2022-06-28, 02:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Ok, slänger iväg en högoddsare på Manaus i delstaten Amazonas i regnskogen Amazonas som täcker portugisiska i Brasilien, holländska i Surinam, engelska i Guyana, franska i Franska Guyana och spanska i övriga länder. Ja, det blir fler än 5 länder med de övriga men jag kanske missat nån luring typ att Franska Guyana hör till Frankrike... Manaus är ju också en industristad med frihandel, etc. Tyvärr gissar jag att man pratar portugisiska i Manaus. Ja, troligen en ganska dålig gissning…
Odds på 724,43

6) Vi är äntligen i närheten! Du nämner det naturgeografiska området tre gånger (utan ett extra "a" i - helt rätt när det gäller nationerna!). Nu skall vi bara till dess spansktalande del och hitta staden som bär dess namn.
Citera
2022-06-28, 03:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

6) Vi är äntligen i närheten! Du nämner det naturgeografiska området tre gånger (utan ett extra "a" i - helt rätt när det gäller nationerna!). Nu skall vi bara till dess spansktalande del och hitta staden som bär dess namn.

7) Som om det inte redan är en elfmeter - ligger vid vad som betraktas som dess nordliga gräns, vilket du redan listat ut...
Citera
2022-06-28, 14:57
Medlem
Även jag var inne och snurrade på Amazonas liksom Balkan, Indokina, Iberiska halvön
, Levanten, Alperna m.m. Men kunde inte hitta området.

Jag kan fortfarande inte hitta staden.....
Citera
2022-06-28, 16:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Även jag var inne och snurrade på Amazonas liksom Balkan, Indokina, Iberiska halvön
, Levanten, Alperna m.m. Men kunde inte hitta området.

Jag kan fortfarande inte hitta staden.....

Gordonge nämner explicit det geografiska området tre gånger i sin post... ...stavat med ett "a" mindre som sig bör/brukligt är när det gäller de nationer som har det i sitt namn.

8) Nästan miljonstad och sitt lands sjätte största stad. Kom ihåg; spanskt namn med det geografiska området i namnet... (med ett extra "a" - som sig bör).

Jag fortsätter att måla på husen och när jag kommer in för nästa vätskekontroll, säg ca kl 18.15, du har du om inte annat via Google Maps plockat den, deal...???
Citera
2022-06-28, 18:21
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Gordonge nämner explicit det geografiska området tre gånger i sin post... ...stavat med ett "a" mindre som sig bör/brukligt är när det gäller de nationer som har det i sitt namn.

8) Nästan miljonstad och sitt lands sjätte största stad. Kom ihåg; spanskt namn med det geografiska området i namnet... (med ett extra "a" - som sig bör).

Jag fortsätter att måla på husen och när jag kommer in för nästa vätskekontroll, säg ca kl 18.15, du har du om inte annat via Google Maps plockat den, deal...???

Guyana med extra a?? Ciudad Guayana?
Citera
2022-06-28, 20:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Guyana med extra a?? Ciudad Guayana?

Sorry för dröjsmålet, ställde in sista vätskekontrollen, "bara" 26 i skuggan...

Visst ska vi dit! Snyggt. "Guayana-staden" itself. "Vattnens land" på indianspråk. Enda som kanske tarvar förklaring, språken; området går ju från Franska Guyana och nordöstra Brasilien i söder, förbi Guyana och Surinam (fd Brittiska G. resp Holländska G.) till sydöstra Venezuela i norr. Fan, jag som var rädd att jag postat en för lätt! No disrespect till mina co-contenders, men oerhört svårt att prognosticera. Hur ofta har man inte tänkt, "nä... måste nog släppa fram en ledtråd till" samtidigt som frågan tagits...

Jan Lindblads "Guayana - ett tropiskt vildmarksrike" (rekommenderas till alla djungelromantiker!) samt frågan till Biling!
Citera
2022-06-28, 20:29
Medlem
Citat:
Sorry för dröjsmålet, ställde in sista vätskekontrollen, "bara" 26 i skuggan...

Visst ska vi dit! Snyggt. "Guayana-staden" itself. "Vattnens land" på indianspråk. Enda som kanske tarvar förklaring, språken; området går ju från Franska Guyana och nordöstra Brasilien i söder, förbi Guyana och Surinam (fd Brittiska G. resp Holländska G.) till sydöstra Venezuela i norr. Fan, jag som var rädd att jag postat en för lätt! No disrespect till mina co-contenders, men oerhört svårt att prognosticera. Hur ofta har man inte tänkt, "nä... måste nog släppa fram en ledtråd till" samtidigt som frågan tagits...

Jan Lindblads "Guayana - ett tropiskt vildmarksrike" (rekommenderas till alla djungelromantiker!) samt frågan till Biling!

Man tackar! Lite kyligt ute idag, hoppas på 30+ imorgon

Nytt resmål:

1) Vi ska inte till Kap Verde.

2a) https://youtu.be/Wybt0LWH128

2b) https://youtu.be/4oE6nEt3uRM

3) Här finns något uppkallat efter legendar som förknippas med första maj 1994.
Citera
2022-06-28, 21:48
Medlem
Citat:

Medan du målade på din Hacienda var jag ute på stan och "nätvärkade" och kunde ej svara men den 2-språkige tog frågan välförtjänt!
Citera
2022-06-29, 19:57
Medlem
1b) Vi ska inte till ön..
Citera
2022-06-29, 21:09
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
1b) Vi ska inte till ön..

Begriper inget av leadsen men Kape Verde har ju en ö som heter Santiago? (Santiago de Chile då så klart. Troligtvis fel, sådana här "spontangissningar" brukar var det... ).
Citera
2022-06-29, 21:14
Medlem
Citat:
Begriper inget av leadsen men Kape Verde har ju en ö som heter Santiago? (Santiago de Chile då så klart. Troligtvis fel, sådana här "spontangissningar" brukar var det... ).

Rätt tänkt! Men fel ö bara Go East.. Rätt världsdel med! Historie-quizen är tagbar med.. vad sägs om Vietnam där?
Citera
2022-06-29, 21:36
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Rätt tänkt! Men fel ö bara Go East.. Rätt världsdel med! Historie-quizen är tagbar med.. vad sägs om Vietnam där?

Då fortsätter vi på samma spår. En av de Gröna Öarna heter Boa Vista, finns en stad med det namnet i norra Brasilien. Dagens Bernard: Har stannat till där på väg från Venezuela till Manaus men minns ingenting av staden så den var väl inte alltför spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in