2022-06-30, 10:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
En och en halv månad. Om inte någon fixar Zelensky tidigare.

Ryssland har ca 2 miljoner nazister.
Citera
2022-06-30, 10:43
Medlem
raskenss avatar
En del tyder på att ryssarna gett upp ormön nu.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1542413449011101696?t=Gx0pAhG_aUQrQvAnJPi2LQ&s=19
Citera
2022-06-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Många länder har avslutat meningslöst motstånd för att spara liv.

Du hävdade att folket skulle kräva av Zelensky att han ger upp. Hur många fall känner du till där folket krävt av deras ledare att de skulle ge upp? Det är det jag vill att du exemplifierar, för det var den situationen du hävdade. I Ryssland/Sovjet (som enligt din logik borde ha givit upp) var det 1941-42 tvärtom mängder av av människor som anmälde sig frivilligt till försvaret av fosterlandet, trots att alla visste att många hade dött och att många av de frivilliga skulle komma att dö.

Och i de fall regeringarna givit upp, så har det som du säger handlat om att man bedömt fortsatt motstånd som meningslöst. På vilket sätt är Ukrainas motstånd meningslöst? Tyskland erövrade nära 50% av Frankrike på en månad, Ryssland har tagit 20% av Ukraina på 4 månader (varav mycket dessutom togs redan för 8 år sedan). Verkar inte så självklart för regeringen att kapitulera, tycker jag.
Citera
2022-06-30, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1542413449011101696?t=Gx0pAhG_aUQrQvAnJPi2LQ&s=19

Där ser man. Man ska ge upp när motstånd är meningslöst. Behöver ryssarna ön igen vet dom att det bara är att nuka hela skiten och ta över efteråt. Taktiskt.
Citera
2022-06-30, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Du missade såklart helt poängen med det jag skrev. Diskussionen ni hade handlade om ukrainas enorma förluster. Att Ukraina behöver kalla in alla män 18-60, alla kvinnor 18-60 samt överväger att det även skall gälla sjuka och handikappade indikerar starkt att deras militära förluster är enorma.

Du inser väl att det kommer att bli så i Sverige också om vi blir invaderade av ett land med större armé än Andorra?
Citera
2022-06-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du hävdade att folket skulle kräva av Zelensky att han ger upp. Hur många fall känner du till där folket krävt av deras ledare att de skulle ge upp? Det är det jag vill att du exemplifierar, för det var den situationen du hävdade. I Ryssland/Sovjet (som enligt din logik borde ha givit upp) var det 1941-42 tvärtom mängder av av människor som anmälde sig frivilligt till försvaret av fosterlandet, trots att alla visste att många hade dött och att många av de frivilliga skulle komma att dö.

Och i de fall regeringarna givit upp, så har det som du säger handlat om att man bedömt fortsatt motstånd som meningslöst. På vilket sätt är Ukrainas motstånd meningslöst? Tyskland erövrade nära 50% av Frankrike på en månad, Ryssland har tagit 20% av Ukraina på 4 månader (varav mycket dessutom togs redan för 8 år sedan). Verkar inte så självklart för regeringen att kapitulera, tycker jag.

Det viktiga här är inte x procent territorium utan stridsviljan. Den är svår att mäta. Än så länge verkar inte Ukrainska förband falla i hop i stora mängder. Det gäller även ryska förband.

Tidigare i alla fall fick inte en Svensk regering ge upp om svenskt territorium var ockuperat. En sådan order var olaglig och felaktig. Jag vet inte hur det är i Ukraina. Ryssland kan ge säkert "ge upp" då de inte är i krig.
Citera
2022-06-30, 11:07
Medlem
Citat:

Det är idiotiskt att försöka hålla ön och det gäller båda sidor. Enklaste förklaringen det finns inget dricksvatten där. Men att de gör det nu, om informationen sann, beror troligen på att ryssarna tror att Ukrainarna har fått förmåga att skjuta på ön och eller störa logistiken.

Jag gissar att det slutar med att ingen håller ön till något mer händer med ländernas förmåga.
Citera
2022-06-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det viktiga här är inte x procent territorium utan stridsviljan. Den är svår att mäta. Än så länge verkar inte Ukrainska förband falla i hop i stora mängder. Det gäller även ryska förband.

Tidigare i alla fall fick inte en Svensk regering ge upp om svenskt territorium var ockuperat. En sådan order var olaglig och felaktig. Jag vet inte hur det är i Ukraina. Ryssland kan ge säkert "ge upp" då de inte är i krig.

Stridsvilja och förmåga att stå emot, ja. Nu tyckte jag att det räckte med ytan för att Husvagnen skulle fatta. Men självklart är det mer komplext. Utifrån vad jag vet och ser just nu, så så ser jag i nuläget inget sakligt skäl för att Ukraina skulle kapitulera. Just nu verkar motståndet helt meningsfullt, men det kan ju förändras.

Sedan, rent krasst, så spelar det nog inte så stor roll exakt vad lagen säger i scenario med fientlig invasion. En lag om att inte ge upp territorium är i det läget nog mest en psykologisk markering. Har det gått riktigt illa så kan det ju vara en lösning för ett land. Hade vi haft en sådan lag i slutet av 1700-talet, så tror jag inte den skulle ha lett att vi antingen hade haft Finland kvar idag eller att vi fortfarande efter 200 år skulle ha befunnit oss i krig med Ryssland. Vi hade antagligen avträtt Finland och struntat i att det stred mot lagen.
Citera
2022-06-30, 11:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Officiellt bekräftat ifrån ryskt håll..., med en twist ?

The Russian defence ministry called the decision to leave the strategically important island in the Black Sea a "gesture of goodwill".

The ministry said it has demonstrated that it is not hindering UN efforts to organise a humanitarian corridor to allow agricultural products to be exported from Ukraine.

"This solution will prevent Kyiv from speculating on an impending grocery crisis citing the inability to export grain due to total control of the northwestern part of the Black Sea by Russia," it said.

"Now it is up to the Ukrainian side that is still not clearing the Black Sea coastline, including the harbour waters.

https://news.sky.com/story/ukraine-news-live-zelenskyy-kremenchuk-putin-12541713
Citera
2022-06-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Såg att det förr så stora antalet offer vid teatern i Mariuopol nu har reviderats ned enormt. Förr pratades det om runt 600 döda nu är de nere i tolv! Tragiskt ändå så klart men talande för hur Ukraina konstant överdrivit civila förluster.
Du glömde nämna att Amnesty slår fast att det var ett krigsbrott utfört av Ryska svin när dom bombade teatern i Mariupol.
Citera
2022-06-30, 11:27
Medlem
leachs avatar
Ryssen har sprängt ett nytt "vapenlager"

Russian missile hit a supermarket in Sloviansk
https://liveuamap.com/en/2022/30-june-russian-missile-hit-a-supermarket-in-sloviansk
Citera
2022-06-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Du glömde nämna att Amnesty slår fast att det var ett krigsbrott utfört av Ryska svin när dom bombade teatern i Mariupol.
Ja det tycker de säkert. Men pratade inte de också tidigare om hundratals döda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in