Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
SBB B upp 17% idag (hittills). De som eventuell spekulerade på en uppgång iom att de ingår i OMX 30 gör ett riktig snabbt klipp. Bra avkastning på några timmar.
Eller så är uppgången pga att man redovisade en kompletterande kassaflödesanalys.
Kan kanske vara en kombination.
Historiskt brukar en aktie som kommer in i OMXS30 gå sämre än den aktie de ersätter. Jag kan inte hitta någon förklaring till detta. jag spekulerar i att aktier som tas in har haft en kraftigt ökad omsättning, och det sker oftast när en aktie går upp, en bubbla.
https://www.realtid.se/telegram/klart-att-sbb-ersatter-skanska-i-omxs30-index-den-1-juli-di/
I detta fall dock tvärtom. Man kan notera att det är bra för OMXS30 i sig att en enormt nertryckt aktie som SBB kommer in, EFTER att den sjunkit. Det är naturligtvis slumpen, reglerna, som gör detta, men känns ändå lite som en manipulation för att trycka upp OMXS30.
Jag är matematiker. Om man ständigt tar in de aktier i OMXS30 som omsätts mest sista halvåret så får man inte alls ett bra medelvärde av aktier i index. Man får ett index där den nya aktien alltid är den mest ovanliga av alla, den där omsättningen ökat/minskat mest. Det kan man tydligt inse med SBBs inträde.