Citat:
Ursprungligen postat av
StoppKlossKlas
Hej,
Jag och sambon sparar för ett framtid bostadsköp, hyffsat i närtid, allt beror på vad vi hittar. Men inte tidigare än 12mån och inte senare än 24mån.
Idagsläget har jag 600k på ett vanligt sparkonto på banken. Om de nu ska finnas där och ökas på med ca 6k/mån ytterligare ett till två år.
Ska man föra över den summan till fonder eller ska man behålla detta på ett vanligt sparkonto som inte har ngn ränta? Jag har noll kunskap och intresse av aktier/fonder och skulle isf använda en "fondrobot" typ.
Vi vill ju såklart inte ha hög risk och riskera att förlora denna framtida kontantinsats.
Vad hade ni gjort? Behålla de på ett vanligt sparkonto hos din bank för att vara säker eller försökt få de att växa via fonder?
Tacksam för alla tips.
"Vanligt sparkonto" skriver du men inte vilken bank eller om du har ränta eller ej. Kanske kontakta dem och fråga om ränta eller så flyttar du pengarna - kanske banker inte bryr sig längre men värt ett samtal iallafall.
Ingen bank med insättningsgaranti kommer ge dig någon bra ränta, runt 1% nu för tiden. Om du inte har något emot att dela upp pengarna så finns
https://upplandsparkapital.se/ med bättre ränta men utan insättningsgaranti och du kan sätta in upp till 100.000kr.
Någon skrev något om bra fonder men utan att ge dig namn på denna bra fond så jag skulle nog inte spara i fonder i dagsläget då flera gått ner.