2022-07-04, 14:58
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Sanktionerna skadar i huvudsak bara Väst, som vi kunnat konstatera för länge sedan. De stora vapenleveranserna skadar inte Ryssland nämnvärt, om något försvagar det Väst, då vapnen är extremt kostsamma. I somliga fall har de till och med hamnat i ryssarnas händer.
Cope 😂
Varför gråter alla ryssrunkare över sanktionerna om dom nu inte skadar fascist-staten Ryssland? Varför defaultar fascist-staten Ryssland på utlandsbetalningar? Varför får inte soldaterna i den ryska fascist-armén lön?
Citera
2022-07-04, 15:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Hej! Du har ännu inte svarat på om du känner till något annat land som givit upp enbart för att bespara folket mer lidande. Har du kommit på något land som gjort det?

Alltså inte länder som givit upp för att de bedömde fortsatt motstånd som utsiktslöst eller pga strategiska val, utan ett land som givit upp just för att bespara folket lidande. Kommer du på något sådant fall, säg, de senaste 1 000 åren?

Jag kommer ihåg att du ställde en bra fråga för ett tag sedan, om folket i något försvarskrig varit i majoritet för att avsluta kriget. Jag tror att ingen vet, av tre skäl:
1) Ofta sker krig under en slags "försvarsdiktatur". Av samma skäl som många här inte vill erkänna omröstningen i Krim eftersom den var "at gunpoint" så vill många inte svara "fred nu även till en kostnad" eftersom det finns risk att komma i ett "landsförrädarregister".
2) Är det inte en relativt ny sak att överhuvudtaget göra polls och bry sig om folkviljan? Så sent som i WW2 och i många senare krig har ju många varit i diktaturer. Hur många demokratier har ens varit i försvarskrig de senaste 70 åren? Jag kan inte komma på många. Hur når du ens ett representativt utsnitt av befolkningen? Ukraina är ovanligt på så vis att de har hög internet connectivity och telefonuppkoppling. Lycka till att mäta folkviljan i t ex Ugandas inbördeskrig för bara 20 år sedan (där jag varit mycket).
3) Metodologi-problem. Ta finska vinterkriget t ex. Varför tog Finland fred där? Om de slagits vidare hade de kanske förlorat mer territorium. Var det att bespara befolkningen för lidande, eller var det en mer ekonomisk/säkerhetspolitisk kalkyl?
Citera
2022-07-04, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Du verkar inte gilla väst, jag hoppas för din skull att du slipper bo här o misären.

Jag gillar Väst och anser att vi västeuropéer är dom som drivit civilisationen framåt allt sedan Romarriket föll. Tyvärr har vi på senare tid infiltrerats av liberala idéer och matats med dig information från främmande element som gjort oss svaga. Detta system upprätthålls genom köpta politiker, banksystemet och helt galna liberala ideer. Jag ser detta krig som en möjlighet att kunna störa den makten, kanske rent av den kullkasta den. Sveriges enda chans till överlevnad är krig eller ekonomisk kollaps annars kommer vi svenskar snart att vara ett minne blott. Men det är kanske det du vill.
Citera
2022-07-04, 15:03
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Nu taktar det på riktigt bra för Ryssland på alla fronter.

De går framåt några kilometer här och där, ockuperar en eller annan sönderskjuten by, till priset av hundratals döda och sårade och en materielåtgång som får Napoleons reträtt från Moskva att se ut som rena sandlådeövningen i jämförelse.

"Taktar på riktigt bra"?

Jag vetefan om jag vågar se hur det går när det går riktigt uselt för ryssarna, om det här är när det "taktar på riktigt bra".
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
För några månader sen så skickade delrepubliken Tuva en pluton soldater i gummistövlar till kriget i Ukraina, som nån kanske minns. Kanske har de fått nog nu och börjar göra civilt motstånd? Stor brand i nån form av fabrik pågår idag.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1543862190104608768
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag tror inte Rysslands anseende är speciellt skadat, inte i det längre loppet då deras naturtillgångar kommer köpa mångas välvilja. Man kan tycka vad man vill om Rysslands intåg i Ukraina men Europa behöver det Ryssland har och kommer uppträda därefter. Vi har ju inga problem att köpa olja av Saudiarabien trots att deras brist på mänskliga rättigheter. Money talks. Det är också det som kommer få EU och NATO att splittras. Tyskland behöver billig gas och råolja från Ryssland annars dör deras industri. Tror du Tyskland vill det? Tror du invånarna i Europa vill ha så höga priser på el och drivmedel att dom tvingas att sänka sin levnadsstandard?

