Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-04, 14:47
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Nej, hur kommer du fram till det? En uppenbart psyksjuk människa ignorerad av psykvården och övriga instanser. Grattis, så går det i samhället där alla bara har fokus på sig själva.

Tragiskt att oskyldiga förlorat sina liv pga detta.

Som man brukar säga, ignorerar man problem så växer dem.

- GM mådde inte bra av flera anledningar.
- Han fick inte rätt hjälp.

Att han skulle vara psykopat sedan innan är inte säkert. Det som talar för det däremot är att det inte fanns starka motiv bakom morden. Det är skrämmande.
Citera
2022-07-04, 14:47
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Endast drognaiva personer anser tabletter vara mirakelmedel, erfarna vet på ett ungefär vilken som slår ut den andra.

Drognaiva personer dvs hela sjukvårdsapparaten och deras lakejer i media!
Citera
2022-07-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
En vit kristen terroristjävel alltså.
Eftersom det hittills inte är något som tyder på att gärningsmannen ville något av följande:
* injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp,
* tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd, eller
* destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer.

Så handlar det inte om terrordåd.

På samma sätt är inte händelsen när Flink sköt ihjäl 7 personer i Falun och skadade ytterligare 4 st inte heller en terrorattack. Inte händelsen när Tommy Zethraeus skönt ihjäl 4 personer och skottskadade ytterligare 20 på Stureplan en terrorattack. Inte heller händelsen på Vår krog och bar där 3 personer gick in i baren och sköt ihjäl 2 och skadade 8 är en terrorattack.
Citera
2022-07-04, 14:55
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Endast drognaiva personer anser tabletter vara mirakelmedel, erfarna vet på ett ungefär vilken som slår ut den andra.

Det beror på vad. Man vet t.ex. inte hur depression fungerar och då är det mer sannolikt att man blir sämre än bättre. Om läkarna inte bryr sig om att utreda vad symptomen beror på så kan det slå jävligt fel.
GMs medicinering hjälpte inte men det intressanta hade varit om det var den stora faktorn.
Citera
2022-07-04, 15:01
Medlem
Homo-fils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Impulskontroll åsidosätts av ett flertal av dessa psykiatriska "mirakelmedel".

Fram med exempel då.

Exakt vilka "psykpiller" ger avsaknad av Impulskontroll?
Citera
2022-07-04, 15:04
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Eftersom det hittills inte är något som tyder på att gärningsmannen ville något av följande:
* injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp,
* tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd, eller
* destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer.

Så handlar det inte om terrordåd.

På samma sätt är inte händelsen när Flink sköt ihjäl 7 personer i Falun och skadade ytterligare 4 st inte heller en terrorattack. Inte händelsen när Tommy Zethraeus skönt ihjäl 4 personer och skottskadade ytterligare 20 på Stureplan en terrorattack. Inte heller händelsen på Vår krog och bar där 3 personer gick in i baren och sköt ihjäl 2 och skadade 8 är en terrorattack.

Det är väl lite så i tråden att de som vill omdefiniera terrordåd till att omfatta alla vita män som dödar urskillningslöst utan något uttalat ideologiskt motiv, skriver så för att de vet att det finns folk som menar att allt våld är invandringens och islams fel och allt våld begånget av invandrare är terror. Eller tror att våld är osvenskt.
Men det finns de som menar att det är tvärtom - personer med högerextrema idéer viftas undan för lättvindigt som "psykiskt sjuka" medan de egentligen drivs av hat mot t.ex kvinnor, invandrare och bögar. Och det hatet är i sig en ideologi.

Jag är inte speciellt rädd av mig och det här dådet gör mig inte räddare än tidigare. Men politiskt, fanatiskt våld kan skrämma upp mig, för att det då kan finnas en organisation, en plan och några psykopater som rycker i trådarna nånstans.
Citera
2022-07-04, 15:10
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Det beror på vad. Man vet t.ex. inte hur depression fungerar och då är det mer sannolikt att man blir sämre än bättre. Om läkarna inte bryr sig om att utreda vad symptomen beror på så kan det slå jävligt fel.
GMs medicinering hjälpte inte men det intressanta hade varit om det var den stora faktorn.
Nu syftade jag dock enkom substansernas verkan, drogvana vet att tabletter och narkotika inte magiskt löser något. Drognaiva kan uppleva att det är rena lyckopillret.
Citat:
Drognaiva personer dvs hela sjukvårdsapparaten och deras lakejer i media!
Fel att dra alla över en kant kan jag tycka. Men you do you.

Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Fram med exempel då.

Exakt vilka "psykpiller" ger avsaknad av Impulskontroll?
Barbiturater, z-analoger & benso. Är väl de vanligast nämnda. Opiater kan orsaka total avsaknad av kroppslig impuls.

Sedan har vi avstickare såsom skopolamin men det är ju snarare toxiner än tablett-droger.
Senast redigerad av GoUoD 2022-07-04 kl. 15:16.
Citera
2022-07-04, 15:17
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Nu syftade jag dock enkom substansernas verkan, drogvana vet att tabletter och narkotika inte magiskt löser något. Drognaiva kan uppleva att det är rena lyckopillret.
Fel att dra alla över en kant kan jag tycka. Men you do you.

Läkare är under enorm press att skriva ut vissa psykiatriska läkemedel som marknadsförs extra hårt av vissa läkemedelsbolag (oftast rör det sig om nya patent som de tjänar enorma pengar på), de anklagas till och med för tjänstefel om de inte gör det. Då rör det sig om korruption som är satt i system och inte om att "dra över en kam". Finns det fristående läkare som kan verka utanför läkemedelsbolagens enorma inflytelssfär så är det en liten minoritet
Citera
2022-07-04, 15:19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Läkare är under enorm press att skriva ut vissa psykiatriska läkemedel som marknadsförs extra hårt av vissa läkemedelsbolag (oftast rör det sig om nya patent som de tjänar enorma pengar på), de anklagas till och med för tjänstefel om de inte gör det. Då rör det sig om korruption som är satt i system och inte om att "dra över en kam". Finns det fristående läkare som kan verka utanför läkemedelsbolagens enorma inflytelssfär så är det en liten minoritet
Läkare får de facto pengar när de skriver ut droger till patienter, så nog finns det en sanning i vad du säger. Men att säga att hela systemet är knullat av kapitalism är att generalisera. Nog om det nu, tycker du inte? Vill du ventilera finns trådar för ämnet.
Citera
2022-07-04, 15:25
Moderator
OYs avatar
Den misstänkte har lagt ut minst fyra klipp på Youtube där han simulerar att han skjutet sig i huvudet, och om jag inte minns fel fanns text där det stod typ, jag bryr mig inte.

Kan det ha handlat om rop på hjälp eller någon form av försök att få någon att reagera, men ingen gjorde det, och i det läget resonerade han att om ingen bryr sig om att jag dör spelar det ingen roll om jag dödar någon? En slags markering mot omvärlden?
Citera
2022-07-04, 15:27
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Läkare får de facto pengar när de skriver ut droger till patienter, så nog finns det en sanning i vad du säger. Men att säga att hela systemet är knullat av kapitalism är att generalisera. Nog om det nu, tycker du inte? Vill du ventilera finns trådar för ämnet.

Det kan vara för att jag är intresserad av att förebygga våldsbrott, inte enbart komma med plattityder och höja sitt eget ego varje gång en massaker inträffar vilket många verkar nöja sig med att göra "vilken sinnesjuk ond jvla incel, något sånt skulle jag aldrig göra fast jag blev mobbad etc etc". Att demonisera gärningsmän om och om igen och enbart fokusera på det leder ingenvart. Massmedia har givetvis en enormt stor skuld i att skapa ett dylikt omoget förhållningssätt hos allmänheten.
Senast redigerad av zerxez 2022-07-04 kl. 15:29.
Citera
2022-07-04, 15:43
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag tycker han ser helt normal ut utseendemässigt. Reagerar inte på att han är särskilt ful eller så som jag inbillar mig incels ser ut. Men han verkar mått dåligt ett tag och det kan få till och med snygga folk att göra desperata saker.

Det skrivs att han sköt på Fields och att det ev rörde sig om kvinno- eller invandrar-hat, bara för att nåt av offren var kvinna eller invandrare. Men det är väl rätt logiskt att både kvinnor, barn, män, vita och invandrare kan träffas även om han inte specifikt siktat just på dem. Jag tycker det verkar som han bara skjutit på första bästa och inte valde ut sina offer av en eller annan anledning mer än att de var tillgängliga där han befann sig.

Läste om jag inte minns fel även att han bodde i närheten. Kanske därför han valde just köpcentrat, det låg nära och han visste hur det såg ut på stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in