2022-07-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
I rysslands fall är svaret ja. I andra fall kan svaret vara nej, som det nu är för större delen av världen.

Ni rysstroll är experter på logik!
Precis samma sak som är dåligt för alla andra är alltså positivt för Ryssland. Ja, men dåså, då kan vi bomba Ryssland till stenåldern. Att bli bombad till stenåldern är uppenbarligt något som är dåligt för alla andra, men eftersom att det är Ryssland måste det vara positivt för Ryssland enligt din logik.
Citera
2022-07-05, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du kan alltså inte förklara varför Rysslands vice premiärminister säger att Rysslands ekonomi är under hård press av sanktionerna?

Rysstrollen, som är självutnämnda experter på Ryssland och kriget, hävdar ju precis tvärtom: att Rysslands ekonomi blir starkare.

Hur går detta ihop? Vem har rätt här? Har rysstrollen eller Rysslands vice premiärminister rätt? Om rysstrollen nu har rätt, betyder det att Rysslands vice premiärminister är en lögnare och förrädare?

Läs originalartikeln. Du får t.o.m. länken av mig här:

https://www.reuters.com/world/europe/duma-gives-first-approval-laws-moving-russia-towards-war-economy-2022-07-05/
Citera
2022-07-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Snygg smäll i Kharkiv.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1543985520300130305

Vem tror på denna propaganda av Ukraina?
De visar ett klipp men klipper bort innan röken försvunnit!
Sannolikt klarade sig stridsvagnen med andra ord.
Citera
2022-07-05, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen är inte läsförståelse något av dina starka sidor.
Det står i klartext att det inte är en rapport om faktiska förluster, enbart en sammanställning av faktiskt rapporterade namngivna förluster.
Allt står i texten om man är läskunnig.
Att du gör din tolkning på 4010 förluster så visar det bara på att du inte kan ta till dig och förstå en vanlig artikel.
Vilket kanske kan förklara din ståndpunkt i den här frågan.
Ett tips är att skriva in dig på en kurs i svenska och öva upp din läskunnighet.
Under mellantiden så råder jag dig att ta hjälp av lämplig vuxen person med läskunnighet.
Finns oftast personer på ditt lokala bibliotek som kan hjälpa till.
Jag har inte påstått något annat. Men artikeln har inte publicerats för att redovisa de begravda med militära ceremonier utan artikelns syfte är att förstå Rysslands förluster. De du påstår är artikelns frågeställning är istället en redovisning av felkällorna.

Eftersom man varken kvantifierar dem eller påstår att de är av signifikant betydelse så justerar jag siffrorna till vad som kan vara vettigt. Jag ser inga problem med det utifrån det faktum att det totala antalet KIA och WIA (och MIA) verkar vettigt utifrån den stridsförmåga Ryssland fortsätter att ha.

Det är alltså du som fantiserar ihop alldeles för högt antal utifrån ingenting.
Citera
2022-07-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Oj, tror du alltså det? Jag ser det som praktiskt taget omöjligt/ogenomförbart, men kanske om ett större krig utbryter och ryssarna mobiliserar, flygbombar, mm.

Då har nog ryssarna gått över röda linjen, och världen för övrigt har sent omsider insett vilka dårar man har att göra med.
Citera
2022-07-05, 18:40
Medlem
mr.demons avatar
Tjetjenerna

Hur går det för dom? Krigar dom på? Åker dom på stora förluster. Eller har dom åkt hem till bergen?
Citera
2022-07-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Historiskt så var det Brittiska Pund, sedan tog dollarn över. Jag tror det är för att de som handlar vill kunna jämföra priser och ha samma pris över tid. Är priset i olika valutor så varierar det hela tiden med en massa olika växelkurser. Men det kan nog vara mer än en valuta, Euro är ju ganska stor också. Men det kommer aldrig inkludera Rubel i alla fall. För liten valuta och för instabil. Tänk om man gör ett kontrakt på att köpa rysk gas under två år. Då måste man veta vad den faktiskt kostar långsiktigt. Rubeln kan ändras hur som helst.

Precis så är det. Det kommer att vara en eller kanske två valutor som kommer vara basen i internationell handel. Och det finns bara fyra möjliga kandidater: Dollar, Euro, Renminbi och Yen. Rubel kommer aldrig att bli internationell handelsvaluta.
Citera
2022-07-05, 18:42
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Den som har gedigna militära kunskaper kan snabbt konstatera att Ryssland presterat överraskande dåligt på alla plan. De saker du nämner sticker ut som extrema fall. Särskilt flygvapnet har visat sig vara mycket ineffektivt. Men även armén har visat upp påtagliga brister i både materiel och färdighet. Den ryska militären påminner om arabiska militärers knappa förmåga i fält.

200.000 man på bortaplan vs närmare miljonen NATO tränade och beväpnade försvarare som i 8 år grävde ner sig väst om Donbass (som nu fallerar överallt) med intel från NATO och tar order av NATO. Och Ryssen tar mark och fritar städer UTAN att fylla på mer män.

Säg mig, vart är fiaskot, förutom hos NATO?
Citera
2022-07-05, 18:43
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Tjetjenerna

Hur går det för dom? Krigar dom på? Åker dom på stora förluster. Eller har dom åkt hem till bergen?

De hissade den Ryska flaggan i Lisichank
Citera
2022-07-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Läs originalartikeln. Du får t.o.m. länken av mig här:

https://www.reuters.com/world/europe/duma-gives-first-approval-laws-moving-russia-towards-war-economy-2022-07-05/

Men jag frågar dig nu. Hur går det ihop att Rysslands vice premiärminister säger att Ryssland är under hård press på grund av sanktionerna när rysstrollen på forumet säger tvärtom, nämligen att sanktionerna gör Rysslands ekonomi starkare?
Citera
2022-07-05, 18:45
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Vem tror på denna propaganda av Ukraina?
De visar ett klipp men klipper bort innan röken försvunnit!
Sannolikt klarade sig stridsvagnen med andra ord.
Nja, man ser tydligt en sekundärexplosion. Troligen från motorn.
Citera
2022-07-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag har inte påstått något annat. Men artikeln har inte publicerats för att redovisa de begravda med militära ceremonier utan artikelns syfte är att förstå Rysslands förluster. De du påstår är artikelns frågeställning är istället en redovisning av felkällorna.

Eftersom man varken kvantifierar dem eller påstår att de är av signifikant betydelse så justerar jag siffrorna till vad som kan vara vettigt. Jag ser inga problem med det utifrån det faktum att det totala antalet KIA och WIA (och MIA) verkar vettigt utifrån den stridsförmåga Ryssland fortsätter att ha.

Det är alltså du som fantiserar ihop alldeles för högt antal utifrån ingenting.

Om du läst texten så har du fullständigt missförstått vad som står där, 4010 är den fakta om rapporterade begravda under militära ceremonier . Finns ingen sammanställning om totala förluster alls.
Sen finns vissa uppskattningar om att det är 40-60% av de som faktiskt är begravda i Rysland.
Så en lätt tolkning är att ca 8 000 av de ryssar som deltagit i kriget är begravda i Ryssland sen tillkommer saknade(Inklusive de som är begravda i Ukraina eller Belarus) samt trupper från utbrytarrepubliker som Wagner m.fl.
Det är vad artikeln beskriver(Rätt eller fel vet jag inte), men ingenting som stöder dina påståenden. Läs om läs rätt och om du har en ståndpunkt(Rätt eller fel) så försök hitta artiklar som stöder den om du vill länka något.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-07-05 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in