2022-06-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om MK inte är MMPG så är han garanterat i bilen med BW, kan det ev. vara någon mer? Tveksamt!
Frågan är vem av dom två som orsakade HA's död? Skulle båda gå i döden för varandra?
Båda verkar ha haft en halvttaskig kvinnosyn, men förmodligen inte i närheten av Shane P.
En farlig trio skulle annars kunna vara just BW, MK och SP.

Ja definitivt! Oavsett hur du blandar din häxblandning så är det alltid farligt! Den mest aktiva är BW, lätt! Om du utgår ifrån att han körde och Kvasta-Saras inlägg så har du nog svaret där! Det intressanta är de andra, men som du säger; "Man åker dit man bor!" Då är det nog dom dessa herrar han menar! Det enda han kan fått om bakfoten är att BW kör och BW är mest aktiv medan Festprissen är mer passiv än aktiv.
Citera
2022-06-30, 20:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu tänker jag lägga ut det PM som jag fick igår. Det innehåller egentligen ingenting nytt. Det mesta är redan känt. Men: Det som är intressant är BW:s ex men framför allt det sista stycket, det om en borttappad båtnyckel som BW:s mamma ska varit upprörd över. [b]Kom alltså ihåg att det INTE är jag som är upphovsperson till texten som följer!

Jag vet att det inte är du som är upphovsperson till texten det är XXXiXXXXX
Citera
2022-06-30, 21:31
Medlem
Citat:
. Hej!
Jag var med på den första skallgången som utgick ifrån Ekuddenområdet. Jag var tidigt på plats och träffade en äldre man som också ville ställa upp eftersom han kände föräldrarna till Helena. Han hette ******* i efternamn (glömt hans förnamn) men är tyvärr död nu.

Vid första stoppet i skallgången så hoppade Björn upp på en sten så han skulle ses o höras o vi, *******och jag stod väldigt nära. Björn redogjorde för hur vi skulle fortsätta gå. Efter det pratade han med några yngre som stod intill o sa o visade hur Helena tappade sin sko när hon skulle springa iväg. Han gjorde en liten halvpiruett på stenen där han stod för
att visa hur hon skulle ha fastnat med skon.

Det var allt han sa som ******* och jag uppfattade och jag sa till ******* : "hur kan han veta hur hon tappade skon?"

******* höll med o sa att det undrade han med.

Vi fortsatte skallgången men vi tänkte på detta båda två. Jag berättade det för min man när jag kom hem o han sa detsamma som mina tankar var.
Jag nämnde detta till en före detta jobbarkompis som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men hon sa att Björn varit inne på förhör. Hon visste vem han var. Jag själv bodde i Mariestad 5 år och kände inte så många och många år sen vi flyttade därifrån. Vi flyttade därifrån 1995. Men ... jag har aldrig glömt detta.

Det var allt. Men jag minns piruetten och hur hon skulle ha tappat skon på för sätt mycket väl. Det är många år sen men vissa små ord följer med som man tycker är märkliga.

Jag, min man o ******* gick en skallgång till men då var inte Björn ledare.
Detta som jag berättat för dig nu är det som jag fortfarande minns.

Detta för nog inte fallet framåt tyvärr men visst är det märkligt att någon kan berätta o visa hur hon tappat skon om de inte varit intill?
Ha en bra dag ...
Hälsningar *****"

Detta är också ifrån hon Kvasta-Saras källa, vet inte om det är någon sanning i det men det dyker upp sånt om en viss herre hela tiden liksom.
Citera
2022-06-30, 21:41
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Ja definitivt! Oavsett hur du blandar din häxblandning så är det alltid farligt! Den mest aktiva är BW, lätt! Om du utgår ifrån att han körde och Kvasta-Saras inlägg så har du nog svaret där! Det intressanta är de andra, men som du säger; "Man åker dit man bor!" Då är det nog dom dessa herrar han menar! Det enda han kan fått om bakfoten är att BW kör och BW är mest aktiv medan Festprissen är mer passiv än aktiv.

Eller så har GW fel när han anser att MMPG inte har något med försvinnandet att göra.
Jag tror att det kan vara en kombo av Skövdepolisens teori med MMPG och GW's teori - men GW har en gubbe som är fel.

