Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Det som har hänt är att vissa länder (i princip bara västvärlden) inte tar emot betalningar i rubel. Det betyder att inte Ryssland kommer gå omkull eftersom de kan betala sina skulder till västvärlden om så vill. Vidare tar resterande av världen emot rubel så jag ser liksom inte ett problem här. Tanken med att spärra rubeln var att få rubeln att falla sönder men den ligger nu på sin högsta nivå sedan 2014 när jag tittade efter. Så länge resterande av världen tar emot rubeln så gör inte sanktionerna mer än "ont". Det är förövrigt Swift som har blockerats men strunt samma.
Vad jag än skriver och hur många källor jag skulle ge dig skulle du ändå in tro på dem eftersom du har en agenda. Jag har inga problem med kritik av Ryssland men att Ryssland skulle gå i konkurs (länder kan förövrigt inte gå i konkurs) tror jag inte på. När det kommer till "penningbrist". Den ryska centralbanken kan trycka hur mycket pengar de vill - det finns ingen brist på pengar. Vad som oroar är värdet på rubeln samt vart den kan användas.
Hur som helst så har Ryssland hittat andra kunder
https://www.zerohedge.com/markets/putin-modi-hold-warm-phone-call-india-gorges-cheap-russian-oil
Det är tråkigt att vi i västvärlden inte får tillgång till ryska naturresurser men jag antar att det kommer kompenseras med LNG från USA och gulfstaterna (om inte Kina skriver långsiktiga kontrakt med dem som de gjort med Iran) och brunkol.
Långt skitinlägg som vanligt !!
Du skriver att ryska centralbanken kan trycka hur mycket pengar som helst , det finns ingen brist på pengar !!!!
Jobbar ni så i Ryssland förklarar det eran konkurs !!
Löser ni ekonomiska problem , genom pengatryckning, kör ni en annorlunda penningpolitik
Bankrutten gör att ni ej kommer få framtida lån , o inga vill ha rubel , absolut inte Kina , glöm det