2011-04-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Finns en pro-black power-film som heter Boss Nigger som jag ej har sett men som verkar rätt kul.
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Black dynamite, garvade riktigt illa åt den.

Har sett dessa och de är faktiskt riktigt sköna, rekommenderas
Citera
2011-04-26, 10:29
Medlem
Gameboy92s avatar
Som sagt är Boss nigger en skön rulle. Denzel Washington kan slänga sig i väggen, när det kommer till en riktigt bra svart skådespelare är det Fred Williamson som är kung.
Och bara signatur låten är värd att betala för, they call him baws, baws nigguuhhh

http://www.youtube.com/watch?v=i-Fig_LoBy4
Citera
2011-04-26, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameboy92
Som sagt är Boss nigger en skön rulle. Denzel Washington kan slänga sig i väggen, när det kommer till en riktigt bra svart skådespelare är det Fred Williamson som är kung.
Och bara signatur låten är värd att betala för, they call him baws, baws nigguuhhh

http://www.youtube.com/watch?v=i-Fig_LoBy4

Indeed. Låten är sjukt skön

"Ah! Take your filthy black hands off me, nigger!" haha, så klockrent.
Citera
2011-05-03, 16:50
Medlem
soulreapers avatar
Flera ämnen sammanfogade, därav den usla rubriken, kommer ni på en bättre rubrik är ni välkomna in med pm-förslag.
//MOD
Citera
2011-08-07, 21:15
Medlem
"Maddog"s avatar
Black Belt Jones

http://akas.imdb.com/title/tt0071221/

Underhållande actionfilm med karatemästaren Jim Kelly som får problem med maffian när dessa försöker köpa upp hans klubb.
Citera
2012-10-10, 22:40
Medlem
P.Gs avatar
Hittade precis The Mack på en tracker, så det blir nog till att se den i dagarna. Åsikter?
Citera
2012-10-11, 03:11
Medlem
jimmyfingerss avatar
The Mack finns även på youtube i sin helhet. Jag såg den där. Inga vidare film om man skulle jämföra med klassikerna från samma årtionde, men det måste man ju inte. Den hade tillräckligt många minnesvärda scener och karaktärer för att underhålla mig, så jag fann den absolut sevärd. Favoritscenen är när hallickarna sitter och diskuterar kvinnor. Samplad i introt av någon Wu Tang-medlems låt har jag för mig också...
Citera
2012-10-11, 21:16
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
The Mack finns även på youtube i sin helhet. Jag såg den där. Inga vidare film om man skulle jämföra med klassikerna från samma årtionde, men det måste man ju inte. Den hade tillräckligt många minnesvärda scener och karaktärer för att underhålla mig, så jag fann den absolut sevärd. Favoritscenen är när hallickarna sitter och diskuterar kvinnor. Samplad i introt av någon Wu Tang-medlems låt har jag för mig också...
Såg filmen precis och det var en ordentlig besvikelse! Skådespeleriet och grundhandlingen är väl helt habil, men övergången mellan scener är under all kritik. Exempelvis; Blondie tar emot pris som årets mack, mitt i applåderna går vi över till nästa scen där Blondie står framför liket på en av sina brudar som har överdoserats at Fat Man, sen helt plötsligt sitter Blondie i en bil med Fat Man för att sedan döda honom tillsammans med ett gäng andra hallickar. Det känns helt enkelt som om det fattas något mellan de olika scenerna som binder ihop dem.
Citera
2012-10-12, 14:32
Medlem
jimmyfingerss avatar
Håller med dig. Hela vägen till toppen känns också som en snabb sammanfattning, man släpps inte in i historien.
Citera
2022-07-05, 20:20
Medlem
Det är dåligt med diskussion om blaxploitation-filmer på forumet insåg jag nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Plankt
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=4834

