Citat:
Ursprungligen postat av
YerBlues
Ryssland är bankrutt !!!!det säger allt
Massa ryssar försöker tona ner detta faktum ( vi är jätterika !banken är dum !!vi har överlåtit kontrollen av våra pengar till väst),men du hör ju själv hur det låter,, inte så bra va?
Klart BNP spelar roll , även om jag håller med dig om att Ryssland o väst fungerar olika .
Ryssland är sedan sekler ,redan innan sovjet-tiden , vana att leva fattigt , nu var standarden på väg upp ,,,innan Putin krascha allt ,,,nu väntar stupet !!!det fattar säkert du med (egentligen)
Du vill envisas med västs syn på rikedom.
Vad jag vet är att alla västs begrepp om ekonomi kommer på skam eftersom det är en
"regelbok" inte alla vill spela efter.
Vad som däremot spelar roll är tex hus du äger och inte banken/ staten via ditt lån som är 10x husets egentliga värde (reellt värde av material och arbete).
Ryssland som nation har tillgångar per capita som vida överstiger något annat land i världen.
Tillgångar som är i form av handfasta råvaror (olja, skog, gruvor, etc) dom också kan omsätta i en industriell produktion. Det är alltså inte några fiktiva värden på förväntade framtida värderingar (luft).
Vi lurar oss själva genom att tro att om vi bara "trycker" mer pengar så är vi rikare,, det är faktiskt precis tvärt om. En fälla som många många miljoner människor har erfarit många gånger i vårt fina väst Allt detta är faktiskt jättebra och fungerar men bara så länge du och jag tycker att ditt hus är värt 10x dess reella värde.
Ryssland behöver alltså inte låna pengar av Wall street för att köpa material av Tyskland eller Frankrike
för att bygga 10 000 stridsvagnar eller flygplan. Dom har på detta sätt motat bort Europa många gånger genom historien,, och vi förstår fortfarande inte skillnaden.