Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-30, 13:11
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Svar: Nej. Det vore det mest idiotiska vi skulle kunna göra, men det hade inte förvånat mig, idioterna är ju majoritet, alltid.

Det är idiotiskt naturligtvis. Magdalena fick kalla fötter efter att hon skickat en första vapenlast till Zilinski och sedan får reda på vad någon skrev härinne: "Detta kommer att uppfattas som en svensk fientlighet mot ryssarna".

Det var ungefär som Dalles replik: "Tänkte inte på det". Nu blev rädslan drivande och en tvåhundraårig
alliansfrihet pep åt h-e. Nu fick alla hänsyn vika. Att Ryssland inte startar krig på två flanker samtidigt
det förstod man inte.
Citera
2022-06-30, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Enligt uppgift har NATO bara ca 40 000 trupper inom Europa just nu. Väldigt otillräckligt för att kunna möta en direkt konfrontation med Ryssland om vi antar att det skulle bli konventionell krigföring,
Stoltenberg vill uppgradera till 300 000 men då måste han allokera de trupper som fn bevakar gränserna för respektive medlemsstat. Det är inte troligt att medlemsstaterna accepterar detta bara för att kunna skicka trupper till exempelvis Baltikum eller Polen osv.
Vidare har kriget i Ukraina åderlåtit NATO främst Europa på ammunition och vapen.
Sverige lär nog inte räkna med så värst mycket hjälp i en konflikt men å andra sidan är det scenariot knappast troligt.

Fast det beror också på hur man räknar. Visst stämmer det att NATO har 40.000 soldater inom Europa just nu men man måste ju också räkna med varje lands eget försvar t.ex Polen har c:a 120.000 aktiva i sitt försvar och c:a 30.000 reservister, Finland om de nu blir ett NATO land har ju inte heller någon obefintlig armé. Sen handlar det mycket om kvaliteten i den materiel man har också och utbildningsnivå osv, Ryssland har visat sig förlita sig på gammal materiel som inte visat sig mer än duglig på sin höjd och inte ens mäktat med ett Ukraina som i grunden har lika materiel på många områden men i klart lägre kvantitet och helt underlägsna t.ex i luften. Ryssland har viss spetsteknik som man ändå inte riktigt vet hur bra den är t.ex SU-57 och Armata T-14 men de finns det bara extremt få av och knappt om ens alls förbandssatta , i alla fall inte Armatan

Om Ukraina åderlåtit NATO länder på ammunition och vapen så är det ingenting mot hur åderlåtet Ryssland blivit och NATO länderna har också mycket högre kapacitet att producera nytt, så den kampen vinner inte Ryssland ens om de hade pengar och komponenter.
Citera
2022-06-30, 15:03
Medlem
wwrs avatar
Att blanda in sig i fler globala konflikter är naturligtvis fel. Hotbilden mot oss ökar bara. Vi bör ha goda relationer med både USA och Ryssland, inte välja ena sidan.
Citera
2022-06-30, 15:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Enligt uppgift har NATO bara ca 40 000 trupper inom Europa just nu. Väldigt otillräckligt för att kunna möta en direkt konfrontation med Ryssland om vi antar att det skulle bli konventionell krigföring,
Stoltenberg vill uppgradera till 300 000 men då måste han allokera de trupper som fn bevakar gränserna för respektive medlemsstat. Det är inte troligt att medlemsstaterna accepterar detta bara för att kunna skicka trupper till exempelvis Baltikum eller Polen osv.
Vidare har kriget i Ukraina åderlåtit NATO främst Europa på ammunition och vapen.
Sverige lär nog inte räkna med så värst mycket hjälp i en konflikt men å andra sidan är det scenariot knappast troligt.
40k är Natos egna insatsstyrka. Den som ska vara redo att packa väskorna och åka till fronten på max 24h. Det är den styrkan som Stoltenberg vill öka till 300k.
Citera
2022-06-30, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
40k är Natos egna insatsstyrka. Den som ska vara redo att packa väskorna och åka till fronten på max 24h. Det är den styrkan som Stoltenberg vill öka till 300k.
Ja det återstår att se. Varför vänta så länge med det?
Antagligen för att man trodde att ryssarna skulle misslyckas men nu är det skarpt läge.
NATO borde ha gått in I Ukraina för längesedan om de verkligen ville krossa ryska armén. IMO.
Fegt att låta ukrainska soldater dö i massor.
Jag har tappat förtroendet för NATO men framförallt då USA/UK som har drivit på kriget, offrat Ukraina och sedan sätter sig i baksätet och är skenheliga.
Senast redigerad av Mary99 2022-06-30 kl. 17:07.
Citera
2022-06-30, 16:45
Medlem
HAHA!! Erdogan vill, precis som jag trodde, inte ge med sig någonting i sak förrän de köpta hästarna står tjudrade i hans stall! Innan Sverige och Finland har verkställt utlämnandet av nu 73 (!) stycken "antiturkiska terrorister" så kommer Mr E. inte att släppa igenom oss till medlemskap (inte ens till ett invitee-medlemskap, verkar det: "anslutningsprotokollet" i SVT:s text måste syfta på protokollet från Madrid, och då handlar det enbart om provmedlemskapet).

