2022-06-30, 12:52
Medlem
Könskriget närmar sig med stormsteg! Eller är kanske redan här.

Om bara män hade röstat:

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1542376131008929792

SD klart störst med över 25%

Om bara kvinnor hade röstat:

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1542379905949777924

S förkrossande störst med 41%

SD på 9%!!!!!!!

Detta kommer att bli ett framtida problem. Jag vet att diverse "förklaringar" (både biologiska och psykologiska/sociala) framförts tidigare i tråden.

Men polariseringen ökar trots att kvinnor har haft 30 år på sig att rösta inte bara för sina barns och barnbarns framtid. Utan också hela Sveriges framtid.

Detta håller inte.
Citera
2022-06-30, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Nyamko var värd ett bättre öde. Hon hamnade i samma sits som AKB/UK som kom in efter kraftfulla men galna ledare, delvis bakbundna av tidigare beteende.
Håller med. Hon företrädde ju samma inriktning som Pehrson, men hade tydligen svårt att nå ut.
Det är nog en förutsättning för en ny regering att L kommer in.
Det är dessutom inte alla som föredrar SD framför M och L.
Citera
2022-06-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Håller med. Hon företrädde ju samma inriktning som Pehrson, men hade tydligen svårt att nå ut.
Det är nog en förutsättning för en ny regering att L kommer in.
Det är dessutom inte alla som föredrar SD framför M och L.

Problemet är dock att L kommer omöjliggöra all nödvändig förändring och då kan sossarna gärna lika få fortsätta styra.
Citera
2022-06-30, 13:20
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det förefaller vara väljare som föredrar en lång, vit, medelålders svensk man framför en kort, svart kvinna från Afrika. Man kan verkligen fundera över vad det är för figurer som L lockar till sig.
Inget konstigt tycker jag, dom har ju en erektion som partisymbol.
Citera
2022-06-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Problemet är dock att L kommer omöjliggöra all nödvändig förändring och då kan sossarna gärna lika få fortsätta styra.
I en skön förening då med världsfrånvända MP och V samt uppbackade av numera begränsande C.
Då är en M, L, KD -regering att föredra.
Citera
2022-06-30, 13:36
Medlem
SD går otroligt dåligt bland kvinnorna. Har de inte hämtat sig ännu från abortdebatten från valrörelsen 2018? Drabbas SD hårt av att de under denna mandatperiod inte fått fram någon framstående kvinna i toppen? Utan det är samma manliga gäng som styrt sedan snart 20 år.
Citera
2022-06-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
I en skön förening då med världsfrånvända MP och V samt uppbackade av numera begränsande C.
Då är en M, L, KD -regering att föredra.

Nej bättre med sosse-regeringen tills folk är mogna för en riktig förändring.
Om det blir en M-regering som är beroende av L blir det bara fiasko och en ny S-regering igen.
Citera
2022-06-30, 13:51
Medlem
Francois-Maries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag önskar också L ur Riksdagen, men kanske är det som Du säger.

Sedan hoppas och ber jag för att MP åker ut. Det finns inget viktigare som kan komma ur det här valet. Emellertid är det viktigt för demokratin att vi också har regeringsskifte emellanåt, så jag hoppas även på det. Även om de politiska alternativen inte är dramatiskt skilda åt.

Men, vi får väl se hur OU utvecklar sig fram till valet. Almedalen i nästa vecka, kanske ger någon fingervisning.

Jo, folkpartiet ur riksdagen har sen länge varit inkluderat i min aftonbön liksom miljöfascisterna.
Senaste åren har även centerextremisterna under Annie Fjamåt fått en självklar plats. Kanske det finns hopp även för det.

Rent matematisk kan det ju tyckas som folkpartiet kan bidra till vänsteralternativets fall men priset blir nog ganska högt med tanke på att halva partiet är beredda att hugga de flesta initiativ i ryggen.
Citera
2022-06-30, 13:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Inget konstigt tycker jag, dom har ju en erektion som partisymbol.

Fair point!

Det är något allmänt skumt med både liberaler och Liberaler. De är ständigt inre splittrade och i luven på varandra och helt politiskt opålitliga. Deras (presumtiva) väljare förefaller också tämligen opålitliga. Hoppas de är så opålitliga att det röstar något annat än L i valet.
Citera
2022-06-30, 14:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Francois-Marie
Jo, folkpartiet ur riksdagen har sen länge varit inkluderat i min aftonbön liksom miljöfascisterna.
Senaste åren har även centerextremisterna under Annie Fjamåt fått en självklar plats. Kanske det finns hopp även för det.

Rent matematisk kan det ju tyckas som folkpartiet kan bidra till vänsteralternativets fall men priset blir nog ganska högt med tanke på att halva partiet är beredda att hugga de flesta initiativ i ryggen.

Man bör väl både be om och hoppas med viss återhållsamhet. I Sverige är det så här långt lättare att komma in i Riksdagen än att komma ut. Det sannolika är således att ingen åker ut, men viktigast är MP. För min del får gärna C åka ur Riksdagen, men jag håller mina förhoppningar försiktiga, även om de senaste OU faktiskt inte helt räknar bort denna möjlighet.
Citera
2022-06-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
SD går otroligt dåligt bland kvinnorna. Har de inte hämtat sig ännu från abortdebatten från valrörelsen 2018? Drabbas SD hårt av att de under denna mandatperiod inte fått fram någon framstående kvinna i toppen? Utan det är samma manliga gäng som styrt sedan snart 20 år.
Vem fan vet vad kvinnorna vill ha. paula bieler var ju vettig, som judinna var hon ju immun mot rasistkortet i princip. Men tror inte det hjälper med fler kvinnor, då måste de lyfta upp någon ordentligt. men ebba har väl knappast gjort kd till någon raket bland kvinnorna. SD är ju oerhört tysta överlag, borde lyfta fram yngre generellt, och fler än kärngänget. Men framförallt är det "rasismen" och stigmat som spökar, kvinnorna verkar inte inse samband mellan styre och hur sverige ser ut. I 20-30-årsåldern bryr de sig inte om politik, det är fest och studier som gäller. Detta ointresse fortsätter gälla 30-40 med småbarnsåren, forskningen visar ointresse under denna tid. Sedan kaaanske de går att resonera med.. Elräkningar står kanske främst deras män för så inte heller det kommer påverka(?)
Citera
2022-06-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Könskriget närmar sig med stormsteg! Eller är kanske redan här.

Om bara män hade röstat:

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1542376131008929792

SD klart störst med över 25%

Om bara kvinnor hade röstat:

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1542379905949777924

S förkrossande störst med 41%

SD på 9%!!!!!!!

Detta kommer att bli ett framtida problem. Jag vet att diverse "förklaringar" (både biologiska och psykologiska/sociala) framförts tidigare i tråden.

Men polariseringen ökar trots att kvinnor har haft 30 år på sig att rösta inte bara för sina barns och barnbarns framtid. Utan också hela Sveriges framtid.

Detta håller inte.

Kvinnors åsikter och röster är inte mer värda än mäns.

Det är lätt att skratta åt fixeringen vid unga kvinnor. Bedömare har lyft idén att detta inte bara har med politik att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in