkommit någon förklaring till det?

Om fibrerna inte bevisligen var från Malins tröja, vilket väl försvaret hävdar, kan det då helt enkelt innebära att OW gett sej på ytterligare någon stackare iklädd just en sån tröja, eller vad betyder det annars?

Tillägg:
Ja, nu läste jag de sammanfattande inläggen från rättegången, stort tack för dem!
Fibrerna är väl avhandlade så det räcker 😁
”Yrt omkring” och hamnat på saxen, jo jag tackar jag!
Citera
2022-07-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark
Jag hoppas verkligen att du kommer att engagera dig i fler fall i framtiden. Det finns så många som behöver få ut sanningen på ett, ändå, objektivt sätt som du förmedlar. Låt bara inte media slå sina klor för djupt i dig 😉😜

Jag tror att morgondagens radioinsats blir mina 5 minutes of fame sen återgår nog livet till det normala 😅
Citera
2022-07-05, 22:19
Medlem
Citat:

Vilken tid och kanal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in