2022-07-04, 18:18
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Då provar vi en tredje gång då:

Gemensamt för alla sexuella övergrepp mot barn är den uttalade risken för ett brett spektrum av psykiska och fysiska besvär på både kort och lång sikt. Bland annat ångest, depression och posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) är starkt kopplade till tidigare utsatthet för sexuella övergrepp i barndomen.

Okej, jag uttryckte mig otydligt, så vi tar det här stycket en gång till:

För att återknyta till frågan om orsaken för trauma så kan jag se tvång, våld, hot, manipulation och fysiska skador, men kanske finns det andra orsaker, men vilka skulle det i sådana fall vara?

Alltså, vad skulle orsaken till exempelvis men som ångest, depression eller PTSD vara om det handlar om en 14-åring som haft frivilligt sex?
Citera
2022-07-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Okej, jag uttryckte mig otydligt, så vi tar det här stycket en gång till:

För att återknyta till frågan om orsaken för trauma så kan jag se tvång, våld, hot, manipulation och fysiska skador, men kanske finns det andra orsaker, men vilka skulle det i sådana fall vara?

Alltså, vad skulle orsaken till exempelvis men som ångest, depression eller PTSD vara om det handlar om en 14-åring som haft frivilligt sex?
Citera
2022-07-04, 18:29
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Okej, du kan alltså inte ge något annat svar än ett cirkelresonemang. Orsaken till traumat är att det rör sig om ett övergrepp och det rör sig om ett övergrepp för att det orsakat ett trauma, som orsakats av...

Det börjar bli tämligen uppenbart att du har förstått vad du ska tycka men du har ingen som helst aning om varför.
Citera
2022-07-04, 18:37
Medlem
Citat:
Okej, du kan alltså inte ge något annat svar än ett cirkelresonemang. Orsaken till traumat är att det rör sig om ett övergrepp och det rör sig om ett övergrepp för att det orsakat ett trauma, som orsakats av...

Det börjar bli tämligen uppenbart att du har förstått vad du ska tycka men du har ingen som helst aning om varför.
Det som börjar bli uppenbart är att jag har felbedömt dig under flera år.

Byt ut din siffra 14 mot siffran 10, 5 och 1, och ställ dig själv frågan, eller har du ingen aning om varför?
Tänk dig att det är exakt samma anledning, bara i varierande grad.
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-07-04 kl. 18:41.
Citera
2022-07-04, 18:41
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suggest
Vad sjutton ser en kvinna på 45 hos en pojke som är mer än 30 år yngre?

Döva dödsångesten och jaga ålderdomens demoner på flykt.
Medelålderskris.
Citera
2022-07-04, 18:42
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Någon som tagit del av killens version?
Fick han binda upp kuken på en glasspinne för att de skulle kunna ha sex eller stod den som ett spett?
What´s the problem?

Att myndiga inte ska utnyttja barn.
Det är det saken handlar om.
Citera
2022-07-04, 18:46
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Det som börjar bli uppenbart är att jag har felbedömt dig under flera år.

Byt ut din siffra 14 mot siffran 10, 5 och 1, och ställ dig själv frågan, eller har du ingen aning om varför?

Jag har redan besvarat den frågan.

Eftersom ett prepubertalt barn inte kan antas ha någon sexualdrift innebär det per automatik att en sådan sexakt sker under påverkan av en äldre part som har sexualdrift. Därav kommer en sådan akt alltid ske under någon form av manipulation, vilket är en av de avgränsningar jag nämnt i min frågeställning.

Vad jag frågat om här är sex där båda parter kan antas ha ett sexuellt intresse, vilket torde gälla för könsmogna personer, inte prepubertala barn. Om en könsmogen person väljer att ha sex med någon annan utan att manipuleras, hotas, utsättas för våld, eller liknande är frågan vad som skulle vara orsaken till att den personen av sexakten får ett trauma.
Citera
2022-07-04, 18:58
Medlem
Citat:
Jag har redan besvarat den frågan.

