Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-01, 09:14
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Idiot. Färre än någonsin dör av klimatrelaterade orsaker.
Varför är du så sjukligt oförskämd? Har du inte fått någon uppfostran alls? Det finns ingenting i det jag skrev som inte vad sant. Öppna dina ögon, sluta uppträda som en überkränkt fjortis och ta till dig fakta.
Citera
2022-07-01, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Denna fråga är främst riktad till er som håller med forskarna och media m.m. om att klimatet är påväg åt helvete. Är man "klimatförnekare" så är man nog inte beredd att göra några uppoffringar av uppenbara skäl. Något som stör mig är dock att de som predikar om klimatet ofta inte föregår med gott exempel och gör några uppoffringar själva.

Jag vet till exempel att skådespelaren Leonardo Dicaprio flög runt i sin privatjet och predikade om klimatförändringarna. Men vilka uppoffringar är ni beredda att göra? Kanske ta bussen istället för bilen till och från jobbet? Eller bli mer medveten om hur mycket mat ni slänger? Eller kanske skänka till second hand istället för att slänga fullt fungerande grejer på tippen?

Jag tar bara privatjeten när det är nödvändigt.

Så äter jag hellre ripa än kyckling.
Citera
2022-07-01, 09:19
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Som jag skrev.

Jag källsorterar, jag köper svenska grejjer, jag handlar så mycket närodlad mat som jag kan, jag skräpar inte ned i naturen.

Thats it, det räcker för mig som individ.

Om Kina hade släppt ut lika lita co2 som Sverige per capita hade vi inte haft den gör diskussionen.

"China produced more electricity than the next three countries—U.S., India, and Russia—combined.0"

62% av den energin kommer från kol.

Sug på den karamellen.
Jag har inte försvarat Kina överhuvudtaget, så jag förstår inte vad du tror dig ha för poäng.
Citera
2022-07-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ta självmord då. Sluta släppa ut koldioxid.
Varför skulle de som accepterar AGW begå självmord? Det måste ju vara mycket effektivare att ha ihjäl en bunt klimatförnekare i SUV:ar.
Citera
2022-07-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Denna fråga är främst riktad till er som håller med forskarna och media m.m. om att klimatet är påväg åt helvete. Är man "klimatförnekare" så är man nog inte beredd att göra några uppoffringar av uppenbara skäl. Något som stör mig är dock att de som predikar om klimatet ofta inte föregår med gott exempel och gör några uppoffringar själva.

Jag vet till exempel att skådespelaren Leonardo Dicaprio flög runt i sin privatjet och predikade om klimatförändringarna. Men vilka uppoffringar är ni beredda att göra? Kanske ta bussen istället för bilen till och från jobbet? Eller bli mer medveten om hur mycket mat ni slänger? Eller kanske skänka till second hand istället för att slänga fullt fungerande grejer på tippen?
Jag har förstått att vår livsstil sliter alltför mycket på miljön för att det ska var hållbart i längden.
Vi cyklar dit vi ska, buss när det är längre. Bil tar vi när det inte finns kollektiv transport. Vi äter i säsong, numera mest fläsk, fågel och fisk. Vi väljer närodlat och vilt. Vi sopsorterar och har insett hur få kläder man egentligen behöver. Nya kläder köper vi om möjligt begagnat. Det blir alltid betydligt bättre kvalité då. Vi upplever det inte att det är en uppoffring, det är en enbart en förändring. Vår livskvalité har inte minskat, snarare tvärtom.
Som svar på de som påpekar att jorden har genomgått perioder av värme och kyla under årmiljonerna. Det stämmer och jorden kommer att överleva det är det ingen tvekan om. Mer tveksamt om vår civilisation eller arten homo sapiens kommer att överleva. Vid de stora förändringar som varit haft arter dött ut och andra så småningom förändrats/förökat sig.
Förutom ökad medeltemperatur ser jag den oerhörda minskningen av insekter som det allra största problemet. Utan pollinerande insekter, ingen mat till oss, ingen mat till gräsätande däggdjur.
När fick vi senast stanna för att tvätta ren vindrutan från insekter för att kunna köra vidare? Det var ett tag sedan, eller hur?
Citera
2022-07-01, 09:26
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Precis, klimatalarmister bryr sig inte om andra. De är enbart ute efter att få makt över andra. De vill införa klimatdiktatur där en elit förtrycker alla andra.
I ditt fall är det mycket, mycket värre än så. Du önskar livet av andra människor. Du är en riktigt läskig varelse.
Citera
2022-07-01, 09:33
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Det är ju precis vad klimatalarmisterna och förespråkarna av en global klimatdiktatur har som mål. Att utrota alla som inte lydigt underkastar sig deras makt.
Den enda som önskar livet ur folk i den här tråden är du. Ingen annan.
Citera
2022-07-01, 09:35
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Frågan är om klimatalarmister ens är människor.
I din värld så är det bara du som är en människa.
Citera
2022-07-01, 09:37
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Sverige står för ca 0.14 procent av världens co2 utsläpp medans Kina står för nästan 30.

Kina släpper ut mer co2 än USA Indien och Ryssland tillsammans.

Kina släpper även ut mer co2 per capita än Sverige.

Och vad innebär det, att du och Sverige inte behöver bry sig?
Citera
2022-07-01, 09:38
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Exakt.

Sverige står för ca 0.14 procent av världens co2 utsläpp medans Kina står för nästan 30.

Kina släpper ut mer co2 än USA Indien och Ryssland tillsammans.

Kina släpper även ut mer co2 per capita än Sverige.
Alla bör ansvara för sitt bidrag till den ökade CO2 halten. Att jämföra olika länders bidrag blir orimligt.

Om man drar ut det resonemanget kan någon som åker runt med en fritidsbåt drar 500 liter diesel per dygn hela semestern helt korrekt konstatera att om 100 miljoner indier som värmer sin middagsmat övergår till att äta den kall och rå så kommer det hjälpa mer mot den globala uppvärmningen än om han övergår till att paddla runt i skärgården på semestern.
Senast redigerad av Goulburn 2022-07-01 kl. 10:06.
Citera
2022-07-01, 09:39
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Jag har hopp och tillit på ingenjörerna som utvecklare bättre och bättre teknik och människan förändringsförmåga.

Något som våra hysteriska klimataktivister saknar.

Du menar att vetenskapen ska presentera tekniska lösningar som möjliggör att dagens utveckling gällande konsumtion av naturresurser och utsläpp kan fortsätta? Lösningar som i bästa fall finns i teorin, men behöver ge effekt idag för att bromsa utvecklingen.
Citera
2022-07-01, 09:39
Medlem
snurresprettiss avatar
Panta burkar, även sådana som man inte får något för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in