2021-09-18, 23:40
Medlem
vaianxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Ronja är en ypperligt bra bok att göra ny serie av. Har jag tänkt länge. Fast helst hade jag velat ha ny litteratur med djupare och vuxnare story.

Kul!
Citera
2021-09-18, 23:48
Medlem
Jag vill ha en Astrid All-Stars där alla karaktärer möts. Annars vad de egentligen borde göra är en film om Karlsson på taket som verkligen handlar om Karlsson.
Citera
2021-09-24, 07:07
Medlem
Intelligenss avatar
Det känns det väldigt fantasilöst att göra just "Ronja Rövardotter" då den gamla filmen av Tage Danielsson fortfarande är bra och välgjord. Plus att det bara för några år sedan kom en japansk animerad anime tv-serie som var väldigt trogen boken och var av väldigt hög kvalitet.
Det känns som att det borde finnas andra berättelser av andra duktiga författare att filmatisera vars sagor inte har filmatiserats än. Antingen det eller ge nya manusförfattare en chans att göra en ny original film/serie (liksom ge någon annan en chans).

En del försöker försvara det med att "Pippi Långstrump" och alla "Alla vi barn i Bullerbyn" också minsann är nyinspelningar.
Det är alltså samma sorts argumentation de har för att försvara nyinpelningen av "Saltkråkan" som garanterad kommer bli en flopp. För i det fallet är ju den gamla tv-serien och filmerna originalet då de kom före böckerna.

Och de blundar för att i de två äldre fallen de tar upp som exempel så var de gamla produktionerna inte var särskilt bra.
Den gamla Bullebyn som gjordes i början av 60-talet var ju en lågbudgetproduktion som inte ens hade något riktigt inspelat ljud utan man fick nöja sig med enbart att nått barn var voice over.
Samma med t ex Pippi Långstrump. Det kom en film redan i slutet av 40-tale, men den blev totalsågad redan på sin tid (en vuxen kvinna spelade Pippi och den hade inte så mycket med bokens handling att göra alls). Medam den som spelades in i slutet av 60-talet med Inger Nilsson tokhyllades redan från start och har sedan dess fortsatt blivit hyllad genom alla år. Om någon hade fått för sig att göra en nyinspelning på den nu så hade därför alla jämfört med den gamla oavsett om den hade blivit bra eller dålig.
Citera
2021-09-24, 07:20
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Gick verkligen Animeserien särskilt långt utanför boken? Jag tyckte att allting kändes mer eller mindre bekant.

Ja, animeserien är väldigt trogen boken, till och med skumtrollen är med.

Får se hur mycket de bakom denna håller sig till boken och hur mycket skit som inte är med som de kommer slänga in. Men risken är väl rätt stor att de slänger in lite tröttsam forcerad identitetspolitik vilket gör att den kommer åldras fortare då barn i regel inte tycker om att bli skrivna på näsan.
Blir lite som de nyinspelade Disnefilmerna. Barn idag finner fortfarande glädje i de gamla animerade bara man ger dem chansen att få upptäcka dem. Jobbar på ett fritidshem med barn i åldrarna 6-12 år och filmer som t e x "Robin Hood", "Pongo och de 101 dalmatinerna", "Bernard och Bianca", "Lejonkungen", "Aladdin" etc går fortfarande hem (även om de har sett dem hur många gånger som helst) medan Disneys nyinspelningar i regel kollas på en gång för att sedan glömmas bort.

Jag hoppas också att de inte förlitar sig för mycket på "datateknik" i tron att det blir bättre. För det är ju bara att kolla skillnaden på Peter Jacksons "Lord of the rings"-trilogi och "The Hobbit"-trilogi där den sistnämnda förlitade sig mycket mycket med på CGI-effekter vilket syns mycket väl trots att den kom ca 10 år efter den tidigare trilogin(sådana effekter har en tendens att åldras fortare).
Citera
2021-09-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
Kommer bli mångkulturellt skräp med massa HBTQP propaganda

Ronja utstrålade lite lesbisk i gamla versionen förvisso med hennes hår.
Citera
2022-07-02, 19:15
Medlem
Intelligenss avatar
Såg en annons om denna på Facebook där de letar statister att spela rövare.

Citat:
SERIEN OM RONJA LETAR FLER RÖVARE!!!
Som vissa har sett är jag igång med att rollsätta rövare till ny serie om Ronja Rövardotter! Vi har fått så stort gensvar på folk som kan rida, väldigt kul!
Nu fortsätter mitt letande efter resterande Borkarövare och Mattisrövare som INTE behöver kunna rida. JAG LETAR EFTER MÄN I 30-65 ÅRS ÅLDERN MED SKÄGG OCH LÅNGT HÅR, ALLA ETNICITETER. Viktigt bara att skägg och hår är klippt med sax snarare än trimmer och att man är ok med att låta det fortsätta växa under det kommande året när vi spelar in september 2022 - juni 2023.
Det är ca 10 inspelningsdagar för denna statistroll.
Jag vill understryka att det är en återkommande statistroll, inga utbildade skådespelare kan söka denna roll. Men har du erfarenhet av amatörteater eller från yngre ålder så meriteras du! Det är som vi vet en berättelse med de stora uttrycken och känslorna så man måste våga spela ut! 🙂
TIPSA alla ni känner eller är du kanske den vi söker!
Maila bild och kontaktinformation till:
lia.hietala@filmlance.se
DELA GÄRNA VIDARE! 🙂
Jag kommer tyvärr bara hinna svara på dom vi bedömer matchar det vi söker.
Allt gott och ser fram emot ansökan!

