Det är dåligt med diskussion om blaxploitation-filmer på forumet insåg jag nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Plankt
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=4834
Shaft och Superfly är väldigt bra... Resten av filmerna som går har jag inte sett.. Bra av femman att visa dom tycker jag..

Jag sökte lite i TV-arkivet på "blaxploitation" för att se hur mycket det omnämnts i tablåerna, och hittade att SVT hade ett blaxploitation-tema redan 1999 under tre veckor, som inleddes med en tredelad introduktions-minidokumentärserie som kallades
Sons of Shaft med Patrik Westman, varefter dom visade tre rullar på temat i form av
Shaft (1971),
Cleopatra Jones (1973) och
Superfly (1972). Jag minns att jag såg filmerna vid det tillfället, även om det inte den första kontakten med 70-talets blaxploitation, både Kanal 5 och TV1000 hade sänt filmer på temat några år tidigare, och jag har för mig att FilmNet sände några filmer på temat redan i början av 90-talet, kanske nån med Fred Williamson som jag har en svag minnesbild av.
Eftersom Shaft nog får anses var den största inom genren från 70-talet, så sökte jag på den men hittar inga TV-visningar alls på SVT under 70/80-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mack Bolan
Fantastiskt!
Femman befäster sin position som sveriges bästa tv-kanal. Jävligt bra filmer också, även om jag hellre hade sett typ Truck Turner än Hit-Man. Men okej då.
Citat:
Ursprungligen postat av
n0sferatus
håller med, femman är bäst, även om jag slutat kolla på tv..
Skulle man inte kunna tänka sig att Z-TV sände några blaxploitation-filmer under sin storhetstid? Dom sände ju Hammer-skräck och annat obskyrt.
Ivarjefall, varför jag kom att tänka på temat nu var inte för att jag kollat på Viaplay's satsning på afrikanska mästerskapen i damfotboll,
Africa Women Cup of Nations, utanför att jag i mitt Miami Vice-plöjande kollar på filmen där
Phillip Michael Thomas gör sin filmdebut i en liten roll med gigantiskt afrokrull,
Charleston Blue, Come Back (1972), som är en sequel på
Cotton Comes to Harlem (1970).
Filmen ifråga har med en hejdundrande skottlossning på en kyrkogård som hette duga(med bl. a maskingevär, pilbåge och hagelbössa), direkt följt av en biljakt med två likbilar. Bara dessa två scener gör den sevärd ihop med soundtracket av Donny Hathaway. I övrigt ser filmen ut att haft lägre budget än Cotton, men den är ändå underhållande, och delar både inspelningsplatser och skådisar med senare
Live and Let Die (1973). Tyvärr inte 1.85:1-format utan en 4:3-version, som jag inte vet om det är Open Matte eller Pan & Scan.
Denna och
They Call Me Mister Tibbs! (1970) är tydligen dom två första sequel-filmerna i färg inom polis-genren, dvs före
Dirty Harry's (1971) första sequel
Magnus Force (1973).
Apropå
Tibbs med
Sidney Poitier så ligger föregångaren uppe på SVTPlay just nu, inte en blaxploitation i sig men en av dom filmer som la fröet till genren,
In the heat of the night (1967), plus även Poitier's
The Defiant Ones (1958) och
Lilies of the Field (1963).
https://www.svtplay.se/kategori/sidney-poitier