2022-06-30, 16:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
4) Stridsvagn.

Oerhört klurigt.... hittade https://en.wikipedia.org/wiki/Weapons_of_the_Vietnam_War#Tanks_2 som ju borde "täckt upp" din stridsvagn hos FNL eller Nordvietnam... Litar dock mer på dig än Wiki... ..letar med ljus och lykta efter en föregångare till T 34;an, annars vore ju en kvarlämnad fransos en lågoddsare... ...skrotande hos Renault, Hotchkiss m fl sent 30-tal ger dock nada... Skyller på värmen!
Citera
2022-06-30, 16:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Oerhört klurigt.... hittade https://en.wikipedia.org/wiki/Weapons_of_the_Vietnam_War#Tanks_2 som ju borde "täckt upp" din stridsvagn hos FNL eller Nordvietnam... Litar dock mer på dig än Wiki... ..letar med ljus och lykta efter en föregångare till T 34;an, annars vore ju en kvarlämnad fransos en lågoddsare... ...skrotande hos Renault, Hotchkiss m fl sent 30-tal ger dock nada... Skyller på värmen!

Den är lite lurig ja Inte Vietnam är i de krokarna utan:

2b) Västindien.
Citera
2022-06-30, 16:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Den är lite lurig ja Inte Vietnam är i de krokarna utan:

2b) Västindien.

Helvete... är helvit men måste uppenbarligen ned ytterligare i benso-dos.... helt jäkla tokig, "läste in" Vietnam i din tvåa helt jävla opåkallat!

*suck* Ja, då blev det lite mer hanterbart - kanske! - något av alla de små skärmytslingar alltså, beordrade av State Dpt, eller CIA, eller United Fruit - eller alla tre!
Citera
2022-06-30, 16:46
Medlem
Citat:
Helvete... är helvit men måste uppenbarligen ned ytterligare i benso-dos.... helt jäkla tokig, "läste in" Vietnam i din tvåa helt jävla opåkallat!

*suck* Ja, då blev det lite mer hanterbart - kanske! - något av alla de små skärmytslingar alltså, beordrade av State Dpt, eller CIA, eller United Fruit - eller alla tre!

Det naturliga är ju att man tänker Vietnam där
Citera
2022-06-30, 16:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Det naturliga är ju att man tänker Vietnam där

L-60!

(fan vad vi är bra! Kul med slovakiska ordern på CV-90; samtidigt jäkla trist att vi inte kan göra en egen MBT... .).

Tänkte först Grisbukten men slog mig att inga reguljära förband kunde delta där, när helt plötsligt dominikanska inbördeskriget dök upp! När jag var där för några år sedan hyrde jag en gammal MC-taxis tjänster med en jävligt skön äldre man som var med där och stred! Säkert nämnt det förut, nationaldagen, kaos, the old man med ett par rom och cola innanför västen och jag på bönpallen, fy fan... ...lydde dock hans råd att inte ta en avstickare över gränsen, enär haitier enligt snubben "really hate los blancos"....
Citera
2022-06-30, 17:04
Medlem
Citat:
L-60!

(fan vad vi är bra! Kul med slovakiska ordern på CV-90; samtidigt jäkla trist att vi inte kan göra en egen MBT... .).

Tänkte först Grisbukten men slog mig att inga reguljära förband kunde delta där, när helt plötsligt dominikanska inbördeskriget dök upp! När jag var där för några år sedan hyrde jag en gammal MC-taxis tjänster med en jävligt skön äldre man som var med där och stred! Säkert nämnt det förut, nationaldagen, kaos, the old man med ett par rom och cola innanför västen och jag på bönpallen, fy fan... ...lydde dock hans råd att inte ta en avstickare över gränsen, enär haitier enligt snubben "really hate los blancos"....

Snyggt! Ja, verkligen kul Ungern köpte licens på L-60 och byggde tydligen fyra varianter och döpte dem Toldi efter riddaren Miklós Toldi. Den sista vagnen i DR togs officiellt ur tjänst 2002, galet

En modell av L-60 i skala 1:12 och frågan till dig!
Citera
2022-06-30, 17:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Snyggt! Ja, verkligen kul Ungern köpte licens på L-60 och byggde tydligen fyra varianter och döpte dem Toldi efter riddaren Miklós Toldi. Den sista vagnen i DR togs officiellt ur tjänst 2002, galet

En modell av L-60 i skala 1:12 och frågan till dig!

Thanx! Får fan skämmas - kände inte till den ens... Björnkoll på allt från "Tunnan" och framåt, men svensk armématerielhistoria är ta mig fan en vit fläck... HAR kollat men inte ens Högskolan i Rakvattnet ger en distansare 7,5 hp i det - skandal!

Här är vi på väg till landet med handlande och diverse bestyr - så hugad får gärna ta frågan!

(annars hotar jag med att posta en runt 21-22 tiden ).
Citera
2022-06-30, 19:09
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Thanx! Får fan skämmas - kände inte till den ens... Björnkoll på allt från "Tunnan" och framåt, men svensk armématerielhistoria är ta mig fan en vit fläck... HAR kollat men inte ens Högskolan i Rakvattnet ger en distansare 7,5 hp i det - skandal!

Här är vi på väg till landet med handlande och diverse bestyr - så hugad får gärna ta frågan!

(annars hotar jag med att posta en runt 21-22 tiden ).
Vilket drama :0

Kom med en fråga efter du har landat, andats och vätskat upp dig, broder
Citera
2022-06-30, 22:59
Medlem
distanss avatar
Citat:
HAR kollat men inte ens Högskolan i Rakvattnet ger en distansare 7,5 hp i det - skandal!

Kom ihåg att det är val i höst! Vi får gå runt bland valstugorna, besöka torgmöte, skriva insändare, ställa dom tuffa frågorna och KRÄVA svar på varför det inte finns fler distansutbildningar om andra världskriget! Fattar dom inte att frågorna börjar ta slut i tråden?
Citera
2022-06-30, 23:13
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans

Kom ihåg att det är val i höst! Vi får gå runt bland valstugorna, besöka torgmöte, skriva insändare, ställa dom tuffa frågorna och KRÄVA svar på varför det inte finns fler distansutbildningar om andra världskriget! Fattar dom inte att frågorna börjar ta slut i tråden?

Ha ha! Sant - sitter och försöker värka fram något nu. Det har varit väl mycket krigsmateriel på sistone... ...äh!!! Ad libar en förhoppningsvis inte alltför lätt.

1) En Bernhard: sett ett antal av statyer och byster av denne man.

2) Statsman i neutralt land, som trots den förda politiken snarare lutade åt de allierade. Kanske beroende på att landet traditionellt genom sekler i alla krig och konflikter varit engländarnas särklassiskt bäste vän på kontinenten.

3) Professor "på riktigt" (alltså ingen hedersprofessur eller ngt mygel inblandat.).

Lite helganpassad...
Citera
2022-06-30, 23:32
Medlem
distanss avatar
Citat:
1) En Bernhard: sett ett antal av statyer och byster av denne man.

"Bernhard" är göteborgska för..?
Citera
2022-06-30, 23:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
"Bernhard" är göteborgska för..?

Han körde en nyss i stadstråden! En klassiker. Utan att vara elak, men en klockren äkta Bernhard är en självupplevd händelse med viss skrytfaktor, utan att det tillför någonting alls för gåtans lösning. En dylik kan låta, "här serverades jag förra året en risig dry martini på strandhotellets bar, oliven var troligen skämd...."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in