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Sverige och Finland måste fullfölja de löften som gjordes i samband med att Turkiet lyfte sitt veto i Natoprocessen, säger Turkiets president Tayyip Erdogan på en presskonferens i samband med Natomötet i Madrid, rapporterar Reuters.

Där ingår ett löfte från Sverige att utlämna 73 "terrorister" till Turkiet, enligt Erdogan.

Om länderna inte fullföljer sina löften kommer ratificeringen av anslutningsprotokollet inte skickas till det turkiska parlamentet, säger presidenten.

Samtidigt har Turkiets justitieminister Bekir Bozdağ tidigare under torsdagen sagt till turkisk media att det handlar om 21 personer i Sverige och 12 i Finland, totalt 33 personer.

Under Erdogans tal sa han också att han såg undertecknandet av det trilaterala avtalet som ett erkännande av "Turkiets känsligheter kring terrorism" och en "diplomatisk seger" för Turkiet.

SVT söker statsminister Magdalena Andersson och utrikesminister Ann Linde för en kommentar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-ger-natobesked (senaste notisen i SVT:s feed)

Senast redigerad av HepCat-X 2022-06-30 kl. 16:48.
Citera
2022-06-30, 17:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ja det återstår att se. Varför vänta så länge med det?
Antagligen för att man trodde att ryssarna skulle misslyckas men nu är det skarpt läge.
NATO borde ha gått in I Ukraina för längesedan om de verkligen ville krossa ryska armén. IMO.
Fegt att låta ukrainska soldater dö i massor.
Jag har tappat förtroendet för NATO.
Tror knappast du "tappat förtroendet för NATO". Du registrerade kontot i och med invasionen och har sedan dess skrivit enbart hatfyllda inlägg om väst och NATO.
Citera
2022-06-30, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
HAHA!! Erdogan vill, precis som jag trodde, inte ge med sig någonting i sak förrän de köpta hästarna står tjudrade i hans stall! Innan Sverige och Finland har verkställt utlämnandet av nu 73 (!) stycken "antiturkiska terrorister" så kommer Mr E. inte att släppa igenom oss till medlemskap (inte ens till ett invitee-medlemskap, verkar det: "anslutningsprotokollet" i SVT:s text måste syfta på protokollet från Madrid, och då handlar det enbart om provmedlemskapet).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-ger-natobesked (senaste notisen i SVT:s feed)

Jag längtar något så oerhört till DN's spinn-maskineri kring detta ämne. Framför mig ser jag artiklar på ledarsidorna med följande titlar:

73 är värt det

Man måste vara pragmatisk för demokratins skull

Eller vem vet, kanske något i stil med:

Har du tagit fan i båten får du ro honom i land
Citera
2022-06-30, 17:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tror knappast du "tappat förtroendet för NATO". Du registrerade kontot i och med invasionen och har sedan dess skrivit enbart hatfyllda inlägg om väst och NATO.
Jaså jag har inget hat alls mot Väst eftersom jag är västeuropeisk. Sverige har ingen skuld i detta alls.
Men studerar man vad, som har hänt är det uppenbart att USA och även UK har en stor del i att det har blivit som det är.
Ryssland har gjort galet som gått ut i krig. Det ska de ha skit för. Och de får de också hela tiden. Krävs ingen Flashback för det. Hela MSM går all-in på den punkten.
Men jag vill ha alla korten på bordet och ärlighet kring händelseförloppet. Utan det är vi körda.
Att jag reggade mitt konto i februari är just därför att detta är det absolut viktigaste som har hänt på många år i vår del av världen. Alla andra ämnen är inte värda engagemang helt enkelt. Flashback är ett forum där man kan vara icke-PK. Tack för det😀
Ps jag har varit reggad långt tidigare vid olika tillfällen men glömt bort lösen etc och därför blev det nytt konto igen.
Senast redigerad av Mary99 2022-06-30 kl. 17:25.
Citera
2022-06-30, 17:23
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:

hehe, nu är det upp till bevis Maggan o Linde. Tror knappast ens att sossepartiet släpper igenom detta. Brott mot folkrätten, asylrätten och alla andra jävla rätter de hänvisat till de senaste 20 åren. Ska bli väääldigt intressant hur Maggan kan terroriststämpla dessa individer.
Citera
2022-06-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
hehe, nu är det upp till bevis Maggan o Linde. Tror knappast ens att sossepartiet släpper igenom detta. Brott mot folkrätten, asylrätten och alla andra jävla rätter de hänvisat till de senaste 20 åren. Ska bli väääldigt intressant hur Maggan kan terroriststämpla dessa individer.
Erdogan har höjt insatsen i pokerspelet tio gånger om, samtidigt som Ann & Maggan trodde att hela spelet nu var över.
Citera
2022-06-30, 17:29
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Erdogan har höjt insatsen i pokerspelet tio gånger om, samtidigt som Ann & Maggan trodde att hela spelet nu var över.

haha, Maggan o Linde var aldrig inbjuden till pokerbordet. Antingen accepterade dem eller så åker alla hem. Asså skicka 2 pladderkärringar i detta läge .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in