Eftersom ett prepubertalt barn inte kan antas ha någon sexualdrift innebär det per automatik att en sådan sexakt sker under påverkan av en äldre part som har sexualdrift. Därav kommer en sådan akt alltid ske under någon form av manipulation, vilket är en av de avgränsningar jag nämnt i min frågeställning.

Vad jag frågat om här är sex där båda parter kan antas ha ett sexuellt intresse, vilket torde gälla för könsmogna personer, inte prepubertala barn. Om en könsmogen person väljer att ha sex med någon annan utan att manipuleras, hotas, utsättas för våld, eller liknande är frågan vad som skulle vara orsaken till att den personen av sexakten får ett trauma.
Aha, nu förstår jag dig bättre!!!!!
Nice! Skönt att komma förbi den här lilla "fnurran på tråden", visst?

Du tror alltså att den millisekunden barnet fyller 13 (eller vad genomsnittsåldern för puberteten nu kan vara), så får barnet ett fullfjädrad sexualitet och är enligt dig redo att avlas på?
Haha, ja jag förstår din fråga lite bättre nu, men så är det verkligen inte, puberteten är en långsam process som pågår i flera år och den är inte klar förrän långt senare. Så man är fortfarande barn på många sätt, även trots sin könsmognad.

Förstår du lite bättre nu?
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-07-04 kl. 19:01.
Citera
2022-07-04, 19:09
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Aha, nu förstår jag dig bättre!!!!!
Nice! Skönt att komma förbi den här lilla "fnurran på tråden", visst?

Du tror alltså att den millisekunden barnet fyller 13 (eller vad genomsnittsåldern för puberteten nu kan vara), så får barnet ett fullfjädrad sexualitet och är enligt dig redo att avlas på?
Haha, ja jag förstår din fråga lite bättre nu, men så är det verkligen inte, det är en process som pågår i flera år och den är inte klar förrän långt senare. Så man är fortfarande barn på många sätt, även trots sin könsmognad.

Förstår du lite bättre nu?

Visst, jag håller med om att puberteten är en pågående process under tonåren och även att denna mognadsprocess är individuell, även om vi förstås inte kan skriva lagar på det sättet utan måste hålla oss till en generell åldersbestämmelse för alla.

Vad min fråga egentligen handlar om är inte ålder per se utan vad som kan orsaka ett trauma. Frågan blir dock intressant i ett sammanhang som detta där vissa tycks dra slutsatsen att om lagen brutits, oavsett övriga omständigheter, har den yngre parten drabbats av ett trauma. Det är klart att en sexakt kan leda till ett trauma men då bör det i min mening finnas en bidragande orsak, oavsett de inblandades ålder.
Citera
2022-07-04, 19:11
Medlem
Vatos.Locoss avatar
14åringen är sjukt nöjd. Fått knulla på en milf och nu blir rikskändis.
Citera
2022-07-04, 19:12
Medlem
Citat:
Det är klart att en sexakt kan leda till ett trauma
Progress!!!!!!!

Jag visste det!!!!!!! shit jag blir glad på riktigt nu! du förstod till slut!!!!!!

Nu! Tror du att risken för detta konstaterade trauma som sex kan leda till... tror du den risken ökar eller sjunker ju längre ner i åldrarna man kommer?
Citera
2022-07-04, 19:22
Medlem
Citat:
Progress!!!!!!!

Jag visste det!!!!!!! shit jag blir glad på riktigt nu! du förstod till slut!!!!!!

Nu! Tror du att risken för detta konstaterade trauma som sex kan leda till... tror du den risken ökar eller sjunker ju längre ner i åldrarna man kommer?

Fanns nog en och annan tanta i den åldern jag kunnat tänka mig att sex med när jag var 14.. Vore jag så taktlös att jag försökt hade det varit hennes skyldighet att säga nej.
Tänk om tantan blivit gravid och jag blivit underhållsskyldig för ungen. Man blir faktiskt det i Sverige även om man anses ha blivit våldtagen.
Tror jag hamnat på BUP i ett akut ångestanfall om så skett.
Och herre gud vad mobbat jag skulle blivit när ryktet väl spritt sig i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in