2022-07-02, 21:14
Medlem
jenniferruless avatar
Organo? fan snackar ni om? Pizzakrydda heter det.
Citera
2022-07-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
Organo? fan snackar ni om? Pizzakrydda heter det.

Nja det som man brukar kalla pizzakrydda är oftast en blandning av oregano och basilika.
Citera
2022-07-02, 22:00
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Tja, om du vill kalla det för det..
Oregano är det som gör pizzan god. Som gör att pizzan smakar pizza.
Men oregano tillsätter man först och främst när pizzan tillagas, knappast efteråt.

"Basilika" har jag aldrig fattat vitsen med, däremot. Basilika känner jag inte smaken av. Bara bortkastade kryddpengar! Oregano däremot! Mums!

"Pizzakrydda" är okej, men är en blandning av först och främst oregano, basilika och salt.
"Kryddfabrikerna" tillsätter gärna salt i "alla sina kryddor" då salt både är oerhört billigt (sedan saltskatten avskaffades någon gång på medeltiden), samt väger mycket.

"Kockens" pizzakrydda använde jag förr, men den smakade ingenting. Den innehöll för mycket basilika, och för lite oregano. Däremot innehöll den inget salt, vilket var positivt.

Möjligen saknar jag smakreceptorer för basilika?

Jag kommer också ihåg "oreganoburken" man fick förr när man beställde pizza, men måste ha varit på 1900-talet jag såg den sist.

Ja, pizzeriorna kör ju med oregano. Inget annat.

Aldrig hört talas om pizzakrydda med salt 😳
Den vi använder är Santa Maria´s och innehåller oregano, basilika och mejram. I storleksordning
Och smakar bra!
Citera
2022-07-02, 22:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Ja, pizzeriorna kör ju med oregano. Inget annat.

Aldrig hört talas om pizzakrydda med salt 😳
Den vi använder är Santa Maria´s och innehåller oregano, basilika och mejram. I storleksordning
Och smakar bra!

Möjligen har jag fått en så kallad "aquired taste" då gällande oregano+pizza.
Gäller i princip för all italiensk mat. Ska vara oregano i, annars kunde maten i princip vara spansk eller holländsk. För min del då. Utan oregano, så är den inte italiensk.

Har råkat ut för pizzerior som slarvar/snålar med oreganon. Därifrån går jag besviken, och återkommer inte dit. Hur som: "Burken" man fick med pizzan förr, alltså den som innehöll oreganon, måste ha varit på 1900-talet senast jag såg den.
Citera
2022-07-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Oregano var länge sen man fick. En calzone som penslas med olja och sen oregano över.

Är nog just från Calzonen jag minns att de kunde ligga kvar massa oregano i kartongen åtminstone. På den tiden det var vita pizzakartonger ;-)
Citera
2022-07-05, 02:19
Medlem
Bertil85s avatar
Kanske på 90-talet inte 2022.

Edit. Tolkade TS fel. Pizzeriorna slutade med det år 2000 hemlig agenda.
Senast redigerad av Bertil85 2022-07-05 kl. 02:21. Anledning: Fel.
Citera
2022-08-02, 23:02
Medlem
På min pizzeria får man det i små påsar så man själv kan dosera. Tycker jag är praktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in