2022-07-05, 13:56
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja de hade nog det som ett blue sky scenario. Lite som att amerikanerna dag 1 sköt kryssningsmissiler efter Bin Laden i Afganistan. De trodde nog inte att de skulle träffa honom, men det hade ju varit nice för deras målsättning om det fungerat. Det hade blivit en mycket lägre kostnad.

Slutmålet är dock detsamma. Om ukrainska regeringen fallit och t ex militären tagit över, hade ryssarna med dem kunnat förhandla fram en ny gräns och "regler" för demilitarisering/denazifiering. Nu kommer de att etablera gränsen med våld, och så småningom blir det förhandlingar om demilitarisering/denazifiering.

Som sagt består misstaget snarare i att Kiev-offensiven ledde till ett hårt svar från väst.

Så med andra ord så fick Ryssland stryk, mot en väsentligt svagare motståndare! Tack för den insikten.
Citera
2022-07-05, 13:58
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Enligt Ukrainas regeringspropaganda antagligen eftersom de anser det vara landsförräderi att fly till Ryssland. Ukraina har länge varit ett splittrat land politiskt.
De flesta flydde i början av invasionen innan ryssarna hade börjat ockupera Donbass.
Det mest sannolika är väl att de valde själva som flyktingar i allmänhet gör.

Det enda som splittrar Ukraina i dag är ryska trupper. Skulle säga att Ukrainska folket har visat mod utöver det vanliga!
Citera
2022-07-05, 13:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag minns inte vem som länkade denna senaste text av Igor Girkin. Hans lägesbedömning är ju i stort sett den samma som "vi" som stödjer Ukraina har. Vad är det ryssupportrarna i tråden inte håller med om i hans lägesbeskrivning och analys?

https://wartranslated.com/igor-girkin-doom-frontline-update-for-the-4-july-2022/
Citera
2022-07-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Omg.. Pinsamt!

Så Ryssland offrade alltså sina soldater medvetet? Du vill inte gå med på inkompetens utan hävdar att det var meningen så den logiska slutsatsen är att ryssarna verkligen inte bryr sig om sitt folk.

Man hade kunnat skicka alla 200 000 man till Donbas direkt och låtit bli Kyiv också, det hade varit smartare och kostat mindre.

Alternativt hade Ryssarna kunnat gå "all in" utan kärnvapen,,, varför gjorde dom inte det tror du ?
det finns massor av förklaringar som ännu inte är censurerade.. https://youtu.be/Mugiaxpz1b0
Citera
2022-07-05, 14:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Omg.. Pinsamt!

Så Ryssland offrade alltså sina soldater medvetet? Du vill inte gå med på inkompetens utan hävdar att det var meningen så den logiska slutsatsen är att ryssarna verkligen inte bryr sig om sitt folk.

Japp. De chansade. Men det är känsligt att säga det pga soldatmoral.
Citera
2022-07-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Sky News rapporterar:

Inget tycks kunna stoppa ryssen och hjälpen från väst kommer antagligen inte spela någon roll:

Russians ratchet up efforts to take full control of Donbas - and there seems very little that will stop them

The Ukrainians hope the arrival of foreign-supplied heavy artillery from America and Europe can help reverse the tide, but it may have arrived too late for the Ukrainians to keep hold of the Donbas.
Russian troops are ratcheting up their efforts to secure full control of the entire Donbas area in eastern Ukraine - and from what we have witnessed, there's very little which is going to stop them right now.

A huge chunk of the industrial heartland has already fallen to the Russian military, allowing President Vladimir Putin to declare a significant victory after his troops seized the Luhansk region with the capture of the city of Lysychansk, the last Ukrainian stronghold there.

The Russians already control most of Donetsk, the second half of the Donbas, and the signs are they are moving to claim the rest of it.
https://news.sky.com/story/ukrainian-troops-feel-outgunned-by-heavy-russian-artillery-but-they-hope-to-reverse-the-tide-1264588 7

Skulle tro att Ukraina kommer göra relativt lite motstånd för att hålla linjen längs Siversk-Bakhmut.
De kontrollerar enbart en knapp mil till biflodens östra strand och endast Bakhmut utgör ett någorlunda fort som dock riskerar omringas söderifrån.

Nästa linje - längs nästa biflod - genom exempelvis Kramatorsk och Sloviansk blir nog desto viktigare. Betydligt mer bebyggelse och i utgångsläget mer mark för Ukraina att rör sig på.
Finns nog en liten förhoppning att Ukraina helt ska kunna stoppa ryssens frammarsch där.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-07-05 kl. 14:06.
Citera
2022-07-05, 14:02
Medlem
Citat:
Omg.. Pinsamt!

Man hade kunnat skicka alla 200 000 man till Donbas direkt och låtit bli Kyiv också, det hade varit smartare och kostat mindre.

Det är troligt att det är helt acceptabla förlustsiffror för ryssarna. Man får komma ihåg att det är skillnad på folk och folk. Det stora flertalet av de ryska förlusterna är inte moskva-ryssarna utan det är folk från andra delar av ryssland samt ett antal från andra länder.

Inbyggt här finns förmodligen en härskartanke, man offrar ogärna sina egna men det är helt okey om det är lägre stående människor man rekryterat för att de av fattigdom inte har så mycket annat som ger bättre lön än att bli kanonmat.

Vissa bakslag har ju skett och då blev det stort rabalder ibland ryssarna. Tänker på några elitförband som hade många ryssar i leden som led stora förluster, speciellt under attacken mot Kiev.

Sedan slutligen, hela Kiev attacken var nog mer tänkt som en statskupp och inte ett militärt angrepp såsom i en invasion. Man trodde faktiskt att Ukraina skulle erövras på 3 dagar.