För om det är MK som är MMPG så har han givetvis ljugit om allt från dag 1, dvs han hade ingen minneslucka, han var alltså inte dyngrak. Han var med BW!
Helena togs av daga, man lastade in henne i bilen. Scenariot fortsatte sedan med tillfällig förvaring i Sandviken följt av dumpning i Vänern allt enligt IB03's tidigare beskrivna händelseförlopp.
Jag börjar misstänka att BW och MK länge hade klarat sig undan misstankar men att polisen senare (efter att PR blev avskriven) blev misstänksamma mot MK och hans olika svar vid förhör. Dessutom var han med på förfesten i Töreboda och han befann sig även i Helena's närhet hela kvällen på Stadt vilket i polisens ögon givetvis gjorde honom extra intressant.
MK är alltså MMPG.
MK är den "svaga länken" av dom två medans BW har ett stabilt och säkert alibi.
Det blir problematiskt för duon när MK plötsligt förhörs på nytt 1998.
MK ljög enligt Bratis "om allt" och har nu lämnat så många olika osammanhängande svar under förhör (-92 och -98) att misstankarna mot honom har stärkts rejält. Som tur är har han släktkontakter högt uppsatta inom kommunen och rättsväsendet så han lyckas till slut att slingra sig ur detta.

Men 2017 är det dax igen för nya förhör, MK pressas på nytt i hårda förhör, häktas men släpps. Radiodokumentären om Helena Fallet sänds i samma veva och har ett special avsnitt som handlar om MK "Mannen med pilotglasögon". Tumskruvarna dras åt.

BW får panikstress och klipper bort MK från bilden som är tagen i EM huset i juni -92. Dom två får under inga omständigheter gå att koppla ihop vid just den tidpunkten. BW droppar sen KM's namn i Flashback-tråden och reggar stödkonton som backar upp att KM är MMPG.
Efter radiodokumentären exploderar det i Flashback tråden och BW är orolig för att det ska börja snackas ordentligt nu och i värsta fall uppdagas att MK är MMPG. Det skulle kunna innebära många nya vittnen och en kraftigt ökad risk att själv hamna under luppen.

Jag lutar mer och mer åt GW när det gäller antalet GM. Det är nog bara 2 inblandade i Helena's försvinnande och det är BW och MK. Det blir snudd på omöjligt att lyckas hålla en sån här sak "hemlig" i över 30 år om man är fler.

Lite spekulationer...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-06-30 kl. 22:14.
Citera
2022-06-30, 21:52
Medlem
Citat:
Eller så har GW fel när han anser att MMPG inte har något med försvinnandet att göra.
Jag tror att det kan vara en kombo av Skövdepolisens teori med MMPG och GW's teori - men GW har en gubbe som är fel.

För om det är MK som är MMPG så har han givetvis ljugit om allt från dag 1, dvs han hade ingen minneslucka, han var alltså inte dyngrak. Han var med BW!
Helena togs av daga, man lastade in henne i bilen. Scenariot fortsatte sedan med tillfällig förvaring i Sandviken följt av dumpning i Vänern allt enligt IB03's tidigare beskrivna händelseförlopp.
Jag börjar misstänka att BW och MK länge hade klarat sig undan misstankar men att polisen senare (efter att PR blev avskriven) blev misstänksamma mot MK och hans olika svar vid förhör. Dessutom var han med på förfesten i Töreboda och han befann sig även i Helena's närhet hela kvällen på Stadt vilket i polisens ögon gjorde honom intressant.
MK är alltså MMPG.
MK är den "svaga länken" av dom två medans BW har ett stabilt och säkert alibi.
Det blir alltså problematiskt för duon när MK plötsligt förhörs på nytt 1998.
MK ljög enligt Bratis "om allt" och har nu lämnat så många olika osammanhängande svar under förhör (-92 och -98) att misstankarna mot honom har stärkts rejält. Som tur är har han släktkontakter högt uppsatta inom kommunen och rättsväsendet så han lyckas till slut att slingra sig ur detta.

Men 2017 är det dax igen för nya förhör, MK pressas på nytt i förhör, häktas men släpps. Radiodokumentären om Helena Fallet sänds och har ett special avsnitt som handlar om MK "Mannen med pilotglasögon".

BW klipper bort MK från bilden som är tagen i EM huset i juni -92. Dom två får under inga omständigheter gå att koppla ihop vid just den tidpunkten. BW droppar sen KM's namn i Flashback-tråden och reggar stödkonton som backar upp att KM är MMPG.
Efter radiodokumentären exploderar det i Flashback tråden och BW är orolig för att det ska börja snackas ordentligt nu och i värsta fall uppdagas att MK är MMPG. Det skulle kunna innebära många nya vittnen och en kraftigt ökad risk att själv hamna under luppen.

