2022-07-05, 10:54
Medlem
KillenArCPs avatar
Ja, jag vet att det skulle bli ett jävla liv om det skulle ske men samtidigt, i ett pissland som Sverige skulle det behövas.

Tänker mig som följande:
Minimilön för 100% tjänst 22 000.
Maxbidrag någon kan få i Sverige: 50% av minimilönen + 2 000 kr per barn.
Hittepåjobb, finansierat av staten. 75% av minimilönen + 2 000 kr per barn.

Sedan följer minimilönen Sveriges BNP.

Om detta hade varit infört så är jag övertygad att det skulle bespara Sverige enorma summor pengar.
Citera
2022-07-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Ja, jag vet att det skulle bli ett jävla liv om det skulle ske men samtidigt, i ett pissland som Sverige skulle det behövas.

Tänker mig som följande:
Minimilön för 100% tjänst 22 000.
Maxbidrag någon kan få i Sverige: 50% av minimilönen + 2 000 kr per barn.
Hittepåjobb, finansierat av staten. 75% av minimilönen + 2 000 kr per barn.

Sedan följer minimilönen Sveriges BNP.

Om detta hade varit infört så är jag övertygad att det skulle bespara Sverige enorma summor pengar.
Varför inte sätta den till 22 miljoner i månaden? Så blir alla mångmiljonärer.
Citera
2022-07-05, 11:01
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Varför inte sätta den till 22 miljoner i månaden? Så blir alla mångmiljonärer.
För att du ska finansiera alla bidrag och ska ha råd med det!
Citera
2022-07-05, 11:03
Medlem
Citat:
För att du ska finansiera alla bidrag och ska ha råd med det!
Vad menar du? Om man fritt kunde bestämma lön oavsett prestation: Varför inte sätta den superhögt?
Citera
2022-07-05, 11:07
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Vad menar du? Om man fritt kunde bestämma lön oavsett prestation: Varför inte sätta den superhögt?
Vad menar du är väl snarare frågan? Givetvis behövs det göras undantag för Samhallsjobb och Feriejobb. Det är staten som ska bestämma minimilönen. Ska vara fritt fram för arbetsgivarna att höja lönen om de vill.

Kan inte en människa prestera ett jobb för 22 000 kr i månaden får den lov att leva på bidrag då den får betraktas som oduglig för arbetsmarknaden.
Citera
2022-07-05, 11:07
Medlem
Citat:

Om man inte har råd att betala rimliga löner så ska man inte vara arbetsgivare. Om man är företagare och inte har råd att betala en rimlig lön så får man f*n göra jobbet själv i stället för att utnyttja andra människor.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-07-05 kl. 11:10.
Citera
2022-07-05, 11:14
Medlem
Citat:
Vad menar du är väl snarare frågan? Givetvis behövs det göras undantag för Samhallsjobb och Feriejobb. Det är staten som ska bestämma minimilönen. Ska vara fritt fram för arbetsgivarna att höja lönen om de vill.

Kan inte en människa prestera ett jobb för 22 000 kr i månaden får den lov att leva på bidrag då den får betraktas som oduglig för arbetsmarknaden.
Varför sätta den så lågt?
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Om man inte har råd att betala rimliga löner så ska man inte vara arbetsgivare. Om man är företagare och inte har råd att betala en rimlig lön så får man f*n göra jobbet själv i stället för att utnyttja andra människor.
Så varför sätta den så lågt? Sätt den till en miljon eller något så alla blir mångmiljonärer. Sätt den till en miljard i månaden.
Citera
2022-07-05, 11:16
Medlem
Jag tycker inte staten ska bestämma vad jag är villig att sälja min tid för.

Om jag är ung musiker och får en fråga om jag vill följa med på en sommarturné med ett band. Ska staten då bestämma att jag måste få 22 000:-/månaden för min upplevelse?
Citera
2022-07-05, 11:21
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sharpie
Jag tycker inte staten ska bestämma vad jag är villig att sälja min tid för.

Om jag är ung musiker och får en fråga om jag vill följa med på en sommarturné med ett band. Ska staten då bestämma att jag måste få 22 000:-/månaden för min upplevelse?
Minimilön innebär inte att man bestämmer inte lönen utan sätter den till en minimigräns.

Det tycker jag allt att de kan göra. Jag vet att det blir svårt att generalisera men de flesta unga har inte pengar besparade.

Om man inte sätter minimilöner kan du ju jobba för 5 000 kr och likt förbannat få bidrag. Plötsligt blir det statens plikt att försörja dig och inte dig själv.

Annars får du följa med på turnén men utan ersättning då.
Citera
2022-07-05, 11:21
Bannlyst
Skulle hellre se något system som ser lönen i relation till andra kostnader (bränsle, bostad, mat). Vet inte om tillägg, ransonering eller foodstamps skulle kunna komplimentera det.

Man blir inte rik på alla jobb men man ska kunna gör rätt för sig och kunna leva på det.
Citera
2022-07-05, 11:23
Medlem
Minimilön I form av lägsta timlön .Tex 150kr/timmen.
Citera
2022-07-05, 11:23
Medlem
Citat:
Minimilön innebär inte att man bestämmer lönen utan sätter den till en minimigräns.
Det finns ingen skillnad.

Varför inte sätta den till 44000, 88000 eller 176000 i månaden? Så slipper nästan alla jobba.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in