2022-07-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Kan man tänka sig att Putler verkligen är allvarligt sjuk o kommer att dö eller avgå inom relativt kort tid
o vill gå till historien som den som utökat ryssland - därför invasionen
Absolut är det tänkbart.
Sen kan man ju fundera hur han och närmaste tänker.
Men en del gällande tidpunkten handlar nog mycket om att de fått underättelser att ledningen i Ukraina var försvagad och att västvärlden inte hämtat sig efter Corona.
Men att han fick brottom att göra sitt märke i historien kan nog bidragit.
Citera
2022-07-01, 13:57
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Jag har inte letat något. Så gott som alla rysstroll i tråden hävdar att alla Ukrainare, civila som soldater är nazister, i inlägg efter inlägg. Så det går inte att tolka på något annat sätt. Och konsekvensen av ett sådant resonemang måste väl innebära att man måste utrota alla Ukrainare för att "avnazifieringen" ska anses vara uppfylld?

Om du inte kan hitta en mer trolig tolkning än att Putin har planen att slå ihjäl 30 miljoner ukrainier så är du otroligt dum. Mer troligt är att du väljer en förklaring som du själv tycker är skoj att skratta åt och kanske tänker du på vilket medhåll du får, men du väljer att inte tänka efter noggrannare.
Citera
2022-07-01, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Ryssland behöver inte avmilitarisera och denasifiera hela Ukraina på en gång, man kan göra det i omgångar. Ju mer områden som fritagits från ukrainsk kontroll, desto mindre blir Ukraina och därmed mindre resurskrävande att kontrollera.

Tror du verkligen på det där själv?

Du tror inte att det kommer att finnas kvar lite motståndsfickor, ett antal riktiga ukrainare som direkt när ryssen är borta kommer att spränga lite bilar och ryska förrädare i luften?
Citera
2022-07-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Ryssland behöver inte avmilitarisera och denasifiera hela Ukraina på en gång, man kan göra det i omgångar. Ju mer områden som fritagits från ukrainsk kontroll, desto mindre blir Ukraina och därmed mindre resurskrävande att kontrollera.

Det är ju det jag säger. Putin kommer utropa sig som segrare när han tagit donbass regionen. Sen kommer han pausa anfallet för att bygga upp en ny armé för att ha en möjlighet att göra just det.

Problemet för Putin är samtidigt att NATO fyller upp Ukraina med vapen, vapen som många gånger är bättre än ryssarnas egna, speciellt nu med de stora ekonomiska enbargon som nu ligger på Ryssland. Så ju längre Ryssland väntar, ju större risk är att de går på pumpen likt det vi såg i början av kriget.

Sen har vi det andra problemet. Många ryssar har gått miste om västerländsk kultur såsom både resor, McDonalds, IKEA mm. Ju längre kriget rasar, ju mer frustration lär komma på hemmaplan. Tänk dej själv bara om ingen svensk fick åka på en solsemester pga ett krig som vår regering för mot Norge.
Citera
2022-07-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Vi får se om några idéer kan vara av betydelse och verkställbara.

"The U.S. Defense Department is now reviewing 1,300 proposals from 800 companies for innovative new weapons and commercial capabilities they may be able to develop and produce for Ukraine to use in its fight against Russia’s invasion,"

Undrar hur många förslag Putin har på bordet? Kanske 5 och detta är väl förslag som härrör sig från Sovjettiden.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag vet inte om jag "vurmar" för Ukrainas demokrati? Förutom att jag tycker det är synd att den blev förstörd av USA 2014.

Rysslands bästa chans för ökad demokrati är också om det blir fred i Ukraina och om de får mer handel med väst, krig som dessa är dåliga för demokrati och ökad handel med Kina och någon slags euroasiatisk pakt kommer också vara negativt för demokratin. Ryssland är generellt av sådan karaktär att det är svårt att påverka deras demokratiutveckling utifrån.

Nej, det tror jag inte att du gör heller, jag skrev även att du låtsas göra det. De fria valen som hållits efter euromaidan indikerar att demokratin fungerar där.

I din andra paragraf går det ändå att utläsa att du förstår att den ryska staten är i ett sjukt tillstånd. Handeln med väst har uppenbarligen inte hjälpt att demokratisera Ryssland, snarare tvärtom. Samma sak med Kina, vi har istället bidragit till att göda upp en diktatur till en av världens mäktigaste länder. Tror snarare svaret är att svälta Ryssland mot ett nödvändigt uppror mot den kleptokratiska eliten.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Tror du verkligen på det där själv?

Du tror inte att det kommer att finnas kvar lite motståndsfickor, ett antal riktiga ukrainare som direkt när ryssen är borta kommer att spränga lite bilar och ryska förrädare i luften?

