2022-07-01, 12:47
Medlem
Poängtera att västvärldens nuvarande energiomställning är ytterst patetiskt jämte Frankrikes omställning till kärnkraft ca: 1970-92.

Ingen stor uppoffring kanske - men man vinner ju inga vänner på att indirekt kalla folk idioter.
Citera
2022-07-01, 12:47
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Den smälte på väg upp genom Spanien, vid +40 grader går det undan.

Eller så frågar du Dr Hoffe, han vet helt säkert!
Hade domedagsprofet....förlåt, klimatforskarna fel förra gången? Men denna gången! Nu jävlar har de rätt. Någon gång lär man ju pricka rätt.
Citera
2022-07-01, 12:49
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Mycket möjligt. Men var är istiden? Den borde varit här vid detta laget.

Löjligt! Att fråga det är som att peka på den tid vi har på oss att vända eran påstådda katastrof.

Du som alla vet att vår världs klimathistoria tar lång tid på sig att förändras, det vi vet är att det händer, inte när.
Citera
2022-07-01, 12:54
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Hade domedagsprofet....förlåt, klimatforskarna fel förra gången?

Du kanske vill länka till forskarnas påstående, så vi alla vet vad du syftar på
Citera
2022-07-01, 12:59
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
De kärnkraftverk som kan byggas idag (t.ex Finland) har mycket lite gemensamt med den sk. 4:e generationens kärnkraftverk (som i nuläget bara finns i teorin).

Dessutom, enbart kärnkraftverk löser inte klimatfrågan. Däremot säkerställer de tillgång till el oavsett väder och tid på dygnet/året.

Och elen är A och O i dagens samhälle, t.ex. med den elektrifieringen som sker inom bilindustrin, pluss massor av andra områden.
Ta bort den fossila andvänningen inom industrin och transporter... då kan du se skillnader. Kanske det skulle vara prio 1.

Kärnkraften måste till nu för att säkerställa en fortsatt utveckling på energifrågan, oavsett vilken väg utvecklingen tar.
Citera
2022-07-01, 13:01
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Kärnkraften måste till nu för att säkerställa en fortsatt utveckling på energifrågan, oavsett vilken väg utvecklingen tar.

Lätt att gapa om orealistiska krav. Du borde bli politiker.
Citera
2022-07-01, 13:02
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Löjligt! Att fråga det är som att peka på den tid vi har på oss att vända eran påstådda katastrof.

Du som alla vet att vår världs klimathistoria tar lång tid på sig att förändras, det vi vet är att det händer, inte när.
Nja, jag vet inte om jag tycker att 50 år är så länge. Istiden verkar inte vara på väg längre.
Citera
2022-07-01, 13:03
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
"Det är vi importerar så mycket i Kina"

Vi importerar mer från Danmark än vad vi importerar från Kina.
I värde ja, men det finns en anledning till att såväl Danmark som Sverige är utvecklade tjänsteekonomier. Tag som exempel kläder, något som vi alla behöver. Det är en billig vara, men vi kan inte ersätta exempelvis en t-shirt med en mocca på Waynes Coffee trots att priset är samma. Och skulle vi återigen börja producera t-shirts skulle detta avspegla sig i våra utsläpp.
Citera
2022-07-01, 13:05
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Lätt att gapa om orealistiska krav. Du borde bli politiker.

Jag är en medborgare som inte tänker ta flera steg tillbaka för att dåliga politiker lyssnar på domedagsprofeter i klimatfrågan. Känslostyrda vrak utan visioner.

Hade gjort mig bra där ....
Citera
2022-07-01, 13:08
Medlem
sveriges klimatregler är ju inte för att rädda världen. ytterst lite vi kan påverka såklart. däremot kan vi visa andra länder hur man kan göra. det är väl det som är tanken lite.
Citera
2022-07-01, 13:08
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Nja, jag vet inte om jag tycker att 50 år är så länge. Istiden verkar inte vara på väg längre.

Ser att du inte följer med på nyhetsidorna där det skrivs om ständiga snö och köldrekord.
Som jag skrev... vi vet inte när.
Senast redigerad av 53....so what 2022-07-01 kl. 13:11.
Citera
2022-07-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Blir så less på alla som tar bilen fast de kunnat cykla eller åka kommunalt istället, fattar inte hur man tänker. Många med barn eller barnbarn som kör bil till affären osv fast de kunnat cykla istället, tänker de inte alls på barnens framtid?!
Men det gör ju ingen skillnad? Sverige står för endast 1,4 promille av världens utsläpp. Om vi drar ner det till noll eller femdubblar det till 7 promille så har det ingen inverkan på klimatet alls. Hur fan orkar man bli less på något som är betydelselöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in