Citat:
Ursprungligen postat av
Motstroms
Denna fråga är främst riktad till er som håller med forskarna och media m.m. om att klimatet är påväg åt helvete. Är man "klimatförnekare" så är man nog inte beredd att göra några uppoffringar av uppenbara skäl. Något som stör mig är dock att de som predikar om klimatet ofta inte föregår med gott exempel och gör några uppoffringar själva.
Jag vet till exempel att skådespelaren Leonardo Dicaprio flög runt i sin privatjet och predikade om klimatförändringarna. Men vilka uppoffringar är ni beredda att göra? Kanske ta bussen istället för bilen till och från jobbet? Eller bli mer medveten om hur mycket mat ni slänger? Eller kanske skänka till second hand istället för att slänga fullt fungerande grejer på tippen?
Jag har förstått att vår livsstil sliter alltför mycket på miljön för att det ska var hållbart i längden.
Vi cyklar dit vi ska, buss när det är längre. Bil tar vi när det inte finns kollektiv transport. Vi äter i säsong, numera mest fläsk, fågel och fisk. Vi väljer närodlat och vilt. Vi sopsorterar och har insett hur få kläder man egentligen behöver. Nya kläder köper vi om möjligt begagnat. Det blir alltid betydligt bättre kvalité då. Vi upplever det inte att det är en uppoffring, det är en enbart en förändring. Vår livskvalité har inte minskat, snarare tvärtom.
Som svar på de som påpekar att jorden har genomgått perioder av värme och kyla under årmiljonerna. Det stämmer och jorden kommer att överleva det är det ingen tvekan om. Mer tveksamt om vår civilisation eller arten homo sapiens kommer att överleva. Vid de stora förändringar som varit haft arter dött ut och andra så småningom förändrats/förökat sig.
Förutom ökad medeltemperatur ser jag den oerhörda minskningen av insekter som det allra största problemet. Utan pollinerande insekter, ingen mat till oss, ingen mat till gräsätande däggdjur.
När fick vi senast stanna för att tvätta ren vindrutan från insekter för att kunna köra vidare? Det var ett tag sedan, eller hur?