2022-07-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Ryssarna hade en plan. Den var tre dagar lång.

Inte ens ett pucko som du kan väl ha missat den famösa artikeln som publicerades av RIA i ”förtid”?

Men efter att den planen sket sig så har ryssarna krigat på helt planlöst i över fyra månader.

Strategin verkar baserad på ”Trial-and-error”. Vi provar lite här, vi provar lite där.

Förlåt men det är begrepp jag inte är bekant med,, "puck, ria, sket" men det kanske inte är viktigt ?

Har du publicerat Ryssarnas anfallsplan ?
Var kan vi andra läsa den ?
Citera
2022-07-03, 22:33
Medlem
Den utveckling som vi sett nu i Ukraina senaste dryga månaden visar att Ryssland valt att mala på med sitt artilleri och göra allt framför sig till grus. Ukrainarna har inget bra vapen att sätta emot utan kan bara hoppas att de förmår att slå tillbaka de ryska framstötarna, men ryssarna maler helt enkelt på med artilleri till det är outhärdligt att ens befinna sig i området.

Som vi alla vet så finns det bara en fungerande lösning och det är att väst exporterar modernare artilleri och i större mängder till Ukraina som då får möjlighet att slå ut det ryska artilleriet.

Vi får hoppas att så sker. Det är så uppenbart att när väst får iväg vapnen till ukraina så förändras hela situationen och det blir Ryssland som får lämna de ockuperade områdena istället för att ukraina kämpar på i flera år till med att försvara sitt land.
Citera
2022-07-03, 22:36
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Den utveckling som vi sett nu i Ukraina senaste dryga månaden visar att Ryssland valt att mala på med sitt artilleri och göra allt framför sig till grus. Ukrainarna har inget bra vapen att sätta emot utan kan bara hoppas att de förmår att slå tillbaka de ryska framstötarna, men ryssarna maler helt enkelt på med artilleri till det är outhärdligt att ens befinna sig i området.

Som vi alla vet så finns det bara en fungerande lösning och det är att väst exporterar modernare artilleri och i större mängder till Ukraina som då får möjlighet att slå ut det ryska artilleriet.

Vi får hoppas att så sker. Det är så uppenbart att när väst får iväg vapnen till ukraina så förändras hela situationen och det blir Ryssland som får lämna de ockuperade områdena istället för att ukraina kämpar på i flera år till med att försvara sitt land.

Vapnerna har redan levererats. Men dom kräver mycket utbildning.
Citera
2022-07-03, 22:42
Medlem
Så jag fick rätt till slut. LPR helt befriat. Nu är det bara DPR kvar. Snart är hela Donbas under rysk kontroll.

Ni som trodde att Ukraina skulle kunna vinna det här har varit bra naiva.
Citera
2022-07-03, 22:42
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:

Det är ingen lösning. En lösning vore att NATO-fantasterna ger upp drömmarna om att kuva Ryssland och att Zelensky masar sig till förhandlingsbordet.
Citera
2022-07-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det är ingen lösning. En lösning vore att NATO-fantasterna ger upp drömmarna om att kuva Ryssland och att Zelensky masar sig till förhandlingsbordet.

Det är ingen lösning. Det ger bara att det blir våra barn som får kriga istället för oss.
Citera
2022-07-03, 22:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Så jag fick rätt till slut. LPR helt befriat. Nu är det bara DPR kvar. Snart är hela Donbas under rysk kontroll.

Ni som trodde att Ukraina skulle kunna vinna det här har varit bra naiva.

Nå..."store punisher" : När är kriget slut då ?

(vart lite si och så med ditt tippande..)
Citera
2022-07-03, 22:53
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Det är ingen lösning. Det ger bara att det blir våra barn som får kriga istället för oss.
Nej konflikten är regional och inget som rör oss, ifall vi inte insisterar på att lägga oss i. Att tro att det ska gå att kuva Ryssland är en vansinnig fantasi. Konflikten måste upphöra genom fredsförhandlingar.
Citera
2022-07-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Ryssland är bankrutt !!!!det säger allt
Massa ryssar försöker tona ner detta faktum ( vi är jätterika !banken är dum !!vi har överlåtit kontrollen av våra pengar till väst),men du hör ju själv hur det låter,, inte så bra va?

Klart BNP spelar roll , även om jag håller med dig om att Ryssland o väst fungerar olika .
Ryssland är sedan sekler ,redan innan sovjet-tiden , vana att leva fattigt , nu var standarden på väg upp ,,,innan Putin krascha allt ,,,nu väntar stupet !!!det fattar säkert du med (egentligen)

Du vill envisas med västs syn på rikedom.
Vad jag vet är att alla västs begrepp om ekonomi kommer på skam eftersom det är en
"regelbok" inte alla vill spela efter.

Vad som däremot spelar roll är tex hus du äger och inte banken/ staten via ditt lån som är 10x husets egentliga värde (reellt värde av material och arbete).

Ryssland som nation har tillgångar per capita som vida överstiger något annat land i världen.
Tillgångar som är i form av handfasta råvaror (olja, skog, gruvor, etc) dom också kan omsätta i en industriell produktion. Det är alltså inte några fiktiva värden på förväntade framtida värderingar (luft).

Vi lurar oss själva genom att tro att om vi bara "trycker" mer pengar så är vi rikare,, det är faktiskt precis tvärt om. En fälla som många många miljoner människor har erfarit många gånger i vårt fina väst Allt detta är faktiskt jättebra och fungerar men bara så länge du och jag tycker att ditt hus är värt 10x dess reella värde.

Ryssland behöver alltså inte låna pengar av Wall street för att köpa material av Tyskland eller Frankrike
för att bygga 10 000 stridsvagnar eller flygplan. Dom har på detta sätt motat bort Europa många gånger genom historien,, och vi förstår fortfarande inte skillnaden.
Citera
2022-07-03, 22:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag menar att Invektiv72 inte har en jävla aning utan bara skriver en massa trams i tråden.
Nu har jag inte koll på Moskva men i St. Petersburg är det ingen som går på gatan och försöker växla in dollar. Skillnad mot 80-talet, vi tog pisspaus mitt i Karelen under bilfärd till Leningrad och det fanns inte ett hus i närheten men från ingenstans dök det upp en som vill växla rubel till dollar. Dom var överallt på den tiden.
Det kanske inte förekommer på gatan på samma sätt som på kommunist tiden.

Men om någon vill köpa t ex en iPhone i Ryssland - ny eller begagnad så tror jag inte man betalar i enlighet med den officiella kursen 55 rubel per dollar - jag tror man får punga ut många fler rubel.
Citera
2022-07-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Nej konflikten är regional och inget som rör oss, ifall vi inte insisterar på att lägga oss i. Att tro att det ska gå att kuva Ryssland är en vansinnig fantasi. Konflikten måste upphöra genom fredsförhandlingar.

Är öppen för fredsförhandlingar vilket givetvis är det bästa sättet nå en lösning på konflikten. Helt okey för alla tror jag om det innebär att Ryssland lämnar tillbaka de ockuperade delarna av Ukraina samt går med på att avmilitariseras.

Putin och hans maktelit avgår och lämnar tillbaka det som de stulit från ryska folket.

Sedan längre att Ryssland blir EU.medlem och idkar handel precis som alla andra.
Citera
2022-07-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nå..."store punisher" : När är kriget slut då ?

(vart lite si och så med ditt tippande..)

Till sista juli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in