Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Hej! Du har ännu inte svarat på om du känner till något annat land som givit upp enbart för att bespara folket mer lidande. Har du kommit på något land som gjort det?
Alltså inte länder som givit upp för att de bedömde fortsatt motstånd som utsiktslöst eller pga strategiska val, utan ett land som givit upp just för att bespara folket lidande. Kommer du på något sådant fall, säg, de senaste 1 000 åren?
Jag kommer ihåg att du ställde en bra fråga för ett tag sedan, om folket i något försvarskrig varit i majoritet för att avsluta kriget. Jag tror att ingen vet, av tre skäl:
1)
Ofta sker krig under en slags "försvarsdiktatur". Av samma skäl som många här inte vill erkänna omröstningen i Krim eftersom den var "at gunpoint" så vill många inte svara "fred nu även till en kostnad" eftersom det finns risk att komma i ett "landsförrädarregister".
2) Är det inte en relativt
ny sak att överhuvudtaget göra polls och bry sig om folkviljan? Så sent som i WW2 och i många senare krig har ju många varit i diktaturer. Hur många demokratier har ens varit i försvarskrig de senaste 70 åren? Jag kan inte komma på många. Hur når du ens ett representativt utsnitt av befolkningen? Ukraina är ovanligt på så vis att de har hög internet connectivity och telefonuppkoppling. Lycka till att mäta folkviljan i t ex Ugandas inbördeskrig för bara 20 år sedan (där jag varit mycket).
3)
Metodologi-problem. Ta finska vinterkriget t ex. Varför tog Finland fred där? Om de slagits vidare hade de kanske förlorat mer territorium. Var det att bespara befolkningen för lidande, eller var det en mer ekonomisk/säkerhetspolitisk kalkyl?