2022-07-04, 16:00
Medlem
loisloiss avatar
Priset som Ukraina fick betala för 2 veckors strider för att försvara Lisiichansk:

Citat:
The main statements of the Minister of Defense of the Russian Federation Sergei Shoigu:

▪️During the operation to liberate Lysichansk, the total losses of the Armed Forces of Ukraine amounted to more than 5 thousand people, including irretrievable losses - more than 2 thousand people;

▪️In the battles for Lisichansk, the Armed Forces of Ukraine lost 12 aircraft, 6 anti-aircraft missile systems, and also left 39 tanks and armored vehicles in the city.
Citera
2022-07-04, 16:00
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Du verkar omedveten om att Ukraina har ett styre som tillkommit genom en judisk-amerikansk statskupp, så jag är inte så säker på att du ska beskylla andra för bristande geopolitiska kunskaper.

Ni rysstroll har verkligen hakat upp er på judar och nazister. Alla rysstroll på flashback nämner judar och nazister oproportionerligt ofta. Är ni fast på 40-talet?

Det var Ukrainska medborgare som avsatte Janukovytj, inte amerikanska eller israeliska.

Citat:
Ukrainas militär har ingen kapacitet att tala om, vilket vi redan har sett. Trots alla vapen från Väst underpresterar de grovt. Det ni har att hoppas på är ett direkt ingripande från Nato-styrkor, men det kan ni se er om i himlen efter.

Om Ukrainas militär saknar kapacitet, vad säger det om ryska militären? Har ryssarna snubblat på sina egna minor och rökt för nära sina ammunitionsförråd?

Citat:
Planen har aldrig varit att införliva hela Ukraina i Ryssland. Alla krig blir vad de utvecklas till, då krig äger rum i verkligheten och inte i en teoretisk matris. Jag förstår inte varför det är så komplicerat för dig.

Nej din mupp! Riktiga krig har riktiga strategiska mål och når du inte dessa så förlorar du kriget. USA förlorade exempelvis kriget i Afghanistan, då målet var att avsätta talibanregimen, vilket man misslyckats med.

Sluta spela dum.

Citat:
Du vet att jag inte menar det, så varför frågar du mig om jag menar det?

Så säg vad målet var då? Enligt Putin skulle man demilitarisera Ukraina samt avsätta den "nazistiska, knarkande Kyivregimen" på 3 dagar dessutom, men enligt dig hade Putin fel och det egentliga målet är inte känt. Om du inte siktar på något så träffar du alltid målet är logiken du förmedlar.

Citat:
Du är alltså för sanktionerna mot bättre vetande, trots att de som skadas mest av det är Väst. Varför ska en enskild person i Sverige betala mer för bensin och mat för att Nato och Väst (som provocerat fram konflikten) inte vill sätta sig ner vid förhandlingsbordet så att det kan bli fred? Självskadebeteende var ordet.

Ja, jag är för sanktionerna och betalar gärna priset! Sverige är en del av väst och NATO om du missat det.
Citera
2022-07-04, 16:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Skulle i så fall kunna lida mot sitt slut om ryssarna själva får bestämma, men du vet vad man säger: It takes two to tango. Jag har svårt att tro att Zelensky skulle sätta sig ned och skriva under ett fredsavtal nu när frontlinjen ser ut som den gör. Inte ens om makthavare i andra länder försökte övertala honom. Gör han det vore det som att dra ett streck över allt ukrainarna sagt och gjort fram till nu — det finns garanterat grupper i Ukraina som skulle slita honom i stycken. Så kriget lär fortsätta ett tag till.
Nej, särskilt frontlinjen i Södra Ukraina är oacceptabel (rysk kontroll av Kherson etc.).

Men dagens deklaration av Putin om seger i Luhansk är intressant. Det syftar mest till att blidka hemma
opinionen tror jag.
Citera
2022-07-04, 16:01
Medlem
otellos avatar
Citat:
"ryssrunkare" - är det alla som är emot den amerikansk-judiska hegemonin? Sign me up, i så fall.

Som svensk och västerlänning är man förstås emot sanktionerna för att de skadar oss själva och är helt meningslösa.
Inte alls meningslösa, dom skadar Ryssland till den grad att landet gått i konkurs. Soldaterna får inte lön, utlandsbetalningar defaultar, osv.
Citera
2022-07-04, 16:04
Medlem
Madagascars avatar
Så här skriver TASS om att Putin har deklarerat vinst i Luhansk:

https://tass.com/politics/1475391, nyss
Citera
2022-07-04, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Vad du noterar eller inte kring Ukrainakriget är av rätt så ringa värde eftersom du medger, öppet, att du har visst förtroende för Putinregimen. Det är en mikroskopisk andel svenskar som har något som helst positivt att säga om Putinregimen och det visar inte på att man är en omdömesgill och analytisk person om man tillhör denna lilla klick.

Det som händer i Ukraina har inget att göra med om man "tror på Zelensky" eller inte. Det kablas ut bilder och uppgifter 24/7 om Ukraina och all fakta visar entydigt samma sak: Ryssland har olagligt anfallit och invaderat sitt fredliga grannland Ukraina och som en följd av att de ryska orcherna dragit fram har städer ödelagts, civila dödats (varav mängder av barn) samt krigsbrott begåtts. Det är omöjligt, jag repeterar omöjligt, för en sund person att i nuläget hysa positiv inställning till den ryska regimen eller Ryssland.
Jag vet inte vad i det jag säger hyllar "Putinregimen". Det enda jag säger är att man från ryssarnas sida inte vinner några röster på att överdriva antal ukrainska soldater man dödar. Lite förvånad faktiskt över att ett antal ens nämns av Sjojgu. Men nu gjorde han det (video):

https://t.me/asbmil/2635
Citera
2022-07-04, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ett nyskapat konto försvarar fascisterna i Ryssland, oväntat. Hur känns det att se moderlandet i ruiner?

När försvarar jag Ryssland din dumma åsna? Bara för att man ej hoppar på idiot-drevet så betyder det ej att man nödvändigtvis står på andra sidan. Fårskallar som du kan dock ej tänka nyanserat nog för att förstå något så simpelt.
Citera
2022-07-04, 16:11
Avslutad
Citat:
Varför skulle sanktionerna gynna väst? Syftet är att skada Ryssland (vilket vi lyckats med), inte att gynna väst. Din dumma idiot.

Sanktionerna skadar väst mer än vad de skadar Ryssland. Det förstår vilken idiot som helst. Ryssland säljer sin olja precis som vanligt till enorma marknader såsom Indien, Kina och resterande 70% av världen som ej hoppat på samma självmordståg som väst.

Fråga de Tyskar och andra västeuropeer som troligtvis kommer frysa i vinter om de tycker uppoffringarna är värt det.
Citera
2022-07-04, 16:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det har rapporterats om stridigheter nära staden Kherson senaste timmen. Låter misstänkrt på film iaf.

https://twitter.com/Ukr1654/status/1543960254987255810
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-07-04 kl. 16:17.
Citera
2022-07-04, 16:18
Medlem
Citat:
Varför skulle sanktionerna gynna väst?
Sanktionerna gynnar såklart mesr de som har politikerna i sina fickor ....
Citera
2022-07-04, 16:22
Medlem
Reimers avatar
Himars jobbar på i syd.

Citat:
The first daytime footage of three Ukrainian M142 HIMARS multiple rocket launchers firing at Russian targets on the #Zaporizhzhia axis.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1543954550184460294
Citera
2022-07-04, 16:22
Medlem
Enligt "Defence of Ukraina" så sänder Australien 20 st Bushmasters och 12 st M113 till Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in