2022-07-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, jag avskriver honom inte helt. Men är inte mer en "kan misstänkas" för min del.
Som jag skrivit tidigare. Skulle SE visa sig vara GM så kommer jag fortfarande anse att han haft osannolik tur i att pricka in majoriteten av sina uppgifter och inte fått med någon felaktighet från media..o.s.v..
Helt idiotiska chansningar och risker, som aldrig synades eller kontrollerades. Som om han visste att polisutredningen skulle haverera.

Att SE som GM vill befästa sin roll som vittne är klart, men med hur många uppgifter/lögner/chansningar/risker gör han inte detta? Räkna..

Men jag ser ju enklare och alternativa förklaringar till det man försöker lägga honom till last för.

Det som framförts och framförs här är ibland rena påhitt, ibland väl valda körsbär, misstolkningar.
Många är så fast i sin teori att de inte kan tillstå den osäkerhet som finns utan måste försvara varenda millimeter.

Du påstår att du kan "komma runt" VG och CA.
I VG's fall är det möjligen alibivittnena på Mon Cheri. Kan köpa det.
Men CA? Hur vill du mena att du kommer runt honom?

Är din tolkning av "inte komma runt", att SE är den enda?

Som du skriver så kan vi avskriva VG; som för övrigt häktades på betydligt svagare indicier än SE.

CA.. tja.. man måste ju få ner honom på MP.

Om man börjar på MP och arbetar utåt; SE har vi bevisligen på plats. Ingen CA.

CA blir spekulationer; hos SE finns det indicier som gör han misstänkt. På plats, klädd som flyende GM, påstådd rusning som inte går ihop med när har påstår sig göra den etc

Man måste först helt kunna avskriva SE och det går inte.

Gällande att SE påstår saker som är riskfyllt för en GM att säga; han måste ju säga nåt, han återvände ju till arbetsplatsen. Han har varit där i 15 min som ”vittne” och som GM har han ju befunnit sig på MP, det kommer han ju inte undan. Det han gör är att s a s efterlikna sina rörelser men med eftersläpning i tid.

Och försök föreställ dig själv i SE’s situation; säger adjö till kollegor i sina vanliga kläder och sedan skjuter han Palme i alldeles omedelbar närhet till arbetsplatsen och detta inför vittnen.. det är svårt att inte tänka sig att SE som GM kände sig aningen rökt.. desperata människor för desperata saker.

Väl valda körsbär? Tja… kanske även gäller dig..?

SE’s ord till Gahn om polisens behandling av Lisbeth tar du gärna till dig..men att Gahn påstår att SE sagt att han blivit hörd av polis blir hennes ”uppgift och uppfattning”. 😉
Citera
2022-07-02, 14:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Som du skriver så kan vi avskriva VG; som för övrigt häktades på betydligt svagare indicier än SE.

CA.. tja.. man måste ju få ner honom på MP.

Om man börjar på MP och arbetar utåt; SE har vi bevisligen på plats. Ingen CA.

CA blir spekulationer; hos SE finns det indicier som gör han misstänkt. På plats, klädd som flyende GM, påstådd rusning som inte går ihop med när har påstår sig göra den etc

Man måste först helt kunna avskriva SE och det går inte.

Gällande att SE påstår saker som är riskfyllt för en GM att säga; han måste ju säga nåt, han återvände ju till arbetsplatsen. Han har varit där i 15 min som ”vittne” och som GM har han ju befunnit sig på MP, det kommer han ju inte undan. Det han gör är att s a s efterlikna sina rörelser men med eftersläpning i tid.

Och försök föreställ dig själv i SE’s situation; säger adjö till kollegor i sina vanliga kläder och sedan skjuter han Palme i alldeles omedelbar närhet till arbetsplatsen och detta inför vittnen.. det är svårt att inte tänka sig att SE som GM kände sig aningen rökt.. desperata människor för desperata saker.

Väl valda körsbär? Tja… kanske även gäller dig..?

SE’s ord till Gahn om polisens behandling av Lisbeth tar du gärna till dig..men att Gahn påstår att SE sagt att han blivit hörd av polis blir hennes ”uppgift och uppfattning”. 😉

Ponera att vi har en helt okänd GM... så kommer vi runt honom bara för att vi inte får ner honom på
"mordplatsen"..

För mig är det inget argument för att "komma runt". Tror inte heller att KP ställer upp på det.
Det finns så klart fler personer vi inte kan komma runt.