Nä, det är ju inget man vill.

Andra saker man inte vill: Få sig själv och släkt/vänner mördade av invaderande ryssar, se kvinnor & barn (eventuellt också män) bli våldtagna av ryssar, få hela städer sönderbombade av ryssar, få ett diktatoriskt ryskt samhällssystem osv osv

Tar nog hellre det högre energipriset. Samma val som övriga Europa nu gjort. Vi kommer satsa på kärnkraft istället. Finns inget annat än gas/ olja vi behöver från Ryssland och det blir bara knepigt under en övergångsperiod att avstå från detta. Bästa investering världen någonsin kan göra är att frysa ut Putinryssland.
Citera
2022-07-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag tror inte Rysslands anseende är speciellt skadat, inte i det längre loppet då deras naturtillgångar kommer köpa mångas välvilja. Man kan tycka vad man vill om Rysslands intåg i Ukraina men Europa behöver det Ryssland har och kommer uppträda därefter. Vi har ju inga problem att köpa olja av Saudiarabien trots att deras brist på mänskliga rättigheter. Money talks. Det är också det som kommer få EU och NATO att splittras. Tyskland behöver billig gas och råolja från Ryssland annars dör deras industri. Tror du Tyskland vill det? Tror du invånarna i Europa vill ha så höga priser på el och drivmedel att dom tvingas att sänka sin levnadsstandard?
Jag hade med glädje sänkt min livsstandard till botten om det hade hjälpt till att utplåna Putin och hans jädra knähundar samt förvandlat Ryssland till en grushög!
Citera
2022-07-04, 15:05
Medlem
raskenss avatar
Ryssfascisterna bkev sönderbajsade på ormön. Nu vajar ukrainas flagga där.

Så djävla gott att se.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1543936707342524416?t=a_N_LsmO8ykhNlSS0c0xgA&s=19
Citera
2022-07-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Jag hade med glädje sänkt min livsstandard till botten om det hade hjälpt till att utplåna Putin och hans jädra knähundar samt förvandlat Ryssland till en grushög!

Jag tror du är rätt ensam om att bära på det hatet. Människor lyssnar till sin plånbok och skiter i moral, arvsfiender och krigsbrott eller vad ni nu hänvisar till.
Citera
2022-07-04, 15:08
Medlem
Madagascars avatar
Putin utropar seger i Luhansk. /Text-TV

Är kriget i princip slut då?
Citera
2022-07-04, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Cope 😂
Varför gråter alla ryssrunkare över sanktionerna om dom nu inte skadar fascist-staten Ryssland? Varför defaultar fascist-staten Ryssland på utlandsbetalningar? Varför får inte soldaterna i den ryska fascist-armén lön?

Kanske för att de flesta som ni fårskallar kallar för "rysstroll" och "ryssrunkare" i själva verket inte är detta. Istället är vi bara realister som inte går på massmedias propaganda. Samma folk som ej gick på "rasist" tåget när det var dåtidens "rysstroll" i media.

Vi ser att sanktionerna skadar väst själva mest av allt (se bränslepriserna osv) och därför är det väl helt naturligt att man kritiserar dessa? Oavsett om man ger blanka fan i hur de påverkar Ryssland.
Citera
2022-07-04, 15:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ojojoj, är det krigets största smäll hittills kanske?! Sommaroffensiven för Röda Armén är inställd kan man tänka!! Och flera attacker av UAF nu precis också på andra platser, bla i Yakovlivka.
https://twitter.com/fantomasvvs1/status/1543925596413202432

Kanske jämnstor med den häromdagen.

Detta måste ju börja märkas för ryssarna annars har de ju helt enorma mängder ammunition? Det är ju dagliga bombningar av stora förråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in