Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det viktiga här är inte x procent territorium utan stridsviljan. Den är svår att mäta. Än så länge verkar inte Ukrainska förband falla i hop i stora mängder. Det gäller även ryska förband.
Tidigare i alla fall fick inte en Svensk regering ge upp om svenskt territorium var ockuperat. En sådan order var olaglig och felaktig. Jag vet inte hur det är i Ukraina. Ryssland kan ge säkert "ge upp" då de inte är i krig.
Stridsvilja
och förmåga att stå emot, ja. Nu tyckte jag att det räckte med ytan för att Husvagnen skulle fatta. Men självklart är det mer komplext. Utifrån vad jag vet och ser just nu, så så ser jag i nuläget inget sakligt skäl för att Ukraina skulle kapitulera. Just nu verkar motståndet helt meningsfullt, men det kan ju förändras.
Sedan, rent krasst, så spelar det nog inte så stor roll exakt vad lagen säger i scenario med fientlig invasion. En lag om att inte ge upp territorium är i det läget nog mest en psykologisk markering. Har det gått riktigt illa så kan det ju vara en lösning för ett land. Hade vi haft en sådan lag i slutet av 1700-talet, så tror jag inte den skulle ha lett att vi antingen hade haft Finland kvar idag eller att vi fortfarande efter 200 år skulle ha befunnit oss i krig med Ryssland. Vi hade antagligen avträtt Finland och struntat i att det stred mot lagen.