2022-07-01, 14:40
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Det svåra är menar jag att det inte finns något juridiskt rätt eller fel sätt att döma på. Däremot, men det är domstolen inte bunden av, finns det logiska skäl för att döma på ena eller andra fallet.

Egentligen är dessutom indiciemål inget lämpligt begrepp. Alla mål är i mer eller mindre hög grad indiciemål, även om mördaren står med en kniv i handen över offret är dessa omständigheter liktväl indicier.

Det man däremot i allmänhet menar med indiciemål (och som jag antar att du är ute efter) är när en rad olika omständigheter - men ingen kniv i handen - finns, och hur domstolen ska göra då. Här är problemet att domstolarna kan för lite om sannolikhet och liknande, vilket om inte annat visas av hovrättens dom senast det begav sig. Hovrätten menade då att det fanns en indiciekedja, och om en länkarna i denna kedja brast i denna försvann hela kedjan, vilket ju iofs, är sant. Men så kan man bara se det om bevisen är beroende av varandra. Jag menar istället att om man får måla en bild av saken, sitter OW fast i ett antal olika, fristående kejdor. Att en av dessa brast för att det inte gick att knyta honom till platsen innebär med min liknelse att han fortfarande satt fast i de andra kedjorna, och där satt han dessutom rejält fast med tanke på allt som talade emot honom redan från början.

Tack för bra svar, och ja - det var precis den definitionen av indiciemål jag avsåg.
Citera
2022-07-01, 14:41
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Först och främst: Om det är som du säger, nämligen "att det är solklart att O.W är skyldig, men att det inte går att bevisa" så skall/kommer han givetvis att frias. För det skall vara ställt utom rimligt tvivel även i indiciemål. Man får alltså inte får grunda en dom på helhetsintrycket, man måste alltså se till detaljerna hur självklart det än känns att den misstänkte är skyldig. Detta är liksom grunden i det hela som jag nu skall försöka förklara...

Indiciebevisning är "indirekt bevisning". Det är en bevisning som inte kopplar dig direkt till en gärning, till skillnad från om det finns en videofilm över händelsen eller ett klockrent vittne som har sett vad du gjort. Exempel: Indiciumbevisning visar INTE att den misstänkte utfört gärningen på platsen, utan visar snarare att den misstänkte varit på platsen eller varit i anslutning till platsen.

Ett bra exempel är "ö-målet" där Högsta Domstolen kommit med vägledning i hur indiciebevisning skall tolkas. I det fallet består åklagarens indiciebevisning av att två män (X och Y) ensamma rott ut till en öde ö. Dagen efter hittas X död och Y ligger kraftigt alkoholpåverkad i en båt. Här pekas Y ut som gärningsman eftersom indiciebevisningen visar att dom var ensamma på ön, eftersom bara dom två rodde ut till den obebodda ön och endast dessa två fanns på ön dagen efter. Men det fanns ingen direkt bevisning att så var fallet, eftersom man t ex inte hade utrett när/hur färjan gick nattetid. Med andra ord: Man hade inte kunnat utesluta en alternativ gärningsman, dvs det kunde ha varit någon annan som utförde mordet - och därför friades mannen.

I indiciemål så handlar det nästan alltid om massa olika indicier mot den tilltalade. Bildligt sätt så är dessa indicier "länkar" som skall sättas samman till en fast och hållbar kedja. Varje "länk" var för sig är egentligen inte så stark, men sammantaget kan dom bli väldigt starka och leda till en indiciekedja som håller och visar att det inte finns någon annan förklaring eller annan gärningsman. Då har vi en fällande dom!

Tar man då detta målet så har man i princip bara en vittnesiakttagelse och spermafläcken som är någonting av värde (jag struntar i alla sex/våld-grejerna man hittat hos O.W för det har i princip noll bevisvärde). Man har i och för sig också hittat tygfibrer som stämmer överens med färgen på Malins jacka. Men då man inte kan fastslå att det är Malins jacka, och oavsett om det varit Malins jacka så hade han kunnat få på sig detta vid onani-tillfället eller annat tillfälle, så lämnar jag detta därhän. Tar man då spermafläcken innanför Malins byxor så visar inte detta att O.W mördat Malin och spermafläcken går heller inte att tidsbestämma. Men det visar i vart fall att O.W varit på platsen där Malin hittats och att han utfört någon form av sexuell handling mot henne.

Utifrån detta skall man då kunna utesluta alternativa gärningsmän. Till hjälp finns då ett förbiåkande vittne som sett en ung kvinna och en ung man som han känner och kan namnge som O.W. Detta är ett bra vittnesmål då vittnes signalement av kvinnan stämmer in på Malin och då han t.o.m känner till O.W och enkelt kan peka ut honom (dessutom har O.W själv i några av sina berättelser placerat sig på platsen tillsammans med Malin, dock inte i hans senaste berättelse i hovrätten). Man kan då fastslå att det är Malin och O.W han sett. Vidare så kan han med säkerhet säga att han inte sett någon annan än dessa två vid tillfället, man kan alltså vid denna vittnesiakttagelsen utesluta annan gärningsman. Vidare så finns det inget annat vittne som trätt fram och berättat att den sett massa olika människor kring vägen eller skogen. Därefter kommer rätten vara tvungen att ta ställning till frågor som om en alternativ gärningsman kan ha kunnat följa efter, tillkommit senare eller funnits på platsen som Malin kommer till.