Lite spekulationer...

Absolut! Makes perfect Sense när du säger det! Nu måste vi bara klargöra var PU och SP tog vägen. Tex Vet man var PU hade varit? Förfest, inne på Stadt? Vi vet bara att han dyker upp på torget och sen hemma hos sin polare.

Du tror alltså att folk har försökt manipulera tråden? Har läst att PU själv varit aktiv här men att det finns folk som medvetet försöker byta fokus. Märkligt men får känslan att när det börjar lukta rök så finns det eld! Dvs att man närmar sig sanningen!
Citera
2022-06-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Inga förhastade slutsatser nu. Håll alla fönster öppna.

Btw, Ugglan, Kvasta-Saras inlägg, det om paret som sett Helena och föraren bråka, rent geografiskt, vart var det i förhållande till Lekplatsen där det skedde? Tänkte bara intressant om det skulle vara sant för då hade man haft ett vittne som kan bekräfta att Helena åkte bil, samt det ger en bild om att det var ett rejält bråk mellan dem! Samt ger en uppfattning av hur de rörde sig genom stan! Plus en detalj, Helena satt i passagerarsätet och det var föraren som gick som gick ut och skrek

Detta tycker jag också är sjuktmärkligt men också intressant; Det officiella spåret efter Helena slutar efter Stadshotellet, tror det var en vakt som hade sett henne gå ut ifrån Stadt, där tar spåren slut egentligen. Någon av HA's vänner skulle ha sett henne i baren, en annan hade hört henne fråga om någon skulle åt hennes håll, någon bjöd på drink, någon hjälpte henne att ringa.

Efter Stadt är det ingen! Ingen av hennes vänner som vet vart hon tog vägen, eller om hon gick eller fick skjuts. En säger att jag pratade lite med henne efteråt; Hon lät glad. En annan menar att han kan ha sett henne efter att han ringt i en telefonkiosk/när han stod i korvkiosk-kön.
Ingen av dem verkar vara särskilt intresserade av att vilja hjälpa till heller utan alla distanserar sig. Ingen tycker detta är lite märkligt.. Dvs Polisen borde ju tycka det. Att en omtyckt person som har massa vänner plötsligen så har ingen sett eller hört något??

Däremot;
Något vittne kan ha sett henne på bron tillsammans med MMPG, Någon kan ha sett henne gå in i en bil på en gata. Ett annat vittne kan ha sett henne hoppa in i en bil, på en annan gata än det andra vittnesmålet.

Men detta är det jag finner sjuktintressant, 4 personer har sett en bil på cykelvägen, två killar i en bil på Hällristningsvägen, en kvinna ute med hunden och en kvinna cyklar förbi och tycker det är lite märkligt att det står en bil här. Detta är mitt i natten 02-03!
Så hade hon gått så hade någon sett henne gå, hade dom varit flera som gick så hade flera sett ett gäng ungdomar promenera tillsammans! Någon ser alltid något! Liksom hade jag varit polis i detta fallet så hade jag blivit sjukt-lack på kompisarna! Om 4 Pers kan se en bil på en cykel-väg klockan tre på morgonen i ett litet område i Mariestad så borde ju en hel drös av hennes vänner sett henne efter Stadshotellet och vilken bil hon hoppa in i!!
Senast redigerad av SpiderRico 2022-06-30 kl. 22:52.
Citera
2022-06-30, 22:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Btw, Ugglan, Kvasta-Saras inlägg, det om paret som ett Helena och föraren bråka, rent geografiskt, vart var det i förhållande till Lekplatsen där det skedde? Tänkte bara intressant om det skulle vara sant för då hade man haft ett vittne som kan bekräfta att Helena åkte bil, samt det ger en bild om att det var ett rejält bråk mellan dem! Samt ger en bild av hur de rörde sig genom stan!

Det var strax efter Marieholmsbron alldeles i början på Ekuddenvägen, dvs inte alls långt från lekplatsen och skogsstigen där Helena's skor hittades.
Citera
2022-06-30, 23:02
Medlem
Citat:
Det var strax efter Marieholmsbron alldeles i början på Ekuddenvägen, dvs inte alls långt från lekplatsen och skogsstigen där Helena's skor hittades.

