2022-07-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Geopolitik är inte din starka sida och inte Rysslands heller för den delen. Kina är relativt neutrala i denna konflikt, likaså Indien. Indien och Kina är inte vänner och således inte allierade så som du vill tro. Kina är extremt beroende av väst och vår konsumtion så Kina skulle aldrig öppet stödja Ryssland då de inte har råd att få sanktioner riktade mot sig.

Du verkar omedveten om att Ukraina har ett styre som tillkommit genom en judisk-amerikansk statskupp, så jag är inte så säker på att du ska beskylla andra för bristande geopolitiska kunskaper.

Citat:
Det återstår att se, hittills har man ju tagit tillbaka en del och mer lär det bli. Mycket beror ju på vad de har för kapacitet.

Ukrainas militär har ingen kapacitet att tala om, vilket vi redan har sett. Trots alla vapen från Väst underpresterar de grovt. Det ni har att hoppas på är ett direkt ingripande från Nato-styrkor, men det kan ni se er om i himlen efter.

Citat:
Påstått av Putin och Lavrov med flera, inte av mig. Det är väl inte semantik att referera till Putins egna ord och se hur det gick i praktiken med invasionen? "Det blir vad det utvecklas till" låter inte som en bra plan om du frågar mig.

Planen har aldrig varit att införliva hela Ukraina i Ryssland. Alla krig blir vad de utvecklas till, då krig äger rum i verkligheten och inte i en teoretisk matris. Jag förstår inte varför det är så komplicerat för dig.

Citat:
Ska man kriga ska man ha mål med krigandet och misslyckas man med att nå sina mål så har man förlorat kriget. Eller menar du att Ryssland invaderade utan några som helst mål och bara gör det som en rolig grej?

Du vet att jag inte menar det, så varför frågar du mig om jag menar det?

Citat:
Vilken oerhörd tur för Ryssland att vi i väst håller på med detta självskadebeteende då. Jag är dock för att fortsätta med sanktionerna oavsett om jag får betala mer för bensinen eller maten. Så bra att vapenleveranserna inte skadar ryssarna, även om jag tror att ryska soldater är av en annan åsikt. Då kan vi ju fortsätta skicka dessa vapen och skada oss själva lite mer.

Du är alltså för sanktionerna mot bättre vetande, trots att de som skadas mest av det är Väst. Varför ska en enskild person i Sverige betala mer för bensin och mat för att Nato och Väst (som provocerat fram konflikten) inte vill sätta sig ner vid förhandlingsbordet så att det kan bli fred? Självskadebeteende var ordet.
Citera
2022-07-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Cope 😂
Varför gråter alla ryssrunkare över sanktionerna om dom nu inte skadar fascist-staten Ryssland? Varför defaultar fascist-staten Ryssland på utlandsbetalningar? Varför får inte soldaterna i den ryska fascist-armén lön?

"ryssrunkare" - är det alla som är emot den amerikansk-judiska hegemonin? Sign me up, i så fall.

Som svensk och västerlänning är man förstås emot sanktionerna för att de skadar oss själva och är helt meningslösa.
Citera
2022-07-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja, det är lite så det alltid varit för Moskva-ryssarna, att de har känt behovet och saknat en naturlig åtkomst till kuster i väst och i söder. Vilket de bara kunnat få genom att tränga in och erövra andras områden.

Områdena i fråga är ryska och återbördas nu till Ryssland. Gott så. Ukraina är och förblir en bluffnation.
Citera
2022-07-04, 15:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tror inte det, han måste ta Donetsk också. Om han tar det så har han tagit hela Donbas. Annars förlorar han ansiktet.
Det har ryssarna kvar att göra. Men om/när de gör det kommer Ukraina inte acceptera. En trolig utveckling är att ryssarna förstärker försvaret av områden under rysk kontroll och vi får ett dödläge på obestämd tid.

Samtidigt har Ukraina aldrig gett upp försöken att nå Kherson, så vitt jag vet. Det ryktas även om att ryssarna vill försöka sig på Kharkov igen, för femtielfte gången.
Citera
2022-07-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Planen har aldrig varit att införliva hela Ukraina i Ryssland. Alla krig blir vad de utvecklas till, då krig äger rum i verkligheten och inte i en teoretisk matris.

Men om det är så, så blir ju frågan varför Putin försöker driva kriget i den riktning det går nu? Tar man Donbas och hela Ukrainas sydkust så blir man ju tvungen att ta hela Ukraina, antingen ockupera hela eller omvandla det till en lydstat (vilket också kommer kräva betydande ryska resurser), eftersom återstoden inte blir en livskraftig stat och en sådan lösning aldrig kommer att accepteras av väst. Vill Putin slippa ansvaret för hela Ukraina bör nog Ryssland ganska omgående inleda förhandlingar med Ukraina.
Citera
2022-07-04, 15:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det har ryssarna kvar att göra. Men om/när de gör det kommer Ukraina inte acceptera. En trolig utveckling är att ryssarna förstärker försvaret av områden under rysk kontroll och vi får ett dödläge på obestämd tid.