Ja, är SE GM så borde han både känna sig jagad och osäker (desperat möjligen).

Gällande Gahn och vad SE sa angående polisen så utvecklar ju SE det i senare förhör.
Till skillnad från dig som bestämt har honom som GM så ser du endast ett alternativ, medan jag kan se andra förklaringar.
Citera
2022-07-02, 15:06
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det man kan konstatera är att det finns både rationalitet och logik i SE:s agerande om han, som GM, lämnade bygget ett par minuter före mordet och bar stålbågade glasögon, handlovsväska, keps och någon slags "rock". Det hade funnits mycket att förklara inför kollegorna om han bara valt att ligga lågt, och en förväxling utan språngmarsch var i praktiken omöjligt.
Ja när man läser nedanstående citat slås man av att SE mycket kortfattat som säger följande :
+ Jag (SE) : hade "mörk rock"
+ Han GM : hade "mörkblå täckjacka",
+ jag (SE) : kan ha förväxlats med mördaren ...

"Engström hade hade slutat arbetet för kvällen och hade just kommit ut på gatan, när han hörde, vad han först uppfattade som, en avgasknall. Han såg dock snart att någon låg på marken och även att det vor folk omkring denne. När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin. Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s k Kulturhuset var upplyst. Mot denna vägg, såg han en man i 20-årsåldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka. Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem. Han återvände då gående. Han tror att det signalement, som har lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv. Engström åker på vintersemester imorgon bitti. Han var själv iklädd mörk rock och och keps. Han tillägger att han inte har en någon klar bild av mannen vid väggen och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning."

Det som är intressant med detta är ju att det finns exakt två signalement på mördaren i början enligt GS :

"En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen och dess personal fortsatte en stund med upplivningsförsöken genom att bl a använda syrgas.
I det sammanhanget utlarmades ett annat signalement på en misstänkt gärningsman (äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar), och jag vet ej vem som meddelade detta. Jag tog en förnyad kontakt med den hysteriska kvinnan och frågade henne ännu en gång efter signalementet på gärningsmannen samt personuppgifter på såväl henne själv som på hennes sällskap, och då skrek hon: 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är ju Lisbeth Palme, och där (pekade) ligger min man Olof!'"

Sen är det förstås mycket intressant att också AB och LJ hade blå täckjacka ...

Det som är intressant med SE:s första kontakt med polisen är att han mycket tydligt pekar bort från det ena signalementet och mot det andra ... och påpekar att han kan ha förväxlats ...

Det kan nog knappast göras mer kortfattat än det görs i SE:s första kontakt med polisen om ni läser om citat ovan ...

Sen också att den där kontakten med LP gick oerhört kort och effektivt och att många tycker den verkar ytterst osannolik ...

Världens palaver framför honom, men SE tittar istället in i gränden ...
"Åt vilket håll sprang han" etc ... (han är redan från början klar över att det är EN manlig GM )
Senast redigerad av matsqq 2022-07-02 kl. 15:08.
Citera
2022-07-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ponera att vi har en helt okänd GM... så kommer vi runt honom bara för att vi inte får ner honom på
"mordplatsen"..

För mig är det inget argument för att "komma runt". Tror inte heller att KP ställer upp på det.
Det finns så klart fler personer vi inte kan komma runt.

Ja, är SE GM så borde han både känna sig jagad och osäker (desperat möjligen).

Gällande Gahn och vad SE sa angående polisen så utvecklar ju SE det i senare förhör.
Till skillnad från dig som bestämt har honom som GM så ser du endast ett alternativ, medan jag kan se andra förklaringar.

Så; hörd av polis utvecklar han i senare förhör till inte hörd av polis för han blev dissad.

Du kallar detta för att utveckla ett tidigare påstående; jag vill få det till att han ljög för Gahn; inte en utveckling av betydelsen ”hörd”.

Bestämt mig för att SE är GM?

Nej; men huvudmisstänkt är han. I särklass. Det är min absolut bestämda uppfattning. Han är bevisligen på plats; inga spekulationer om detta.

KP har väl för övrigt sagt att PU kan öppnas på nytt om det framkommer uppgifter som kan helt kan fria SE.

