2022-07-01, 23:32
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Rysslands damagecontrol är att skylla ifrån sig ( det gör alltid ryssen , alltid nån annans fel ) , visst får de betala, nonsens!

Alla hade tyckt det vore skönt om lånen betalts , inget som hindrade betalning , men pengarna fanns ej

Självklart finns dom. Denna person förklarar läget relativt bra.

https://youtu.be/vKLzaPQUEhI
Citera
2022-07-01, 23:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Utbombade fordon från Röda Armén i Bilohirka, Kherson region. Jäklar vad de är skickliga som hittar platserna så man kan följa utvecklingen på kartor!

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1542979080810815490
Citera
2022-07-02, 00:05
Medlem
Citat:
Du missuppfattar, jag tror inte Kina har några som helst ekonomiska problem , har jag aldrig påstått !!Det är Ryssland som ställde in betalningarna 27/6 då de inte kunde betala sina utlandslån , beroende på att de bara hade rubelpengar , som INGA accepterar. Detta har inget med Swift att göra , enbart med pengabrist hos Ryssland , det fanns ej ”riktiga” pengar att betala med , blev bankrutt
Det som har hänt är att vissa länder (i princip bara västvärlden) inte tar emot betalningar i rubel. Det betyder att inte Ryssland kommer gå omkull eftersom de kan betala sina skulder till västvärlden om så vill. Vidare tar resterande av världen emot rubel så jag ser liksom inte ett problem här. Tanken med att spärra rubeln var att få rubeln att falla sönder men den ligger nu på sin högsta nivå sedan 2014 när jag tittade efter. Så länge resterande av världen tar emot rubeln så gör inte sanktionerna mer än "ont". Det är förövrigt Swift som har blockerats men strunt samma.

Vad jag än skriver och hur många källor jag skulle ge dig skulle du ändå in tro på dem eftersom du har en agenda. Jag har inga problem med kritik av Ryssland men att Ryssland skulle gå i konkurs (länder kan förövrigt inte gå i konkurs) tror jag inte på. När det kommer till "penningbrist". Den ryska centralbanken kan trycka hur mycket pengar de vill - det finns ingen brist på pengar. Vad som oroar är värdet på rubeln samt vart den kan användas.

Hur som helst så har Ryssland hittat andra kunder

https://www.zerohedge.com/markets/putin-modi-hold-warm-phone-call-india-gorges-cheap-russian-oil

Det är tråkigt att vi i västvärlden inte får tillgång till ryska naturresurser men jag antar att det kommer kompenseras med LNG från USA och gulfstaterna (om inte Kina skriver långsiktiga kontrakt med dem som de gjort med Iran) och brunkol.
Citera
2022-07-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det som har hänt är att vissa länder (i princip bara västvärlden) inte tar emot betalningar i rubel. Det betyder att inte Ryssland kommer gå omkull eftersom de kan betala sina skulder till västvärlden om så vill. Vidare tar resterande av världen emot rubel så jag ser liksom inte ett problem här. Tanken med att spärra rubeln var att få rubeln att falla sönder men den ligger nu på sin högsta nivå sedan 2014 när jag tittade efter. Så länge resterande av världen tar emot rubeln så gör inte sanktionerna mer än "ont". Det är förövrigt Swift som har blockerats men strunt samma.

Vad jag än skriver och hur många källor jag skulle ge dig skulle du ändå in tro på dem eftersom du har en agenda. Jag har inga problem med kritik av Ryssland men att Ryssland skulle gå i konkurs (länder kan förövrigt inte gå i konkurs) tror jag inte på. När det kommer till "penningbrist". Den ryska centralbanken kan trycka hur mycket pengar de vill - det finns ingen brist på pengar. Vad som oroar är värdet på rubeln samt vart den kan användas.

https://www.zerohedge.com/markets/putin-modi-hold-warm-phone-call-india-gorges-cheap-russian-oil

Det är tråkigt att vi i västvärlden inte får tillgång till ryska naturresurser men jag antar att det kommer kompenseras med LNG från USA och gulfstaterna (om inte Kina skriver långsiktiga kontrakt med dem som de gjort med Iran) och brunkol.
Långt skitinlägg som vanligt !!
Du skriver att ryska centralbanken kan trycka hur mycket pengar som helst , det finns ingen brist på pengar !!!!

