2022-07-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
I det här sammanhanget är det irrelevant vad Childhood har gjort om de inte besvarar frågan jag ställer. Att du åter igen känner dig nödgad att gå till personangrepp visar enbart att du inte kan argumentera för din ståndpunkt.

Istället för att tramsa eller länka till sidor som inte besvarar frågeställningen ge mig svaret på följande enkla fråga:

Vilka psykiska eller fysiska men får en postpubertal ungdom av att ha sex med någon om det inte finns tvång, våld, eller manipulation med i bilden?
Fast du hittade ett svar i länken du fick av mig:
Citat:
"Gemensamt för alla sexuella övergrepp mot barn är den uttalade risken för ett brett spektrum av psykiska och fysiska besvär på både kort och lång sikt. Bland annat ångest, depression och posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) är starkt kopplade till tidigare utsatthet för sexuella övergrepp i barndomen."
Men din magkänsla säger dig något annat, visst?
Det är klart att barn inte tar skada av övergrepp, visst?
Citera
2022-07-04, 15:18
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Fast du hittade ett svar i länken du fick av mig:

Men din magkänsla säger dig något annat, visst?

Okej, vi kör på det svaret och vi kör även på den juridiska definitionen av "övergrepp", dvs. att det alltid är ett övergrepp om en av parterna är under 15 år. Det skulle alltså innebära att en person som är 14 år och 11 månader och som har sex med någon löper högre risk att drabbas av ångest, depression och PTSD, medan en person som är 15 år inte löper den risken. Låter det resonemanget verkligen trovärdigt?

Låt mig klargör några saker för diskussionens skull.

Jag anser alltså att nuvarande svenska lagstiftning med en åldersgräns satt till 15 år är bra och jag anser att man inte kan ha individuell lagstiftning, varför man måste sätta en gräns som gäller för alla oavsett individuell mognad. Däremot anser jag inte att det finns fog för att säga att bara för att den juridiska gränsen är satt till 15 år innebär det att alla som är under 15 år och haft sex per automatik kommer att drabbas av fysiska eller psykiska men.
Citera
2022-07-04, 15:19
Medlem
LemPicas avatar
Har det framkommit hur det kom till polisens kännedom?
Är det pojken som anmält eller hans föräldrar?
Dom hade enligt artikeln haft sex (våldtäkt) fyra gånger under ett dygn.
Pojkens föräldrar borde ha undrat vart han var någonstans under ett dygn med tanke på hans ålder.
Citera
2022-07-04, 15:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Här kan du läsa om det du undrar över.
https://childhood.se/fakta-om-sexuella-overgrepp-mot-barn/
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/pediatrik/sexuella-overgrepp-mot-barn/

Har sett Vintergrisen mycket och brukar uppskatta hans inlägg och har verkligen aldrig fått pedovibbar innan men när den klassiska pedofilfrågan kommer:
"är det verkligen helt säkert att barn mår dåligt av att bli våldtagna? BEVISA DET!!!"
så börjar man ju undra vad fan som är fel...
Jag kan ju tycka att det finns en viss skillnad mellan hård penis - mjuk vagina. Men jag kanske har helt fel?

Dessutom felciterar du vintergrisen något å det grövsta! Han sa aldrig så!
Citera
2022-07-04, 16:05
Medlem
KognitivDissonanss avatar
En man som knullar en 14-årig blir stekt i de stekta libertarianska hjärnorna, alla skriker att han ska mördas och skit, men en kvinna som knullar en 14-årig blir direkt ganska okej. Det är stekt i hjärnan hela vägen.

Jag röstar för att vi har jämställdhet, lika inför lagen och personligen om jag fick bestämma så är det upp till 14-åringar att bestämma vem de vill knulla. Inte mamma staten eller någon annan idiot.

Sedan kan man undra vad hon ser i en 30 år yngre gosse, skulle gärna sett hur han såg ut, kanske han är hunkig, vissa är det redan vid 14.
Citera
2022-07-04, 16:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
En man som knullar en 14-årig blir stekt i de stekta libertarianska hjärnorna, alla skriker att han ska mördas och skit, men en kvinna som knullar en 14-årig blir direkt ganska okej. Det är stekt i hjärnan hela vägen.

Jag röstar för att vi har jämställdhet, lika inför lagen och personligen om jag fick bestämma så är det upp till 14-åringar att bestämma vem de vill knulla. Inte mamma staten eller någon annan idiot.

Sedan kan man undra vad hon ser i en 30 år yngre gosse, skulle gärna sett hur han såg ut, kanske han är hunkig, vissa är det redan vid 14.

Finns såna brudar , på ett gym när jag stod på löpbandet bruka det alltid sitta en ganska het milf nedanför mig o spana på ett gäng smågossar som tränade

Berätta det för dom , dom visste om det - killarna var 13-15 år.

Dom var iaf inte skräckslagna över milfens ruvande
Citera
2022-07-04, 17:04
Medlem
Citat:
individuell mognad.
Du inser givetvis att det finns de barn som tar enormt mycket skada och att det finns barn som tar mindre skada, beroende på övergrepp och person osv. Att det inte finns någon magisk gräns där man uppnår mognad vid ett visst klockslag. Det är inte därför åldersgränsen är satt.

