Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Hur ser han ut, har han tics, flackar med blicken, darrar på handen? Någonting som kan utläsas och bekräfta att han påverkas i stunden?
Nej. Han har ett ansiktsuttryck. Nu fick vi inte se honom all tid han vittnade, långt ifrån. Så det finns utrymme för att han har andra uttryck vid andra tillfällen. För mig, det jag såg, föreföll han opåverkad fullständigt.
Det enda jag märker av någon eventuell påverkan är hur fortsatt svårt det är för honom när åklagare och målsägarbiträde ställer frågor. Han blir mer stakande med svårt att svara. Jag menar ju att det beror på att han ljuger som en häst travar, och det är svårt för honom att vara lika förberedd på pressande frågor om detaljer än när han får berätta fritt den historia han haft så lång tid på sig att förbereda.
Ju mer pressad han blir, desto mer säger han "som sagt". Vi som lyssnar märker hur han överanvänder uttrycket. Han använder "som sagt" även när det handlar om saker han aldrig sagt något om innan så han använder det väldigt mycket på ett felaktigt sätt. Pressas han säger han "som sagt" typ 4 gånger i varje mening. Vet inte vad det är om.
Det är svårt att ge en mer målande bild än vad som redan getts. Hur beskriver man ett ansikte mer specifikt, jag tycker att det är svårt.
Förutom redan nämnda flint med mörk hårkrans, tunna längre mörka skägg, en solklar viktuppgång från när vi senast sett honom fotograferad med ett betydligt rundare ansikte, la jag märke till;
1. Där han ser helt flintis ut mitt på skallen har han flera korta hårstrån som kämpar sig kvar som sticker rakt upp. 2. Jag kan känna igen hans karaktäristiska mun, om än mindre framträdande pga skägg. 3. Blicken. Blicken var så jävla obehaglig. Ögonen. Jag reagerade verkligen på dem. Svårt att säga hur pass mycket mina personliga åsikter om honom spelar in här, men det var en obehaglig blick. Creepy är väl ordet. Som sagt, kanske känns så extra mycket för att jag är övertygad om att han sexualmördat en 16-åring.
Lade också märke till att han använder händerna mer för att uttrycka sig när han pratar ju mer stressad han blir.
Vidare rapport från dagen kommer senare.