2022-07-02, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Försök att betala dina räkningar med monopolpengar😂😂
Monopolpengar?? Fiat pengar är i princip alltid monopolpengar, dvs samma gäller alla valutor så vem har rätt att ändra på monopolsspelregler mitt i spelet
Citera
2022-07-02, 09:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Kostar inte så mycket - arbetskraft finns - råvaror finns - olja finns - glöm inte att ryssar har handbyggt lyxbilar - the 7 or 15 Zil? Convertibles - o nån totalbyggde om en Volga med BMW V12a (eller var det V8).
Vad har handbyggda bilar med massproduktion att göra?

Sedan om någon stoppat in en BMW-motor i en Volga gör dem inte till några master car builders. Ska de bygga moderna bilar så krävs det avancerade maskiner. Det saknar Ryssland.

Citat:
Men det är jättebra att bilförsäljningen minska o att rika ryssar inte kan serva sina bilar - man skall ju inte ha bil - här är det konstigt att MP et Co inte är globala o vill ha bilförbud även i afrika o andra länder - rika ryssar kan ju köpa beg volgas o moskv lada för överpriser o gynna lite fattigar folk
Ok, tror att en ryss i övre medelklassen som vanligtvis har råd att köra en tysk lyxbil håller med dig?
Senast redigerad av Conception 2022-07-02 kl. 09:23.
Citera
2022-07-02, 09:16
Medlem
Synitizes avatar
När Ukraina fallit är det helt över för trixarna.

Svårt att hjälpa när det börjar bli tight med pengar.
Citera
2022-07-02, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad har handbyggda bilar med massproduktion att göra?

Sedan om någon stoppat in en BMW-motor i en Volga gör dem inte till några master car builders. Ska de bygga moderna bilar så krävs det avancerade maskiner. De saknar Ryssland.

Ok, tror att en ryss i övre medelklassen som vanligtvis har råd att köra en tysk lyxbil håller med dig?

kunskap o skicklighet - they channeled the volga and made it to a convertible too.

Men varför måste de massproducera bilar - bättre med handbyggda då blir det färre bilar o
mindre förbrukning av fossila bränslen
Citera
2022-07-02, 09:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskenbart
Du har verkligen svårt att diskutera utan att försöka platta till andra, du är en riktig bezzerwizzer.

Whataboutism är exakt hur du argumenterar ovan och hela tiden.
Så om någon tar upp USA när vi diskuterar Ryssland, jag kontrar med en siffra för USA och sedan återgår till att tala om Ryssland igen. Sysslar jag med Whataboutism då?

Tycker du att jag plattar till andra när jag kommer med fakta som eliminerar deras argument?

Har du själv svårt med människor som vet mer saker än vad du gör och kallar dem "besserwissers"?
Citera
2022-07-02, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Det där är ju sånt du i princip kan köpa på Webhallen, inga avancerade grejer. De riktigt avancerade och innovativa microchipsen görs i USA. Grejer som är relativt komplicerade men inte bleeding edge i Taiwan. Sen görs lite enklare grejer i Thailand och Malaysia. Den minst sofistikerade massproduktionen hanterat kineserna.
Igen, USA producerar inte de värsta chipen det gör Taiwan, därav att Kina ev skulle kunna attackera Taiwan.

De kritiska komponenterna i länken är de från Texas Instruments, and Linear Technology, Intel AMD Micron mfl är standardgrejer och kan handlas vart som helst.

Jag ska förklara kanske, det svårtaste att få tag på inom avancerade chips är de som omvandlar analoga signaler till digitala, de sitter i tex radarsystem/målsökare/hydrofoner mm, dvs de som en mikrofon är kopplad till som sedan ger ettor och nollor till datorn. Texas Instruments, and Linear Technology är de bästa där.
Senast redigerad av svenskenbart 2022-07-02 kl. 09:44.
Citera
2022-07-02, 09:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
kunskap o skicklighet - they channeled the volga and made it to a convertible too.
Ok, är det därför vi ser så otroligt massa "Volgas" på våra gator här i väst.

Citat:
Men varför måste de massproducera bilar - bättre med handbyggda då blir det färre bilar o
mindre förbrukning av fossila bränslen
Ryssland säljer ca 1.5 miljoner bilar per år för att mätta sin befolkning. Då behövs massproducering.

Men visst, de får gärna gå till handbyggda bilar. Det blir nog bra till slut när 25 miljoner av deras befolkning jobbar med att handbygga bilar för att täcka behovet i samhället.
Citera
2022-07-02, 09:26
Medlem
Citat:
Så om någon tar upp USA när vi diskuterar Ryssland, jag kontrar med en siffra för USA och sedan återgår till att tala om Ryssland igen. Sysslar jag med Whataboutism då?

JA. Vill du driva domstolsdiskussioner så håll dig till ämnet, svara ej på frågor som är utanför ämnet.

Ditt sätt att diskutera är som en bezzerwisser, mer korrekt är att du inte diskuterar du driver din sak enbart allt annat slår du ned på.

I en diskussion ska man ge och ta inte slå ihjäl den andre, tex använda orden "ja det är iofs sant så kan man se på det men jag syftade på ...."

Fattar du?
Citera
2022-07-02, 09:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskenbart
JA. Vill du driva domstolsdiskussioner så håll dig till ämnet, svara ej på frågor som är utanför ämnet.

Ditt sätt att diskutera är som en bezzerwisser, mer korrekt är att du inte diskuterar du driver din sak enbart allt annat slår du ned på.

I en diskussion ska man ge och ta inte slå ihjäl den andre, tex använda orden "ja det är iofs sant så kan man se på det men jag syftade på ...."

Fattar du?
Jag slår ner saker som är direkta felaktigheter.
Citera
2022-07-02, 09:31
Medlem
Citat:
Ok, är det därför vi ser så otroligt massa "Volgas" på våra gator här i väst.

Se där, du plattar till andra hela tiden.

Volgas är inte den bästa bilen men om den hade varit det så måste man ändå fixa en marknadsföring och det är svårt med den enorma propagandan om att allt ryskt är skit förutom Vodka då.

Detta är en anledning att man måste hålla sig till råvaror tills man har något unikt bra att exportera eller hel enkel exportera bra saker och "dölja" att det är made in russia.
Citera
2022-07-02, 09:33
Medlem
Citat:
Jag slår ner saker som är direkta felaktigheter.
Och du vet bäst såklart.

Näru, jag vet vilken typ av person du är det lyser igenom så klart.

Du har en stenhård agenda och då blir det ingen diskussion.
Citera
2022-07-02, 09:35
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Lycka till.. medan västvärldens ekonomi går åt skogen.

Vid en direkt jämförelse så kommer den ryska ekonomin att lida med än den amerikanska ekonomin.
Kostnaderna för Ukraina del av kriget delas av hela nästan hela väst. Ukraina betalar mest men väst skjuter till mycket.

Situationen liknar den innan Sovjet kollapsade. Ryssland har inte kapacitet att betala för kriget.
Rysk BNP kommer att minska med 8-10%. Eftersom uppgifterna är från ryska "Bank of Russia" så kan man anta att minskningen kanske är 12-15%

Ryssland är på väg mot en ekonomisk katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in