Nu blev det inte så och västvärlden märkte att Ukraina kämpade bra och det blev även tidsmässigt så att västvärlden hann reagera och börja bidra med krigsmaterial, trots kärnvapenhot ifall man gjorde det.
Citera
2022-07-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Texten är i original på ryska skrivet av BBC:s ryska del. Återigen så finns det inget i texten som stöder det du säger att mörkertalet är stort. Man redovisar dock felkällorna och antar att helt korrekt att siffran är högre. Det sägs inget om stora skillnader någonstans. Eftersom BBC använder siffrorna i fler artiklar vid senare tillfälle antar jag att 4010 döda inte är en extrem underskattning. Varför skulle ,man publicera något som inte är relevant i sammanhanget? Det skulle ju vara misslyckad journalistik.

Det stämmer också väl med 3:1 förhållandet i skadade och döda. Jag skulle tro att sammantaget döda på den ryska sidan inberäknat alla inklusive separatisterna ligger på 13-14.000 döda. Det skulle ge ungefär 45-50.000 neutraliserade soldater på den ryska sidan. Och mer kan det inte vara. Man hade från början mobiliserat 200.000 soldater vara 60-70.000 varit aktiva stridande vid samma tidpunkt. Större förluster hade varit påtagliga och klart påverkat framgångarna för ryssarna.

På den ukrainska sidan uppskattar jag antal döda vara 20-25.000. Det utifrån att RUS MoD för en månad sedan uppgav knappt 50.000 KIA & WIA. Jag skulle tro att den siffran idag är minst dubbelt så många. Och jag använder sedan 3:1-formeln för att gissa mig fram.
Tillbaka till texten så har du uppenbarligen missat huvudinnehåll, dvs. att det enbart handlar om identifierarade militära begravningar. Så var vänlig be någon vuxen försöka beskriva texten för dig.
Skall man göra en någorlunda lämförelse så redovisas 1 avliden från incidenten med Moskva, saknade 27-500.
Ser man det ur det perspektivet så bode totala förlusterna vara i storleksordningen 110 000-2 miljoner. Vilket inte är troligt.
Men läs hela texten igen helst tillsammans med någon vuxen läskunnig. Så kan du återkomma sen.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-07-05 kl. 14:24.
Citera
2022-07-05, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Skulle tro att Ukraina kommer göra relativt lite motstånd för att skydda linken längs Siversk-Bakhmut.
De kontrollerar enbart en knapp mil till biflodens östra strand och endast Bakhmut utgör ett någorlunda fort som dock riskerar omringas söderifrån.

Nästa linje - som följer nästa biflod - genom exempelvis Kramatorsk och Sloviansk tror jag kommer bli desto viktigare. Betydligt mer bebyggelse och i utgångsläget mer mark för Ukraina att rör sig på.
Finns nog en liten förhoppning att Ukraina helt ska kunna stoppa ryssens frammarsch där.
Jag återvänder till min tidigare prediktion här i tråden. Ju mer Ukraina förlorar desto snabbare kommer det ryska avancemanget gå.

Vi ser redan tecken på en upplösning av den ukrainska armén och jag är av den bestämda uppfattningen att några nya skinande vapen från väst inte kommer att göra någon skillnad. Too little, too late!

Jag tror att alla om någon månad kommer att vara förvånade över hur snabbt det gått.
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Japp. De chansade. Men det är känsligt att säga det pga soldatmoral.

Så med andra ord ett vedervärdigt ledarskap som gärna offrar sin egen befolkning. Ja, det beskriver Ryssland väl och det är anledningen till att ingen vill ha med Ryssland att göra längre.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jo, de insåg att de inte var starka nog att både 1) Slå en ring runt Kiev 2) Hålla ringen så stark att det inte skulel gå att slå genom den. Men det är inte detsamma som att deras anfallskapacitet sjönk. Det är bara ett tecken på att de tog ett större område än vad de i längden kunde behärska. Om jag ska spekulera lite, var det kanske också ett sätt att experimentera. I vilka delar av Ukraina var de mest/minst hatade? Och i vilka delar fungerade förräderi. Ryssen tog inte Kherson med vapenmakt, utan på grund av förrädare. Kanske hade de liknande planer för Kherson. För Putin är det inte dumt att pröva en plan som har 20% chans att lyckas om han kan ta en hel stad, men det kostar 50 döda soldater.

Fetat: Jag tror snarare Putin förväntade sig sådant förräderi på alla fronter. Och att hans underrättelsetjänst sagt att det var möjligt. Nu skedde det bara på 2 av dessa 8 fronter. Melitopol och Kherson. Men även på dessa 2 fronter tog det stopp i Zaporizhnia respektive mot Mykolaiv. Bara 1½ provins erövrades på det viset.
Citera
2022-07-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ja de hade nog det som ett blue sky scenario. Lite som att amerikanerna dag 1 sköt kryssningsmissiler efter Bin Laden i Afganistan. De trodde nog inte att de skulle träffa honom, men det hade ju varit nice för deras målsättning om det fungerat. Det hade blivit en mycket lägre kostnad.

Slutmålet är dock detsamma. Om ukrainska regeringen fallit och t ex militären tagit över, hade ryssarna med dem kunnat förhandla fram en ny gräns och "regler" för demilitarisering/denazifiering. Nu kommer de att etablera gränsen med våld, och så småningom blir det förhandlingar om demilitarisering/denazifiering.

Som sagt består misstaget snarare i att Kiev-offensiven ledde till ett hårt svar från väst.

Jag tror att Ukraina aldrig kommer gå med på någon avmilitarisering i några förhandlingar. De vet att de måste militarisera sig upp över öronen för att försvara sig mot framtida ryska angrepp. Min gissning är att det skulle kräva att Ryssland tar hela Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in