Citat:
Därav jag skriver att det är jävligt ojuste mot dagens och sannolikt den kommande generationen det otyg Putin ställt till med. Gubbfan är besatt av historia och är fullt inställd på att skriva in sig i historieböckerna som en av de "stora" ryska ledarna som bidrog till att vidga den ryska maktens gränser. Dessvärre kommer det en dag - hur svårt det än är att begripa idag - när det är dags att gå vidare och låta Ryssland komma in i värmen igen. När det är vågar jag inte svara, jag hoppas det tar ett tag och att priset blir högt, dock är jag rädd att världen är på väg mot en mer totalitär tidsperiod där korruption blir svårare att bekämpa, därav finns risken att ledare binder band mot Ryssland och "förlåter" i utbytelse mot diverse förmåner som ämnar till att säkra deras makt.
Det finns absolut en risk att icke-demokratiska länder framöver vill knyta band med Ryssland. Kaka söker maka osv. Men den västerländska delen av världen har bestämt sig. Och trots allt är det den delen av världen som är mest attraktiv att ha samarbete och handel med eftersom det är där de största pengarna och know-how finns. Samt att själva samhällssystemet med demokrati visat sig ha en kraftig dragningskraft på folk då frihet och möjligheter är trevligare än förtryck och misär. Man ska inte tro att det kommer fungera jättebra att säga till väst att man vill vara kompis både med dem och Ryssland eftersom Ryssland nu ses av väst som ett stort hot mot världsfreden. Du riskerar som 3:e land att framöver behöva välja mellan väst eller Ryssland.