Jobbar ni så i Ryssland förklarar det eran konkurs !!
Löser ni ekonomiska problem , genom pengatryckning, kör ni en annorlunda penningpolitik

Bankrutten gör att ni ej kommer få framtida lån , o inga vill ha rubel , absolut inte Kina , glöm det
Citera
2022-07-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Kriget handlar främst om pengar och naturtillgångar, som vanligt…
kriget handlar att idioten putin vill utöka det ryska riket,, putins krav innan kriget var omöjliga att gå tillmötes, o de riktades till största delen ej till Ukraina: löfte om att sverige finland ej går in i nato, löfte om att nato drar sig tillbaka till gränsen före 1997, samt löfte om att ukraina aldrig kan bli medlemmar i nato, osv osv,,,
Citera
2022-07-02, 00:27
Medlem
Citat:
Långt skitinlägg som vanligt !!Du skriver att ryska centralbanken kan trycka hur mycket pengar som helst , det finns ingen brist på pengar !!!!Jobbar ni så i Ryssland förklarar det eran konkurs !!Löser ni ekonomiska problem , genom pengatryckning, kör ni en annorlunda penningpolitik Bankrutten gör att ni ej kommer få framtida lån , o inga vill ha rubel , absolut inte Kina , glöm det
Ryssland har inte gått i konkurs och det finns ingen "brist på pengar" i Ryssland. Så fungerar inte ekonomier. Om Ryssland behöver låna pengar kan de låna av Kina. Ryssland har handelsavtal med en lång rad länder där bland Kina. Detta samarbete har fördjupats. Detta är wikipedia kunskaper jag kan tycka att även du skall ha koll på.

https://en.wikipedia.org/wiki/China%E2%80%93Russia_relations

Jag bär inte vatten åt Ryssland och jag behöver inte göra det eftersom du gör bort då till en sådan grad att den pro-ryska sidan skrattar sig harmynta åt dina inlägg. Jag har skrivit det tidigare. Ska ni undergräva Ryssland så gör det ordentligt. Du och så många andra i tråden är egentligen dem som borde beskyllas för att vara ryssvänner givet era inlägg. Om du hade följt min post-historik hade du förstått att jag inte är det minsta "pro-Ryssland" eller "pro-Kina" men jag är en vän av ordning och kritik skall vara adekvat och kunna ledas i någorlunda plausibla bevis eller i alla fall ge upphov till trovärdiga indicier och hypoteser.
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-02 kl. 00:34.
Citera
2022-07-02, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
kriget handlar att idioten putin vill utöka det ryska riket,, putins krav innan kriget var omöjliga att gå tillmötes, o de riktades till största delen ej till Ukraina: löfte om att sverige finland ej går in i nato, löfte om att nato drar sig tillbaka till gränsen före 1997, samt löfte om att ukraina aldrig kan bli medlemmar i nato, osv osv,,,

Alla NATO-krav var naturligtvis bara spel för galleriet. Man hittade på orimliga och vettlösa krav eftersom man redan bestämt sig för att invadera Ukraina.
Citera
2022-07-02, 00:44
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Nja... att ta emot rubel och acceptera den som valuta är svårt- i det närmaste omöjligt, för varenda tilltänkt handelspartner då det ej går att sätta ett värde på rubeln. Om någon går med på att sälja exempelvis en pall med kalaspuffar vet exportören (säljaren) inte hur mycket han skall ta betalt... är rubeln värd en tiondel av en Euro eller en tusendel? Ingen vet eftersom rubeln ej är utsatt för de krafter som vanligtvis reglerar våra valutor, I detta fall med rubeln säger kanske den ryska centralbanken att rubelns värde är lite mer än en dollar men hur skall man veta det som exportör och vad kan vidare säljaren göra med sina rubel- vem tar emot dem i nästa led till det utlovade värdet. Här ligger hela problemet med rubelns vikt.
Citera
2022-07-02, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Kriget handlar främst om pengar och naturtillgångar, som vanligt…

Sant. I grunden det vad det handlar om.
Det är väldigt stora pengar som investeras i kriget.
Citera
2022-07-02, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pdh01
Så din tolkning är att USA lurat upp Putin på läktaren?
I utbyte mot kaffepengar för väst så expanderar NATO med Sverige & Finland i lugn och ro. Mens Ryssland sitter fast i Ukraina (som ändå inte skulle blivit medlem på 10 år+ a la Schulz) & med best-case framtid som Xis plaything

Ja, så typ.
Men det är inte kaffepengar längre.
Citera
2022-07-02, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Nja... att ta emot rubel och acceptera den som valuta är svårt- i det närmaste omöjligt, för varenda tilltänkt handelspartner då det ej går att sätta ett värde på rubeln. Om någon går med på att sälja exempelvis en pall med kalaspuffar vet exportören (säljaren) inte hur mycket han skall ta betalt... är rubeln värd en tiondel av en Euro eller en tusendel? Ingen vet eftersom rubeln ej är utsatt för de krafter som vanligtvis reglerar våra valutor, I detta fall med rubeln säger kanske den ryska centralbanken att rubelns värde är lite mer än en dollar men hur skall man veta det som exportör och vad kan vidare säljaren göra med sina rubel- vem tar emot dem i nästa led till det utlovade värdet. Här ligger hela problemet med rubelns vikt.

Exakt.
Citera
2022-07-02, 02:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Utbombade fordon från Röda Armén i Bilohirka, Kherson region. Jäklar vad de är skickliga som hittar platserna så man kan följa utvecklingen på kartor!

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1542979080810815490

Mycket bra start på helgen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in