Okej, kan vi få ut något mer av det? Jag tänker att det kan vara så att brovittnet såg fel, för det blir lite konstigt om de skulle blivit upplockade där och sen börjat bråka och gå ur bilen några meter senare, elle? Mer troligt att de kört ifrån torget och bråket uppstod på vägen, men det var där de eskalerade rejält. Om det nu är sant men det låter verkligt och det låter liksom så realistiskt. Varför skulle personen ljuga? Men sen samtidigt... Varför skulle de vara sant... Svårt. Men ändå ett intressant inlägg.
Citera
2022-06-30, 23:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men detta är det jag finner sjuktintressant, 4 personer har sett en bil på cykelvägen, två killar i en bil på Hällristningsvägen, en kvinna ute med hunden och en kvinna cyklar förbi och tycker det är lite märkligt att det står en bil här. Detta är mitt i natten 02-03!
Så hade hon gått så hade någon sett henne gå, hade dom varit flera som gick så hade flera sett ett gäng ungdomar promenera tillsammans! Någon ser alltid något! Liksom hade jag varit polis i detta fallet så hade jag blivit sjukt-lack på kompisarna! Om 4 Pers kan se en bil på en cykel-väg klockan tre på morgonen i ett litet område i Mariestad så borde ju en hel drös av hennes vänner sett henne efter Stadshotellet och vilken bil hon hoppa in i!!

Kvinnan "Hanna" med hunden såg aldrig bilen inne på cykelvägen, hon hörde den bara ute på Ekuddenvägen och hur det smällde i bildörrar.

Kvinnan som cyklade förbi bilen när den stod övergiven och parkerad inne på cykelvägen hade manligt sällskap så därmed blir det ju ändå 4 vittnen som såg den
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-06-30 kl. 23:11.
Citera
2022-06-30, 23:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag vet att det inte är du som är upphovsperson till texten det är XXXiXXXXX

Så är det, men jag förvånas över att du medger att du vet detta, för det betyder att du har känt till detta - särskilt det om den bortkomna båtnyckeln som fick BW:s mamma att bli grinig! - utan att säga något. Varför håller folk inne med information? En saknad båtnyckel som enligt användare i tråden kan kopplas till BW just då när Helena försvinner är ju glödhet.

Jag tänkte i sammanhanget passa på att säga att de fynd som hittades vid Kusabäcken och som förmodades komma från en fertil kvinna, efter många om och men högst sannolikt inte tillhörde Helena. Men jag ska försöka göra en extra "säkerhetskontroll" för att vara 101 procent säker.
Citera
2022-06-30, 23:24
Medlem
Citat:
Kvinnan "Hanna" med hunden såg aldrig bilen inne på cykelvägen, hon hörde den bara ute på Ekuddenvägen och hur det smällde i bildörrar.

Kvinnan som cyklade förbi bilen när den stod övergiven och parkerad inne på cykelvägen hade manligt sällskap så därmed blir det ju ändå 4 vittnen som såg den

Ja okej, men är det inte lite märkligt, att oavsett så är det alltid någon som ser eller hör något. Men ingen har hört eller sett något gällande Helena ifrån hennes egna vänner... Jag förstår att du inte vill säga något när du är ung och kanske rädd för gruppen och vad folk ska tro....Men! 5-10-15-20-25-30år senare! Liksom vinkla kameran och berätta sanningen för hennes anhörigas skull
Citera
2022-06-30, 23:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Okej, kan vi få ut något mer av det? Jag tänker att det kan vara så att brovittnet såg fel, för det blir lite konstigt om de skulle blivit upplockade där och sen börjat bråka och gå ur bilen några meter senare, elle? Mer troligt att de kört ifrån torget och bråket uppstod på vägen, men det var där de eskalerade rejält. Om det nu är sant men det låter verkligt och det låter liksom så realistiskt. Varför skulle personen ljuga? Men sen samtidigt... Varför skulle de vara sant... Svårt. Men ändå ett intressant inlägg.

Nja ändå inte. DET om något skulle kunna indikera att hon hastigt drogs in i bilen strax efter bron - mot sin vilja.
BW körde efter MK (MMPG) och HA. Strax efter Marieholmsbron togs Helena med i bilen med våld men dom möttes av rejält motstånd, HA skrek och slogs så pass att dom inte kunde köra vidare utan i princip tvingades att stanna till direkt, alldeles i början på Ekuddenvägen.

Men det är kanske troligast att HA frivilligt hoppade in i bilen i stan efter att hon sneddat över torget.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-06-30 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in