Alla etniciteter! Och så fort nyheten kom om den här tv-serien började SWJs genast uttrycka sina krav på att se mer "mångfald och representation" i den. Några av dem hävdade också att originalfilmen från 1984 bara har vita svenska skådespelare som enligt dem är rasism.
Allasom påpekar det helt ologiska i det anklagas snabbt för att vara rasister och hatare. Deras enda argument (förutom att ropa ordet rasism) är att människor med olika hudfärg, etnicitet och religion lever i Sverige idag och därför måste det vara med i filmen.
Men de idioterna struntar i att berättelsen inte utspelar sig idag utan under tidig medeltid och då levde inga andra etniciteter i Skandinavien förutom samerna i de nordligaste delarna, som mer eller mindre inte hade någon anknytning till de andra (och samer är också vita).

Men woke-maffian blundar bara för fakta och låtsas vara döva i sin iver att se identitetspolitik i allt.

De tänker ju dessutom dra ut hela skiten till två säsonger, och då boken inte jättetjock lär det betyda att de slänger in massa nyskrivet istället för att fylla ut. Har svårt att tro på att detta kommer bli bra.
Citera
2022-07-03, 04:22
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Alla etniciteter! Och så fort nyheten kom om den här tv-serien började SWJs genast uttrycka sina krav på att se mer "mångfald och representation" i den. Några av dem hävdade också att originalfilmen från 1984 bara har vita svenska skådespelare som enligt dem är rasism.
Allasom påpekar det helt ologiska i det anklagas snabbt för att vara rasister och hatare. Deras enda argument (förutom att ropa ordet rasism) är att människor med olika hudfärg, etnicitet och religion lever i Sverige idag och därför måste det vara med i filmen.
Men de idioterna struntar i att berättelsen inte utspelar sig idag utan under tidig medeltid och då levde inga andra etniciteter i Skandinavien förutom samerna i de nordligaste delarna, som mer eller mindre inte hade någon anknytning till de andra (och samer är också vita).

Men woke-maffian blundar bara för fakta och låtsas vara döva i sin iver att se identitetspolitik i allt.

De tänker ju dessutom dra ut hela skiten till två säsonger, och då boken inte jättetjock lär det betyda att de slänger in massa nyskrivet istället för att fylla ut. Har svårt att tro på att detta kommer bli bra.
Isåfall var väl också Tage Danielsson en idiot. Originalfilmens Ronja ser ju inte särskilt nordisk ut vid en närmare titt. Inte så konstigt heller då hennes skådespelare, Hanna Zetterberg, har påbrå från Ungern.

En av Borkas rövare spelades också av en man från mellanöstern. Inget en direkt lade märke till som barn.
Citera
2022-07-03, 09:39
Medlem
Nyinspelning av Ronja på G.

Detta dök upp i mitt flöde igår på Facebook

Hej!
SERIEN OM RONJA LETAR FLER RÖVARE!!!
Som vissa har sett är jag igång med att rollsätta rövare till ny serie om Ronja Rövardotter! Vi har fått så stort gensvar på folk som kan rida, väldigt kul!
Nu fortsätter mitt letande efter resterande Borkarövare och Mattisrövare som INTE behöver kunna rida. JAG LETAR EFTER MÄN I 30-65 ÅRS ÅLDERN MED SKÄGG OCH LÅNGT HÅR, ALLA ETNICITETER. Viktigt bara att skägg och hår är klippt med sax snarare än trimmer och att man är ok med att låta det fortsätta växa under det kommande året när vi spelar in september 2022 - juni 2023.
Det är ca 10 inspelningsdagar för denna statistroll.
Jag vill understryka att det är en återkommande statistroll, inga utbildade skådespelare kan söka denna roll. Men har du erfarenhet av amatörteater eller från yngre ålder så meriteras du! Det är som vi vet en berättelse med de stora uttrycken och känslorna så man måste våga spela ut! 🙂
TIPSA alla ni känner eller är du kanske den vi söker!
Maila bild och kontaktinformation till:
lia.hietala@filmlance.se
DELA GÄRNA VIDARE! 🙂

Rövarna ska alltså inte se ut som de gjorde i Tage Danielssons film om vi säger så. Känn er fria att bli arga.
Citera
2022-07-03, 09:49
Medlem
VoktorDodkas avatar
För det första så verkar det vara en tv-serie dom ska filma, tråden ligger i Film.

För det andra är det väl okej att dom framställer ALLA ETNICITETER som rövare och inte vill ha svenska rövare, det tillför ju lite realism i dagens svenska klimat.

Det är 2022 nu, inget att uppröras över, den gamla versionen finns kvar. Inte så undra på att alla gamla filmer och serier går i repriser, inga tittar på all den nya wokeskiten.
Citera
2022-07-03, 09:49
Medlem
Özz Nüjen tar väl rollen som Mattis?
Citera
2022-07-03, 10:20
Moderator
Neksnors avatar
Film --> Tv-serier och tv-program
/Moderator
Citera
2022-07-03, 10:21
Medlem
E157s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens

Tycker ditt resonemang är lite märkligt tbh.
Mig veterligen fanns varken vildvittror eller grådvärgar heller på medeltiden, inte heller känns det så realistiskt att blixten klyver en borg och ett berg på mitten så då borde man väl skriva om det också? I realismens namn.

Det är en saga, att människor ser olika ut skulle förstärka det intrycket tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in