Du vet liksom svaret på dina halmgubbar om du tänker efter lite, eller är det kanske kuken som sätter krokben för dig?
Citera
2022-07-04, 17:23
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Du inser givetvis att det finns de barn som tar enormt mycket skada och att det finns barn som tar mindre skada, beroende på övergrepp och person osv. Att det inte finns någon magisk gräns där man uppnår mognad vid ett visst klockslag. Det är inte därför åldersgränsen är satt.

Du vet liksom svaret på dina halmgubbar om du tänker efter lite, eller är det kanske kuken som sätter krokben för dig?

Nja, eventuella krokben orsakas nog mest av din oförmåga att resonera kring ämnet. Min fråga var ursprungligen vad som skulle orsaka de men som vissa menar att en 14-åring automatiskt får av att ha sex. Om det nu är så att en 14-åring får men av att ha sex, som skulle vara lagligt om personen var 15 år, vad är då orsaken till dessa men och skulle även 15-åringen få men om vi lyfte den juridiska gränsen till 16 år?

Självfallet kan alla, oavsett ålder, få men av att tvingas att ha sex mot sin vilja, utsättas för våld, hotas, eller liknande, och eftersom prepubertala barn knappast har någon sexualdrift torde sådana sexuella kontakter alltid innebära manipulation från någon som har sexualdrift, men här talar vi om individer som med största sannolikhet själva kan vara intresserade av sex, även om vi juridiskt sett anser att de är för unga för att fatta sådana beslut.
Citera
2022-07-04, 17:43
Medlem
Citat:
Nja, eventuella krokben orsakas nog mest av din oförmåga att resonera kring ämnet. Min fråga var ursprungligen vad som skulle orsaka de men som vissa menar att en 14-åring automatiskt får av att ha sex. Om det nu är så att en 14-åring får men av att ha sex, som skulle vara lagligt om personen var 15 år, vad är då orsaken till dessa men och skulle även 15-åringen få men om vi lyfte den juridiska gränsen till 16 år?

Självfallet kan alla, oavsett ålder, få men av att tvingas att ha sex mot sin vilja, utsättas för våld, hotas, eller liknande, och eftersom prepubertala barn knappast har någon sexualdrift torde sådana sexuella kontakter alltid innebära manipulation från någon som har sexualdrift, men här talar vi om individer som med största sannolikhet kan vara intresserade av sex, även om vi juridiskt sett anser att de är för unga för att fatta sådana beslut.
Alltså, barn är intresserade av att äta godis till middag och aldrig gå och lägga sig också.
Att barn vill någonting innebär inte det att det är för barnets bästa.

Det är ingen som sagt att alla barn som är nära 15årsgränsen skulle bli traumatiserade av sex.
Inte heller de som är 13. eller 11. eller 9. Förstår du poängen?

Men ju yngre barn desto större chans att detta är något som kommer sätta spår, därav en åldersgräns.
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-07-04 kl. 17:46.
Citera
2022-07-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qnazzibo65
Hade det varit en man hade ni skrikit rakt ut,fängelse kastrera honom.
Tyvärr blir det ändå inget över för betacuckarna.

Instämmer! Lås in henne på livstid i ett fängelse med dildoförbud.
Citera
2022-07-04, 17:57
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Alltså, barn är intresserade av att äta godis till middag och aldrig gå och lägga sig också.
Att barn vill någonting innebär inte det att det är för barnets bästa.

Din högsta önskan verkar vara att knulla på en 15åring, eftersom det är fullt lagligt, visst, du får den uppfylld!
Det är ingen som sagt att alla barn som är nära 15årsgränsen skulle bli traumatiserade av sex.
Inte heller de som är 13. eller 11. eller 9. Förstår du poängen?

Men ju yngre barn desto större chans att detta är något som kommer sätta spår, därav en åldersgräns.

Vad bra, då har vi alltså åtminstone kommit så långt att vi är överens om att sex under 15-års ålder inte per automatik behöver leda till några men. Vi tycks även vara överens om varför det finns en generell åldersgräns. Vad som kvarstår är då vad som skulle orsaka men/trauma för en 14 åring om denne av fri vilja har sex.

För att återknyta till frågan om orsaken för trauma så kan jag se tvång, våld, hot, manipulation och fysiska skador, men kanske finns det andra orsaker, men vilka skulle det i sådana fall vara?

När det gäller dina exempel så är det väl ganska lätt att konstatera att överdriven godiskonsumtion kan ge problem som övervikt och dålig tandhälsa medan sömnbrist kan leda till dålig koncentration, trötthet, rubbad dygnsrytm, etc. På samma sätt borde det väl vara ganska enkelt att svara på vilka problem frivilligt sex kan ge.
Citera
2022-07-04, 18:12
Medlem
Citat:
Vad bra, då har vi alltså åtminstone kommit så långt att vi är överens om att sex under 15-års ålder inte per automatik behöver leda till några men.
Fast det är en halmgubbe. Jag har pratat generellt om barn och t.om du själv inser varför åldersgränser är generella.
Men för all del, argumentera gärna emot något som ingen påstått och så klappar du dig själv på ryggen när du "vinner"!

Citat:
På samma sätt borde det väl vara ganska enkelt att svara på vilka problem frivilligt sex kan ge.
Då provar vi en tredje gång då:

Gemensamt för alla sexuella övergrepp mot barn är den uttalade risken för ett brett spektrum av psykiska och fysiska besvär på både kort och lång sikt. Bland annat ångest, depression och posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) är starkt kopplade till tidigare utsatthet för sexuella övergrepp i barndomen.
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-07-04 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in