Utifrån vittnesiakttagelsen att O.W är den sista personen man sett med Malin och att hans sperma finns på hennes kropp så måste detta vägas mot en alternativ gärningsman. Man kan då konstatera att man inte kunnat hitta något som helst spår (DNA, sperma, blod) från någon annan person än O.W själv. Detta tycker jag väger tungt. Men rätten kommer givetvis få väga detta mot att man å´ andra sidan inte hittat något annat spår från O.W själv än just spermafläcken - och det har han ju förklarat med att han onanerat på henne efter dödens inträde, så den bevisningen motsäger inte det han själv sagt.

Sedan måste man även se till O.W trovärdighet och tillförlitlighet - Och där kan jag sätta både fru, barn, villa, vovve och volvo på att rätten kommer att anse att den är NOLL. Dels utifrån att han under hela utredningen kommit med olika berättelser och att han själv erkänt att han gjort detta för att han tyckt att det varit häftigt med uppmärksamheten. Men också utifrån att han under hovrättsförhandlingarna lämnat en berättelse som i princip helt kan lämnas utan avseende. För enligt den skall han umgås med och ha en nära relation till TRE personer som inte på något sätt finns med i utredningen och som ingen verkar känna till, trots det lilla samhället dom bor i och trots att dom verkar "ökända" i och med den kriminella verksamhet dom hållit/håller på med. Dom skall då mitt i vintern ha kommit på att dom skulle "runka ikapp" i skogen och hittar då av en slump Malins döda kropp och bestämmer sig för att onanera på henne. Trots att dom är 4 personer så är det INGEN som hindrar detta och ingen som slår larm om att Malin hittats. Märkligt nog så hittas heller inget DNA/sperma från någon av de tre andra, trots att O.W själv berättat att dom både vidrört och onanerat över Malin. Men hans egna sperma lyckas mirakulöst hamna innanför byxorna på Malin, trots att hennes kropp är påklädd och övertäckt med grenar mm.

Håller delvis med, men detta bygger som sagt på att bevisen är beroende av varandra. Så är det kanske i många fall, men nog inte i detta fall. Att han till exempel inte kunde bindas till platsen förra gången minskar inte värdet av beviset att blåa tröjfiber av samma ovanliga typ som Malin hade hittades hemma hos honom, och det är där jag och andra menar att hovrätten gick vilse förra gången.
Citera
2022-07-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ni som är kunniga, han fick ju 300.000kr när han friades sist. Om han döms nu kommer äcklet behöva betala tillbaka dessa pengar?

Det är väldigt oklart just nu. För Justitiekanslern (JK) har idag laglig rätt att kräva tillbaks utbetalad ersättning som i efterhand visar sig vara icke berättigad.

Enda "kruxet" är bara att denna lagen trädde i kraft år 1999, dvs efter att frihetsberövandet av O.W skedde. Därför måste man gå efter den tidigare lagen och där stod det inte uttryckligen att denna möjlighet fanns. Dock stod det heller inte uttryckligen att denna möjlighet INTE fanns. Därför hamnar man då i en situation där man måste "välja" om man skall tolka lagen analogt och utifrån förarbeten mm försöka gå efter vad man tror att lagstiftaren egentligen menade/ville med denna lagstiftningen ELLER att man väljer att tolka lagen bokstavligt och då hävda att så länge det inte finns ett uttryckligt förbud mot att kräva tillbaks pengarna, så får man göra det.
Citera
2022-07-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ljudupptagning-hor-den-misstankta-44-aringen-fran-rattssalen

I klippet: Hör den misstänkte frågas ut av åklagaren om hur hans DNA hamnat på kroppen.

Vilken sjuk människa. Det är väl ingen som runkar över en död kropp?! Kanske i hans sjuka värld, men knappast tre till. Hade han haft minsta vett, kurage och heder om denna historia varit sann, så skulle han ju istället informerat polisen om var kroppen fanns. Bara en psykopat kan ljuga så.
Citera
2022-07-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Uppenbarligen led lille Olle av trång förhud, som opererades vid 5 års ålder.
De ärr och sexuella perversa tankar han nu har, skulle kunna bero på att mamsen försökt åtgärda Olles penisproblem med egna metoder.. som i förlängningen gjorde Olle mycket bunden till mamma som kunde göra det så skönt..

En sjuk teori som är lika rimlig som onaniklubben som ägnade sig åt bukakkecruesingmekandeteknande osv

När mamsen tyckte att Olle fick hå ut och släppa loss lite lusta, fick han syn på Malin.

