2022-07-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Stridigheter fortsätter på stora vägen till Kherson. Nu verkar UAF ha träffat något som brinner bra mitt inne i byn Kyselivka.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1542827931403157505

Skulle säga att det är viktigare att avancera i östra Kherson än västra.
Går man söderut från Zaporozhzhia kan man först stänga av vattnet till fascistarmen på Krim och sedan blockera försörjningsled från Krim.
Citera
2022-07-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo, fast det har ju inte med diskussionen att göra. Diskussionen handlade om varför Ukraina först "över en natt" gick mot EU, och stabilt sedan dess fortsatt gå mot EU. Det är för att den delen som Ukraina kontrollerar sedan hösten 2014 är EU-positiv, (och en bra lösning på många sätt är nog att splitta landet så får de som går mot väst göra det, man kan inte spola tillbaka tiden till 2010).

Jag trodde du menade att eftersom Ryssland annekterade dessa delar så finns heller deras röster inte med i valurnorna, men det du vill ha sagt är att de östra områdena i Ukraina inte fått lov att rösta, eller att rösterna "försvinner " på vägen? Har jag förstått dig rätt då?
Citera
2022-07-01, 14:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Som jag skrivit tidigare, ryssarna använder gamla robotar utan GPS-styrning nu. Det är därför de bara kan skjuta mot städer för då träffar de någonting, oftast civila människor.
https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1542726400238559233
https://en.wikipedia.org/wiki/Kh-22
Citera
2022-07-01, 14:56
Medlem
KillPus avatar
Ytterligare 2 krigsbrott mot civila igag av ryssorcher. Missiler mot bostadshus i Odessa och Mykolajiv...med döda barn som följd. Vidriga barbarer med tummen mitt i handen...

Tjetjenernas berömda ledare Dzjochar Dudajev sa en gång om Mordor: "– Jag är inte arg på Ryssland. Jag äcklas bara av detta land som (lukt från) död boskap. Jag har ingen annan känsla för Ryssland...!"

Bara att hålla med!
Citera
2022-07-01, 14:56
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ryssarna introducerar en ny 100-rubel sedel men kan inte använda den för samtliga ATM-maskiner i Ryssland är importerade och de kan inte uppdateras för att känna igen sedeln utan hjälp från väst.

Jävla pajaser.

https://twitter.com/maxfras/status/1542648043463401480

Detta visar på hur sårbart systemet är när det kommer till sanktioner. Tänk om sanktioner gällt Sverige, då hade inte folk kunnat förnya sina pass, alla är beroende av varandra, så när man stängs ute är det rätt kört.
Citera
2022-07-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Ge det 30 minuter sen har Ryska försvarsdepartementet spunnit ihop en story om att det ändå var tomma lokaler, för att 30 minuter efter det berätta att UA bombade en förskola för ryskspråkiga barn med funktionsvariation...

Ett enkelt sätt att bedömma om det är propaganda eller ej är om man publicerar bilder tillsammans med nyheten eller inte.
Citera
2022-07-01, 15:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Skulle säga att det är viktigare att avancera i östra Kherson än västra.
Går man söderut från Zaporozhzhia kan man först stänga av vattnet till fascistarmen på Krim och sedan blockera försörjningsled från Krim.

Av någon orsak så har de inte gjort det, kanske är det svårare av någon orsak?
Citera
2022-07-01, 15:01
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Jag trodde du menade att eftersom Ryssland annekterade dessa delar så finns heller deras röster inte med i valurnorna, men det du vill ha sagt är att de östra områdena i Ukraina inte fått lov att rösta, eller att rösterna "försvinner " på vägen? Har jag förstått dig rätt då?

Ja de östra områdena fick inte rösta i Ukraina, trots att Ukraina betraktade dem som ukrainier. Det är dock ingen kritik, det hade nog varit svårt att genomföra val på "fientligt territorium".
Citera
2022-07-01, 15:02
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! Ryssland har inte brist på pengar, de får inte betala på grund av sanktionerna!
Jag har tidigare i tråden skrivit lite om hur pengar kan ges ett värde och därmed vara ett godtagbart betalningsmedel och skall ännu en gång på enkelt sätt beskriva hur en peng kan vara ett värde för annan.

Om jag (av någon märklig anledning) skulle vara skyldig dig 3.500 pengar (kronor, pund eller dollar) förväntar du dig att jag betalar den summa som motsvarar dessa tretusenfemhundra. I det hypotetiska fallet här ovan kan jag antagligen omvandla min betalning till att betala med euro och då- under alla mina ursäkter, ge dig 350 €. Jag tror du skulle acceptera min gäld som god men om jag drog fram några post-it-lappar som jag skrivit lite olika summor på skulle det nog från dig låtit annorlunda. Samma sak om jag ur monopolspelet räknat fram uppskattat belopp och glad i hågen betalat min skuld.

Ryssland säger sig alltså ha pengar men deras valuta jämförs då med dessa post-it-lappar eller monopolpengar- och det är just så rublarna uppfattas utanför Ryssland.
Citera
2022-07-01, 15:05
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreezingSverige
Western politicians and whore media pretends that Russia invaded Ukraine, not merely intervened in Donbass, and attacked Kiev but was defeated. This is an obvious lie. The Russians left Kiev alone. They put troops around the city to prevent reinforcements from being sent to Donbass. Once they had Ukraine’s forces in Donbass surrounded, such that reinforcements could not reach them in any meaningful numbers, they withdrew from the Kiev area.

[

Detta är ju sant för Mariupol. Men inte resten av Donbass. Men visst, Kiev-manövern hjälpte nog för att ta Mariupol.
Citera
2022-07-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Kan man tänka sig att Putler verkligen är allvarligt sjuk o kommer att dö eller avgå inom relativt kort tid
o vill gå till historien som den som utökat ryssland - därför invasionen
Skulle kunna stämma. , en av många teorier om varför invasionen skedde .

Många anledningar anges , men ingen verkar speciellt trovärdig, t.ex denazifiering(vilket djävla hittepåord!), NATO-rädsla, naturtillgångar, Putins storhetsdrömmar,,,?,,det är det som är så konstigt med detta krig VARFÖR????
Citera
2022-07-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Ryssland införde sanktioner mot väst 2017 och är nu självförsörjande
Dagens lögn! Ryssland är noll komma noll självförsörjande vad beträffar dess industri och är helt beroende av väst för överlevnad.
Allt annat är våta drömmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in