Orcherna har ju problem redan nu i Kherson med omnejd, partisanrörelsen är synnerligen aktiv där så om orcharmén drar sig tillbaka så tar Ukrainarna över, det gäller ju till och med i Donbass, ammunition och annat förstörs ju på löpande band.
Senast redigerad av Reimer 2022-07-01 kl. 14:07.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om du inte kan hitta en mer trolig tolkning än att Putin har planen att slå ihjäl 30 miljoner ukrainier så är du otroligt dum. Mer troligt är att du väljer en förklaring som du själv tycker är skoj att skratta åt och kanske tänker du på vilket medhåll du får, men du väljer att inte tänka efter noggrannare.

Jag gör ingen tolkning. Den har rysstrollen redan hjälpt till med.

Jag bara drar slutsatser, extrapolerar fram den enda rimliga konsekvensen, baserat på deras inlägg. Inget annat.
Citera
2022-07-01, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Orcherna har ju problen redan nu i Kherson med omnejd, partisanrörelsen är synnerligen aktiv där så om orcharmén drar sig tillbaka så tar Ukrainarna över, det gäller ju till och med i Donbass, ammunition och annat förstörs ju på löpande band.

Det tycker jag är ett rimligare antagande. Vi såg ju vad som hände i Afghanistan så fort jänkarna drog. 10 minuter efteråt tittade 50 000 talibaner fram. Och tog över precis allt.

Så jag tycker att det är oerhört naivt att tro att Ryssarna bara kan "överge" ett område och tror att det ska kunna hanteras av ett lokalt, ryskt, förrädarstyre.
Citera
2022-07-01, 14:10
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Vad vet vi om demokratiska val före 2014 i Ukraina? Det stora frågetecknet för mej är varför Ukraina helt plötsligt går emot EU istället emot Ryssland över en natt. Då kan man tänka att det är en diktatur som tog över 2014, men det håller inte riktigt då de släppte kontrollen till de som demokratiskt röstades in åren efter. Detta har observatörer från hela världen rapporterat om, speciellt om man jämför hur valet i Belarus gick till 2020 där det var precis tvärtom. Belarus hade varit en demokrati idag om inte Ryssland hjälp till att slå ner de kravaller som bröt ut i Belarus då valfusket uppdagades. Precis så kommer det med största sannolikhet bli om Kyiv tas över också.

Sanningen (Om man skall tro alla valobservatörer) är att Ukrainska folket vill ha den politik som förs i landet, gå med i EU och få en bättre framtid.

Där var rätt mycket strul i valen runt 2005 (pro-ryssarna fuskade) så där var mycket valobservatörer när Yanukovich valdes, därför vet vi det. Du kan också kolla Democracy Index, det toppade i Ukraina vid Yanukovichs val. Så folkviljan har aldrig uttryckts klarare.

Se dokumentären Ukraine on Fire så får du en bra bild. Där har varit två läger. Det läger som bestämmer avgör EU vs. Ryssland, så om EU-lägret över en natt får makten så är det mot EU man går. Efter 2014 förlorade ju ryss-sidan alla sina röster i stora delar av Donbass och Krim (15-20% av befolkningen men extremt stor del av pro-ryss-rösterna), så det är klart att landet efter det blev "permanent" väst-vänt.

Helt klart motarbetar Ryssland demokrati i sitt närområde så som Ryssland fungerar idag. Men det är i hög grad för att demokratin hänger ihop med ett NATO-USA-komplex, det hade varit intressant med en demokratirörelse som inte var laddad med det.
Citera
2022-07-01, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! Ryssland har inte brist på pengar, de får inte betala på grund av sanktionerna!
Men du putinlover,,att ha pengar som ingen vill ha eller vägrar ta emot,, det är i realiteten samma som att inga pengar ha,, så : viss framgång på slagfältet,,stora problem på hemmaplan att vänta,,,att du inte har insett att Putin bara är en liten gangster? Det går bra ett tag , men slutar alltid på samma sätt,,,
Citera
2022-07-01, 14:16
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Nej, det tror jag inte att du gör heller, jag skrev även att du låtsas göra det. De fria valen som hållits efter euromaidan indikerar att demokratin fungerar där.

I din andra paragraf går det ändå att utläsa att du förstår att den ryska staten är i ett sjukt tillstånd. Handeln med väst har uppenbarligen inte hjälpt att demokratisera Ryssland, snarare tvärtom. Samma sak med Kina, vi har istället bidragit till att göda upp en diktatur till en av världens mäktigaste länder. Tror snarare svaret är att svälta Ryssland mot ett nödvändigt uppror mot den kleptokratiska eliten.

Nej, demokratin är eländig i Ukraina.

Handeln med Ryssland är positiv för demokratin, men det är inget wunderwaffe. Det krävs många saker för att demokratin skulle få fäste i Ryssland. Jag vet inget land där det har fungerat att svälta ett land så att det gör uppror mot eliten. Det är precis som kommunism, den strategin låter också bra men gång på gång failar det. Samma med "svälta de onda"; Iran, Sydafrika, Nordkorea...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in