2022-06-30, 18:16
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Det är slående vilket misslyckande Sverige har varit i sin covidhantering, jämfört med Japan.

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/how-japan-achieved-one-of-the-worlds-lowest-covid-19-death-rates

Japan, har bara haft en bråkdel av Sveriges coviddödsfall per capita, trots en äldre befolkning.

Dessutom har Japan under många perioder haft färre nedstängningar och restriktioner i samhället jämfört med Sverige.

Skillnader som jag kan peka på är användande av munskydd, homogenitet i befolkningen och högre IQ.
Du förstår att japaner är inte några övergödda grisar som Svenskar som rullar fram dom lever mycket hälsosamt där. Och övervikt är förbjudet. En lag vi borde införa i Sverige istället för att försköna fetman.
Citera
2022-06-30, 19:19
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du förstår att japaner är inte några övergödda grisar som Svenskar som rullar fram dom lever mycket hälsosamt där. Och övervikt är förbjudet. En lag vi borde införa i Sverige istället för att försköna fetman.
Ett antagande är att du inte bryr dig nämnvärt om fakta, men så där i förbigående vill jag påpeka att det inte alls är förbjudet att vara överviktig i Japan. Däremot har de en annan kultur vad gäller kost och det är med stor sannolikhet en anledning till att de klarat sig bättre än många andra länder med avseende på COVID-19.
Citera
2022-06-30, 19:45
Medlem
Coronan ökar igen kanske skulle infört restriktionerna igen och krav på munskydd i vissa situationer.
Citera
2022-06-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar som tidigare immunitet från Omikron nu är på väg att försvinna och/eller inte fungerar så bra mot variant 4 och 5.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2022/juni/antalet-bekraftade-fall-av-covid-19-fortsatter-att-oka-i-sverige/

Befarar att det kommer bli stor smittspridning till hösten när skolorna öppnar.
Det kan bara bli fel med den här jävla myndigheten som vanligt inte förberedda inför hösten.
Citera
2022-06-30, 21:02
Medlem
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar--besvar-1/luftvagsbesvar/agnes-wolds-covid-varning-infor-sommaren/

Fortsätt håll avstånd.
Citera
2022-06-30, 22:05
Medlem
vittne-xs avatar
Hur ligger vi till med PCR och antigentester som finns på apoteken ?
Funkar dessa mot dagens BA.4 och BA.5 som nu far runt på stan, dessa tester var ju utformade för Alfa och Delta:n, och jag har inte sett någon artikel om uppgraderade tester.

Jag vill iaf veta om jag ev torskar på något vanligt förkylningsvirus eller BA4 -5, även om det nu anses som ofarlig, gillar inte gissningsleken som nu verkar pågå....
Citera
2022-06-30, 23:37
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ett antagande är att du inte bryr dig nämnvärt om fakta, men så där i förbigående vill jag påpeka att det inte alls är förbjudet att vara överviktig i Japan. Däremot har de en annan kultur vad gäller kost och det är med stor sannolikhet en anledning till att de klarat sig bättre än många andra länder med avseende på COVID-19.
Lille vän. JO DET ÄR DET! Det är fakta men det bryr du dig så klart inte i. Ett inlägg utan att skriva patrask är ju ett framsteg.
Citera
2022-07-01, 00:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Lille vän. JO DET ÄR DET! Det är fakta men det bryr du dig så klart inte i. Ett inlägg utan att skriva patrask är ju ett framsteg.
Aftonbladet gjorde en artikel om detta 2009. Men den är med största sannolikhet enbart falsk. Troligtvis är det så här det är eller kanske var. Jag har ingen aning om hur det ser ut nu. Detta skedde ju för över 10 år sedan.

Under a national law that came into effect two months ago, companies and local governments must now measure the waistlines of Japanese people between the ages of 40 and 74 as part of their annual checkups. That represents more than 56 million waistlines, or about 44 percent of the entire population.

Those exceeding government limits — 33.5 inches for men and 35.4 inches for women, which are identical to thresholds established in 2005 for Japan by the International Diabetes Federation as an easy guideline for identifying health risks — and having a weight-related ailment will be given dieting guidance if after three months they do not lose weight. If necessary, those people will be steered toward further re-education after six more months.

To reach its goals of shrinking the overweight population by 10 percent over the next four years and 25 percent over the next seven years, the government will impose financial penalties on companies and local governments that fail to meet specific targets. The country’s Ministry of Health argues that the campaign will keep the spread of diseases like diabetes and strokes in check.
https://www.nytimes.com/2008/06/13/world/asia/13fat.html

Förbjudet att vara överviktig ser det inte ut som att vara.
Citera
2022-07-01, 00:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Nej det är inte olagligt. Men fetma kommer ibland med vissa mindre tvångsåtgärder.

https://medium.com/illumination-curated/the-country-that-taxes-people-for-being-too-fat-356cacdc1d32
Citera
2022-07-01, 01:09
Medlem
Whiskyladdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Coronan ökar igen kanske skulle infört restriktionerna igen och krav på munskydd i vissa situationer.

Äh, vafan! Jag ligger hemma med covid nu och jag har bara tagit en spruta! Det här är första gången jag får skiten...

Jag har haft temp mellan 37-38,5, förutom i måndags när jag hade 39,3. Det här börjar att kännas larvigt!

Men vi får se till hösten vilka som drabbas då!
Citera
2022-07-01, 06:11
Medlem
Citat:
De har äldre befolkning än Sverige, vilket är den största riskfakorn av dem alla.

För mig är den uppenbara förklaringen att dom inte hade en omfattande spridning av viruset under det första skedet, innan vaccinationerna kom igång. Detta lyckades dom med genom att använda munskydd.

Det är bara obstinata svenskar som vägrar inse att munskydd, korrekt använda, var effektiva under den förstå fasen av pandemin, innan viruset hade muterat till att bli alltför smittsamt.
Citera
2022-07-01, 07:48
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Det spelar ju ingen roll vad du ger dig in i att diskutera - du har fel i precis allt du skriver. Du är som en vandrande kontraindikator. Du kan inte ha det lätt här i livet. Det är synd om dig på riktigt.

Som andra påpekat är det inte olagligt att vara överviktig i Japan. För den överviktige finns inga som helst skyldigheter eller lagar som begränsar rätten att vara fet. Du är som sagt ett vandrande skämt som antagligen lyckats läsa eller höra något på de faktaspäckade sidorna Bitchute eller InfoWars och klarar helt enkelt inte av att göra en enkel googling likt oss andra normalbegåvade.

Huruvida det är anledningen till att Japan klarat sig förhållandevis bra när det gäller lågt antal döda och svårt sjuka i COVID-19 är inte klargjort, men det är som sagt inte förbjudet att vara överviktig i Japan.

Du har fel igen. Igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in