2022-07-05, 14:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Så med andra ord så fick Ryssland stryk, mot en väsentligt svagare motståndare! Tack för den insikten.

Det känns som ditt mål är att bekräfta dig själv och andra i detta. Du kan kalla det för det om du mår bra av det. Det hjälper dig dock inte att förstå konflikten eller förutsäga vad som kommer att ske om det är det enda som du letar efter. Jag bryr mig själv inte.
Citera
2022-07-05, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tillbaka till texten så har du uppenbarligen missat huvudinnehåll, dvs. att det enbart handlar om identifierarade militära begravningar. Så var vänlig be någon vuxen försöka beskriva texten för dig.
Skall man göre en någorlunda lämförelse så redovisas 1 avliden från incidenten med Moskva, saknade 27-500.
Ser man det ur det perspektivet så bode totala förlusterna vara i storleksorni gen 110 000-2 miljoner. Vilket inte är troligt.
Men läs hela texten igen helst tillsammans med någon vuxen läskunnig. Så kan du återkomma sen.
Men snälla du, det finns inget som styrker det du påstår. Frågeställningen man försöker besvara finns i rubriken:
Vad vet vi om Rysslands förluster i Ukraina under krigets fyra månader
Citera
2022-07-05, 14:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Så med andra ord ett vedervärdigt ledarskap som gärna offrar sin egen befolkning. Ja, det beskriver Ryssland väl och det är anledningen till att ingen vill ha med Ryssland att göra längre.

De har en helt annan syn på ledarskap i Ryssland. Så även i Ukraina. Utifrån vår västliga lins är det extremt cyniskt.
Citera
2022-07-05, 14:12
Medlem
Nä kommer nog inte gå detta för Ukraina. Inte att ta tillbaka Donbass i alla fall. Tror inte motivationen finns bland västliga ukrainare att slåss för bonnatölparna i Donbass varav många verkar vara proryssar.

Nä. Nu får de nog se till att beväpna Ukraina med kraftfulla defensiva vapen så att det kostar för mycket för Putin att gå längre. Kherson området må nog tas tillbaka snart innan de hinner utlysa en egen stat där.

Men någon kraftfull motståndsrörelse verkar inte finns där. Blir spännande utveckling i söder.
Citera
2022-07-05, 14:13
Medlem
Vi har nog överdrivit Ukrainas tillgång till Manakap.
Citera
2022-07-05, 14:14
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det känns som ditt mål är att bekräfta dig själv och andra i detta. Du kan kalla det för det om du mår bra av det. Det hjälper dig dock inte att förstå konflikten eller förutsäga vad som kommer att ske om det är det enda som du letar efter. Jag bryr mig själv inte.

Jag önskar bara att folk kunde vara ärliga och kalla saker för vad de är. Ryssland har förlorat mellan 25-40 000 trupper i Ukraina och anledningen är ren och skär inkompetens hos den ryska ledningen. Är vi överens där så är vi överens generellt om lägesbilden efter 4 månader.

Hur det går nästa 4 månader har jag ingen aning om. Men hittills har Ryssland förlorat stort både i Ukraina men kanske främst på det globala planet.
Citera
2022-07-05, 14:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag tror att Ukraina aldrig kommer gå med på någon avmilitarisering i några förhandlingar. De vet att de måste militarisera sig upp över öronen för att försvara sig mot framtida ryska angrepp. Min gissning är att det skulle kräva att Ryssland tar hela Ukraina.

Ja du har rätt, det är svagheten i vad jag tror är Putins resonemang. Det blir spännande att se hur det slutar. Jag antar att han har räknat med att få en överenskommelse med väst på ett eller annat sätt till sist. Antingen att väst helt enkelt nekar Ukraina att re-militarisera, eller att andra aktörer står för säkerheten.
Citera
2022-07-05, 14:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fetat: Jag tror snarare Putin förväntade sig sådant förräderi på alla fronter. Och att hans underrättelsetjänst sagt att det var möjligt. Nu skedde det bara på 2 av dessa 8 fronter. Melitopol och Kherson. Men även på dessa 2 fronter tog det stopp i Zaporizhnia respektive mot Mykolaiv. Bara 1½ provins erövrades på det viset.

Ja, det kan vara så. Vi vet inte. Det beror också lite på vad man menar med "förväntar". När vissa säger "förväntar" menar de "jag tror det är 80% chans att detta händer". Andra "bara hoppas" och rullar in med sin pansarvagn
Citera
2022-07-05, 14:20
Medlem
Putin och Ryssland har nog inga problem att offra 50 000 soldater. Är väl mest överblivna män från riket som ingen mer än soldaterns moder bryr sig om. Brutalt men sant
Citera
2022-07-05, 14:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jag önskar bara att folk kunde vara ärliga och kalla saker för vad de är. Ryssland har förlorat mellan 25-40 000 trupper i Ukraina och anledningen är ren och skär inkompetens hos den ryska ledningen. Är vi överens där så är vi överens generellt om lägesbilden efter 4 månader.

Hur det går nästa 4 månader har jag ingen aning om. Men hittills har Ryssland förlorat stort både i Ukraina men kanske främst på det globala planet.

Vi är inte överens där. Ryssland har klarat sig hyfsat (skulle ge dem 3 av 5) rent militärt på de väsentligaste delarna. Där de överraskat verkligt negativt är med Moskvakryssaren och till viss del i luften- verkligt bra nyheter för Sverige, vi har en realistisk chans att freda territorium med bra sjömålsrobotar och luftförsvar.
Citera
2022-07-05, 14:27
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi är inte överens där. Ryssland har klarat sig hyfsat (skulle ge dem 3 av 5) rent militärt på de väsentligaste delarna. Där de överraskat verkligt negativt är med Moskvakryssaren och till viss del i luften- verkligt bra nyheter för Sverige, vi har en realistisk chans att freda territorium med bra sjömålsrobotar och luftförsvar.

Du skulle ge Ryssland 3 av 5 för att de misslyckas med sina uttalade mål med invasionen?

Ok. Då är diskussionen över.
Citera
2022-07-05, 14:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Du skulle ge Ryssland 3 av 5 för att de misslyckas med sina uttalade mål med invasionen?

Ok. Då är diskussionen över.

Du verkar tro att Putin uttalat att målet är att störta regeringen och tillsätta en marionettregim som styr hela Ukraina, med hjälp av ukrainska militären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in