Jag tvivlar dock på att detta någonsin kommer att ske; mer troligt att det kommer komma fram nya uppgifter som pekar mot SE.
Citera
2022-07-02, 16:51
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja när man läser nedanstående citat slås man av att SE mycket kortfattat som säger följande :

"Engström hade hade slutat arbetet för kvällen och hade just kommit ut på gatan, när han hörde, vad han först uppfattade som, en avgasknall. Han såg dock snart att någon låg på marken och även att det vor folk omkring denne. När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin. Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s k Kulturhuset var upplyst. Mot denna vägg, såg han en man i 20-årsåldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka. Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem. Han återvände då gående. Han tror att det signalement, som har lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv. Engström åker på vintersemester imorgon bitti. Han var själv iklädd mörk rock och och keps. Han tillägger att han inte har en någon klar bild av mannen vid väggen och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning."

Det som är intressant med detta är ju att det finns exakt två signalement på mördaren i början enligt GS :

"En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen och dess personal fortsatte en stund med upplivningsförsöken genom att bl a använda syrgas.
I det sammanhanget utlarmades ett annat signalement på en misstänkt gärningsman (äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar), och jag vet ej vem som meddelade detta. Jag tog en förnyad kontakt med den hysteriska kvinnan och frågade henne ännu en gång efter signalementet på gärningsmannen samt personuppgifter på såväl henne själv som på hennes sällskap, och då skrek hon: 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är ju Lisbeth Palme, och där (pekade) ligger min man Olof!'"

Det som är intressant med SE:s första kontakt med polisen är att han mycket tydligt pekar bort från det ena signalementet och mot det andra ... och påpekar att han kan ha förväxlats ...

Det kan nog knappast göras mer kortfattat än det görs i SE:s första kontakt med polisen om ni läser om citat ovan ...

Sen också att den där kontakten med LP gick oerhört kort och effektivt och att många tycker den verkar ytterst osannolik ...

"Åt vilket håll sprang han" etc ... (han är redan från början klar över att det är EN manlig GM )

Frågan är om inte GS rört till det i det här fallet? Vilket vittne kan ha sagt yngre man, klädd i en blå täckjacka kan man undra? Borde ju inte var SE eftersom han inte nådde ut med den informationen överhudtaget. LP borde det inte heller vara.

Äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar låter ju också ytterst märkligt?
Senast redigerad av csvens 2022-07-02 kl. 16:54.
Citera
2022-07-02, 17:18
Medlem
Citat:
Eller omvänt att någon skulle ha pekat ut honom som GM.
Vi vet dock inte om något vittne, kanske något sent tillkommande fick denna ahaupplevelse.
Det vi vet är att vi inte kan se något om detta i några dokument.

Har man varit på en brottsplats och är som person en sådan som undrar hur det gått för offret, så minns man ju inte speciellt många, om ens någon runt omkring.
Det hade ju varit otroligt bra för SE om han hade haft ett sådant alibi. Då hade vi inte suttit här möjligen.

Ser man SE som GM så vill man såklart göra detta väldigt misstänksamt, medan jag anser att inte alls behöver vara märkligt. Här får även polisen ta på sig en del av skulden i att vi har oidentifierade vittnen på mordplatsen. Dels skulle dom ju tagit namn på alla och dels i förhören börjat kartlägga vem som sett vem o.s.v.

Som jag sagt gäller detsamma som gärningsman, dock under en betydligt kortare tid. Ser du inget konstigt med att ingen kan bekräfta SE med tanke på allt han gjort?
Citera
2022-07-02, 17:26
Medlem
Citat:
Nej, jag avskriver honom inte helt. Men är inte mer en "kan misstänkas" för min del.
Som jag skrivit tidigare. Skulle SE visa sig vara GM så kommer jag fortfarande anse att han haft osannolik tur i att pricka in majoriteten av sina uppgifter och inte fått med någon felaktighet från media..o.s.v..
Helt idiotiska chansningar och risker, som aldrig synades eller kontrollerades. Som om han visste att polisutredningen skulle haverera.

Att SE som GM vill befästa sin roll som vittne är klart, men med hur många uppgifter/lögner/chansningar/risker gör han inte detta? Räkna..

Men jag ser ju enklare och alternativa förklaringar till det man försöker lägga honom till last för.

Det som framförts och framförs här är ibland rena påhitt, ibland väl valda körsbär, misstolkningar.
Många är så fast i sin teori att de inte kan tillstå den osäkerhet som finns utan måste försvara varenda millimeter.

Du påstår att du kan "komma runt" VG och CA.
I VG's fall är det möjligen alibivittnena på Mon Cheri. Kan köpa det.
Men CA? Hur vill du mena att du kommer runt honom?

