Citat:
Ursprungligen postat av
Yeebroi
Jag kan ändå tycka att det är konstigt att Ukraina inte lyckats göra speciellt lyckade motoffensiver trots att de har tagit 100.000 Ryska soldater ur bruk. Är Ukrainas armé verkligen så värdelös? Kherson fronten är ett dödläge, Kharkiv kan nås av Ryskt artilleri igen även om Ukraina gjorde en lyckad offensiv för några veckor sedan, Zolote och Hirske föll snabbt, Izium har hotats många gånger av Ukrainska offensiver men läget där är princip det samma.
Den dagen då Ukraina faktiskt kan belägra en stad och visa att de är kapabla till att utföra offensiv strid I bebyggelse är dagen då jag kan ändra mitt synsätt till att Ukraina vinner men tillsdess så vinner faktiskt Ryssland.
Offensiva operationer kräver tränade mekbrigader och luftherravälde, Ukraina har ett svagt flygvapen ( som iofs Ryssland inte kan slå ut). Men de kan inte hålla luften rensad 24/7 och en sammandragning av trupp skulle bli en måltavla för ryskt flyg och artilleri. Sen har UA en lång gräns vilket gör att kvalificerade förband måste hållas spridda.
En inte obetydlig del av UA’s armë är modell lätt infanteri, de fungerar bra i försvar men har för låg eldkraft för offensiva operationer. Då blir det modell Kherson dvs enstaka byar och en långsam framryckning.
Ryssland har trots sin inkompetens mer stridsvagnar/stridsfordon/artilleri och flyg.
I syd är det öppen terräng så en större offensiv skulle kräva betydligt fler mekbrigader och artilleri.