Samtidigt har Ukraina aldrig gett upp försöken att nå Kherson, så vitt jag vet. Det ryktas även om att ryssarna vill försöka sig på Kharkov igen, för femtielfte gången.

Ja men ur Putins perspektiv. Putin kanske går på defensiven och vill förhandla om Ryssland lyckas ockupera hela Donbas.
Citera
2022-07-04, 15:47
Medlem
Reimers avatar
Orcherna donerade ett par tanks till Ukraina, säkerligen en gest av god vilja

Citat:
A captured Russian T-80BV tank (Now operated by the Ukrainian side) towing away another T-80BV, which has suffered damage in combat, likely in #Kharkiv Oblast.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1543926002052730880
Citera
2022-07-04, 15:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ja men ur Putins perspektiv. Putin kanske går på defensiven och vill förhandla om Ryssland lyckas ockupera hela Donbas.

Jag tror att han gör det. Om inte annat, så kan det leda till en propagandavinst. Han går på defensiven ett tag. Zelensky skäller och scorar några image-poäng i sin "defiance". Putin säger "OK, ni tvingar mig att göra detta" - och så fortsätter han mot Kharkov och Odessa med sitt artilleri, likt en mördarsnigel.
Citera
2022-07-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Ryssland kommer att sälja olja och andra råvaror till alla som vill köpa det, inklusive Västeuropa och EU, när de insett att de är beroende av det för sin energiförsörjning.

Det är inte vilket territorium som helst de tar (och har rätt till, eftersom områdena i princip redan är ryska och befolkat av en majoritet ryssar), utan strategiskt och ekonomiskt viktigt territorium för Rysslands vidkommande i och med att de skapar en naturlig landväg till Krim och Svarta havet. Det förnekar nog inte ens rysshatarna.

Bara för att ett område är befolkat av en viss grupp så innebär det inte att något annat land har rätt ta området. Hur skulle det se ut om alla länder betedde sig på det viset? Tänk på att det stora flertalet länder i världen har betydande etniska minoriteter inom sina gränser även om vi bortser från de minoriteter som uppstått genom migration de senaste årtiondena.

Och samma sak med "ekonomiskt viktigt"; ett land kan inte ockupera ett annat land bara av ett sådant skäl. Skulle du tycka det vore rimligt att Sverige ockuperade Norge för att få bättre exporthamnar? Eller Bornholm för att slippa Danmark för transporter till/från Tyskland?

Och en landbrygga till Krim som man stulit. Du exemplifierar här faktiskt varför Putin måste stoppas. Han stjäl en sak, sedan måste han ta en sak till för att den hör ihop med det första han snodde. Var ska det sluta om man låter det fortgå?
Citera
2022-07-04, 15:56
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Putin utropar seger i Luhansk. /Text-TV

Är kriget i princip slut då?
Nej, kriget och sanktioner mot Ryssland tar slut då allt av Ukrainas territorium (hela Luhansk, Donetsk och Krim) är återbördat och Ryssland till fullo betalat krigsskadestånd, dessutom att ansvariga till krigs- och folkrättsbrott ställts till svar för sina illgärningar. Där, vid den tiden, är kriget till ända lupet.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-07-04 kl. 16:02.
Citera
2022-07-04, 15:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja, det fattar jag, och det kan jag tro, men jag vågar nog påstå att det vore lönlöst att söka förhandlingar när Ukraina aldrig skulle gå med på något just nu. De måste väl genomföra sin planerade sommaroffensiv först, och allt vad det är. Men nog är det guldläge för en lösning snart om man går med på att låta Ryssland diktera villkoren.

Demilitarisering och denazifiering kan ju läggas till handlingarna som väldans diffusa mål med oklar uppfyllelse. Ukraina kommer inte gå med i Nato. Ryssland behåller Krim och besätter hela Donbass. Taskigt som fan för Ukraina, och det är därför jag inte tror att det blir förhandlingar än.
Citera
2022-07-04, 15:59
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Gäsp... Kom med något nytt. Att du själv är lågbegåvad råder det då ingen tvekan om för alla som läst dina tröttsamma upprepningar här på forumet.

Har du sådan koll på ekonomi så får du gärna förklara på vilket sätt dessa sanktioner gynnar väst?
Varför skulle sanktionerna gynna väst? Syftet är att skada Ryssland (vilket vi lyckats med), inte att gynna väst. Din dumma idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in