Är din tolkning av "inte komma runt", att SE är den enda?

Av vilken anledning enligt dig kan SE misstänkas?
Citera
2022-07-02, 17:39
Medlem
Två tankar kring samtalet med Lisbeth:

1. Efter att SE kommit fram till mordplatsen lyckas han nästan omedelbart föra ett samtal med henne. Hon delger både signalement och flyktväg.

2. Det är inget samtal utan hon skriker.

Problemet med alternativ ett är att jag finner det osannolikt att ingen kan verifiera att Lisbeth för ett samtal med en man och berättar om flyktvägen och hur mördaren är klädd. Mordplatsen är rikitigt liten, hur kan detta ha undgått alla?

Det andra alternativet är svårförklarat när ingen hört henns skrik om flyktväg och signalement. Skulle det verkligen ha missats av samtliga?
Citera
2022-07-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Det du tar upp är rätt intressant. SE snubblar in i något och på ca 30 sekunder har han fört ett samtal med Lisbeth, fått signalement och flyktväg och även fått syn på en misstänkt mördare. Möjligt? Absolut, men jag tycker att det är höga odds...
Citera
2022-07-02, 18:30
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Frågan är om inte GS rört till det i det här fallet? Vilket vittne kan ha sagt yngre man, klädd i en blå täckjacka kan man undra? Borde ju inte var SE eftersom han inte nådde ut med den informationen överhudtaget. LP borde det inte heller vara.

Äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar låter ju också ytterst märkligt?
Den äldre mannen kan vara Delsborns observation (Sherlock Holmes-mössa och långrock) blandat med någon annan iakttagelse - men vi vet ju inte säkert hur Windéns förhör gick eller om det är att GS mer eller mindre rört ihop detta ....

När det gäller den yngre mannen - LJ/AB eller till och med GM - helt beroende på hur man ser det

Men om GS helt rört ihop allting är han väl i LP:s klass - nånting borde han väl rimligen ha fått rätt ?
Citera
2022-07-02, 18:32
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det du tar upp är rätt intressant. SE snubblar in i något och på ca 30 sekunder har han fört ett samtal med Lisbeth, fått signalement och flyktväg och även fått syn på en misstänkt mördare. Möjligt? Absolut, men jag tycker att det är höga odds...
Ja, man kan ju faktiskt se det ungefär som jag skrev det , att det är ett snabbt sätt att placera distans mellan sitt eget signalement och GM:s ...

Alternativteorin är väl då att han är ett helt oskyldigt vittne som blandat in sig i historien för att göra sig märkvärdig ...
Citera
2022-07-02, 19:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Så; hörd av polis utvecklar han i senare förhör till inte hörd av polis för han blev dissad.

Du kallar detta för att utveckla ett tidigare påstående; jag vill få det till att han ljög för Gahn; inte en utveckling av betydelsen ”hörd”.

Bestämt mig för att SE är GM?

Nej; men huvudmisstänkt är han. I särklass. Det är min absolut bestämda uppfattning. Han är bevisligen på plats; inga spekulationer om detta.

KP har väl för övrigt sagt att PU kan öppnas på nytt om det framkommer uppgifter som kan helt kan fria SE.

Jag tvivlar dock på att detta någonsin kommer att ske; mer troligt att det kommer komma fram nya uppgifter som pekar mot SE.

Du verkar veta att det var "hörd av polis" som SE verkligen sa.
Jag vill påstå att vi inte vet vad han sagt och ser som sagt andra alternativ givet hur SE utvecklar det senare. Vi ser bara hur Gahn uppfattade det och vad som finns antecknat.
Kanske sa inte SE "brysk" heller utan något annat som är än mer överensstämmande med hur Söderström försökte få in Lisbeth i bilen och som slog ifrån sig?

Du får gärna fortsätta försvara dessa lögner för din GM, men enligt mig är dom både idiotiska och förklaras enklare med att han faktiskt var där.

Vad KP sagt om att öppna utredningen p.g.a. uppgifter som helt friar SE, har jag inte sett. Låter märkligt. Du får gärna hänvisa till källan.

Din sista mening tolkar jag som att du snarare tror på fler bevis för SE som GM? (pekar mot SE?)
Jag tror tvärtom att teorin var som starkast den 10/6 -2020 någon minut innan presskonferensen.
Jag tror, trots Netflix-serien, att folk över tid börjar betvivla detta.
Och jag tror att fler redan börjat tvivla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in