Nej det tror jag inte alls på och är elakt mot mamman, sen vet jag inte hur stor del hon har i hans lögner då hon verkar vilja bortförklara och skydda sin son till varje pris.
Citera
2022-07-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Sexualsadist är rätt benämning, han kanske inte har kvar behovet efter Malin-mordet.
Det var sjukfantasi just vid den tiden i hans liv,kanske?

Men finns ju fler sådana varelser även om inte alla dessa begår mord,

hans historier och bortförklaringar är så bizarra

Man blir ju rädd att han gett uttryck för sin sexualsadism på andra sätt och mot försvarslösa varelser. Han kom undan förra gången och har nog sett till att inte åka dit igen, så därför har han kanske valt offer som ingen saknar 😿
Citera
2022-07-01, 15:03
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Vilken sjuk människa. Det är väl ingen som runkar över en död kropp?! Kanske i hans sjuka värld, men knappast tre till. Hade han haft minsta vett, kurage och heder om denna historia varit sann, så skulle han ju istället informerat polisen om var kroppen fanns. Bara en psykopat kan ljuga så.

Det är ju bara att gå till sig själv. Jag är väl en normalfuntad människa sägs det. hittade jag en död (mördad) kropp skulle jag vit i ansiktet och helt chockad ringa till polisen på stört.
Citera
2022-07-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det är ju bara att gå till sig själv. Jag är väl en normalfuntad människa sägs det. hittade jag en död (mördad) kropp skulle jag vit i ansiktet och helt chockad ringa till polisen på stört.

Exakt. Han måste vara mycket störd.
Citera
2022-07-01, 15:21
Medlem
Något annat nytt förutom dna och den nya sagan från den åtalade?

Vad är vitsen låta vittnen vittna om samma sak igen efter så lång tid?

Tror det är han eller hans morsa men hon kanske har alibi.
Citera
2022-07-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hur ser han ut, har han tics, flackar med blicken, darrar på handen? Någonting som kan utläsas och bekräfta att han påverkas i stunden?

Nej. Han har ett ansiktsuttryck. Nu fick vi inte se honom all tid han vittnade, långt ifrån. Så det finns utrymme för att han har andra uttryck vid andra tillfällen. För mig, det jag såg, föreföll han opåverkad fullständigt.

Det enda jag märker av någon eventuell påverkan är hur fortsatt svårt det är för honom när åklagare och målsägarbiträde ställer frågor. Han blir mer stakande med svårt att svara. Jag menar ju att det beror på att han ljuger som en häst travar, och det är svårt för honom att vara lika förberedd på pressande frågor om detaljer än när han får berätta fritt den historia han haft så lång tid på sig att förbereda.

Ju mer pressad han blir, desto mer säger han "som sagt". Vi som lyssnar märker hur han överanvänder uttrycket. Han använder "som sagt" även när det handlar om saker han aldrig sagt något om innan så han använder det väldigt mycket på ett felaktigt sätt. Pressas han säger han "som sagt" typ 4 gånger i varje mening. Vet inte vad det är om.

Det är svårt att ge en mer målande bild än vad som redan getts. Hur beskriver man ett ansikte mer specifikt, jag tycker att det är svårt.

Förutom redan nämnda flint med mörk hårkrans, tunna längre mörka skägg, en solklar viktuppgång från när vi senast sett honom fotograferad med ett betydligt rundare ansikte, la jag märke till;
1. Där han ser helt flintis ut mitt på skallen har han flera korta hårstrån som kämpar sig kvar som sticker rakt upp. 2. Jag kan känna igen hans karaktäristiska mun, om än mindre framträdande pga skägg. 3. Blicken. Blicken var så jävla obehaglig. Ögonen. Jag reagerade verkligen på dem. Svårt att säga hur pass mycket mina personliga åsikter om honom spelar in här, men det var en obehaglig blick. Creepy är väl ordet. Som sagt, kanske känns så extra mycket för att jag är övertygad om att han sexualmördat en 16-åring.

Lade också märke till att han använder händerna mer för att uttrycka sig när han pratar ju mer stressad han blir.

Vidare rapport från dagen kommer senare.
Senast redigerad av KriminoLogisk 2022-07-01 kl. 15:25.
Citera
2022-07-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder

Tror du att det är han eller hans morsa som sexualmördat Malin?

Skulle säga att det är han faktiskt. Det är ju han som avsett sperma på offret, så allra minst är det väl han och hans morsa om man ska konspirera fram en ny teori.
Citera
2022-07-01, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder

För att man nu har tagit om hovrättsförhandlingen och att man därför behöver vittnen för att styrka påståendet och eftersom man i Sverige har en omedelbarhetsprincip och en muntlighetsprincip skall dessa vittnen infinna sig i rätten och muntligen avlägga sitt vittnesmål. Enda undantaget är vittnena som inte är vid liv eller har blivit så gamla att dom inte kan vittna om händelsen längre, för där använder man sig av uppläsning från tidigare förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in