2022-06-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
Tack för alla tips.

Då kanske jag inte gör mer än att flytta över de till ett sparkonto hos Avanza, de är som någon sa - de minsta jag kan göra.
Finns betydligt bättre ränta att få än Avanzas konton. Nischbankerna som erbjuder sparkonton via Avanza brukar generellt ha lägre ränta där än om du direktsparar hos dem bl.a. eftersom Avanza ska ha en del av kakan också.

Du får > 1 % rörligt hos bl.a. SevenDay Bank eller om du vill binda på 1 år får du 1,75 % hos Nordax (jämfört med 1,05 % för 1 år hos Nordax via Avanza). Med insättningsgaranti. https://www.compricer.se/sparande/
Citera
2022-06-30, 10:33
Medlem
Hur du än gör är det inte riskfritt.

Bostäderna är på väg ner och har redan gått ned. Skulle rekommendera er att ha det på en STABIL fond tills vidare - sämre ränta men högre säkerhet. Har de de liggandes förlorar de värde.
Citera
2022-06-30, 10:37
Medlem
På 12-24 månaders sikt skulle jag säga att börsen med väldigt hög sannolikhet kommer gå upp. Skulle köpa ett brett index, eller tio stora bolag du gillar.
Citera
2022-06-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonasost

Bostäderna är på väg ner och har redan gått ned. Skulle rekommendera er att ha det på en STABIL fond tills vidare - sämre ränta men högre säkerhet. Har de de liggandes förlorar de värde.
Bankkonto är riskfritt.
Citera
2022-06-30, 10:46
Medlem
Witkos avatar
Åk till Las Vegas och spela på rött.
Citera
2022-06-30, 10:54
Medlem
Barentss avatar
Man kan väl säga att den utväxling du får på 600k genom att vänta i 2 år sannolikt är makalös eftersom bostadsbubblan äntligen (?) kommer att spricka. Köper du i Stockholm kan du lätt tjäna 1-3 mkr på sjunkande bostadspriser, 100-500% utväxling.

Fonder och aktier går fet-bort och det enda som är tänkbart är att låsa pengarna mot en fast ränta. Jag tror swedbank ger 2% om man låser i 3 år, men det var innan dagens räntehöjning.
Citera
2022-06-30, 10:57
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
På 12-24 månaders sikt skulle jag säga att börsen med väldigt hög sannolikhet kommer gå upp. Skulle köpa ett brett index, eller tio stora bolag du gillar.
Recessionen har inte ens börjat, räntorna kommer att fördubblas, Kinas ekonomi håller på att implodera, så neråt-potentialen på USA/Sverige-börsen är minimum 30% till.
Citera
2022-06-30, 10:59
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasost

"Har redan gått ner"... De har gått ner i Stockholm i 3 månader, efter nästan 30 år av uppgång.
Citera
2022-06-30, 11:01
Medlem
Behåll dem på ett bankkonto med eller utan ränta. Även om inflationen äter en del av värdet är den förlusten småpotatis jämfört med hur mycket bostäderna sannolikt kommer gå ner i pris. Era 700.000 ich i kontantinsats kommer vara värt betydligt mer om bostadspriserna går ner 25-30% på 1-2 år.
Citera
2022-06-30, 11:22
Avslutad
Vänta tills ekonomiska lrisen är över och lägg allt på ett indexkonto.
Citera
2022-06-30, 11:27
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
Hej,

Jag och sambon sparar för ett framtid bostadsköp, hyffsat i närtid, allt beror på vad vi hittar. Men inte tidigare än 12mån och inte senare än 24mån.

Idagsläget har jag 600k på ett vanligt sparkonto på banken. Om de nu ska finnas där och ökas på med ca 6k/mån ytterligare ett till två år.

Ska man föra över den summan till fonder eller ska man behålla detta på ett vanligt sparkonto som inte har ngn ränta? Jag har noll kunskap och intresse av aktier/fonder och skulle isf använda en "fondrobot" typ.
Vi vill ju såklart inte ha hög risk och riskera att förlora denna framtida kontantinsats.

Vad hade ni gjort? Behålla de på ett vanligt sparkonto hos din bank för att vara säker eller försökt få de att växa via fonder?

Tacksam för alla tips.
"Vanligt sparkonto" skriver du men inte vilken bank eller om du har ränta eller ej. Kanske kontakta dem och fråga om ränta eller så flyttar du pengarna - kanske banker inte bryr sig längre men värt ett samtal iallafall.
Ingen bank med insättningsgaranti kommer ge dig någon bra ränta, runt 1% nu för tiden. Om du inte har något emot att dela upp pengarna så finns https://upplandsparkapital.se/ med bättre ränta men utan insättningsgaranti och du kan sätta in upp till 100.000kr.

Någon skrev något om bra fonder men utan att ge dig namn på denna bra fond så jag skulle nog inte spara i fonder i dagsläget då flera gått ner.
Citera
2022-06-30, 11:30
Avslutad
Måste fan suga att dela 600k med sin sambo, vilket jävla fängelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här