Shaft och Superfly är väldigt bra... Resten av filmerna som går har jag inte sett.. Bra av femman att visa dom tycker jag..
Jag sökte lite i TV-arkivet på "blaxploitation" för att se hur mycket det omnämnts i tablåerna, och hittade att SVT hade ett blaxploitation-tema redan 1999 under tre veckor, som inleddes med en tredelad introduktions-minidokumentärserie som kallades Sons of Shaft med Patrik Westman, varefter dom visade tre rullar på temat i form av Shaft (1971), Cleopatra Jones (1973) och Superfly (1972). Jag minns att jag såg filmerna vid det tillfället, även om det inte den första kontakten med 70-talets blaxploitation, både Kanal 5 och TV1000 hade sänt filmer på temat några år tidigare, och jag har för mig att FilmNet sände några filmer på temat redan i början av 90-talet, kanske nån med Fred Williamson som jag har en svag minnesbild av.

Eftersom Shaft nog får anses var den största inom genren från 70-talet, så sökte jag på den men hittar inga TV-visningar alls på SVT under 70/80-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mack Bolan
Fantastiskt!

Femman befäster sin position som sveriges bästa tv-kanal. Jävligt bra filmer också, även om jag hellre hade sett typ Truck Turner än Hit-Man. Men okej då.
Citat:
Ursprungligen postat av n0sferatus
håller med, femman är bäst, även om jag slutat kolla på tv..

Skulle man inte kunna tänka sig att Z-TV sände några blaxploitation-filmer under sin storhetstid? Dom sände ju Hammer-skräck och annat obskyrt.

Ivarjefall, varför jag kom att tänka på temat nu var inte för att jag kollat på Viaplay's satsning på afrikanska mästerskapen i damfotboll, Africa Women Cup of Nations, utanför att jag i mitt Miami Vice-plöjande kollar på filmen där Phillip Michael Thomas gör sin filmdebut i en liten roll med gigantiskt afrokrull, Charleston Blue, Come Back (1972), som är en sequel på Cotton Comes to Harlem (1970).

Filmen ifråga har med en hejdundrande skottlossning på en kyrkogård som hette duga(med bl. a maskingevär, pilbåge och hagelbössa), direkt följt av en biljakt med två likbilar. Bara dessa två scener gör den sevärd ihop med soundtracket av Donny Hathaway. I övrigt ser filmen ut att haft lägre budget än Cotton, men den är ändå underhållande, och delar både inspelningsplatser och skådisar med senare Live and Let Die (1973). Tyvärr inte 1.85:1-format utan en 4:3-version, som jag inte vet om det är Open Matte eller Pan & Scan.

Denna och They Call Me Mister Tibbs! (1970) är tydligen dom två första sequel-filmerna i färg inom polis-genren, dvs före Dirty Harry's (1971) första sequel Magnus Force (1973).

Apropå Tibbs med Sidney Poitier så ligger föregångaren uppe på SVTPlay just nu, inte en blaxploitation i sig men en av dom filmer som la fröet till genren, In the heat of the night (1967), plus även Poitier's The Defiant Ones (1958) och Lilies of the Field (1963).

https://www.svtplay.se/kategori/sidney-poitier
Citera
2022-07-05, 21:01
Medlem
Dorniers avatar
Shaft (1971) fick ju två uppföljare, Shaft's Big Score (1972) och Shaft in Africa (1973). (Kuriosa; delar av temat till Shaft användes som intromusik till svenska sportspegeln på tv).

En del blaxploitation-filmer handlar om svarta snutar eller svarta vigilantes/hämnare. Det är roller som lika gärna kunde vara med en vit person i ett mer vitt sammanhang.

Men sen finns även lite mer sleazy varianter där huvudpersonen är hallick eller knarklangare. Då är det verkligen blaxploitation med mer tveksamma ingredienser.
Citera
2022-07-05, 21:04
Medlem
Dorniers avatar
Jag håller ju på att se och se om en del blaxplo-filmer och skriver korta recensioner på forumet, men jag har inte hunnit med så många ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in