• 1
  • 2
2022-06-29, 20:26
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Hittar ingen bättre forumdel än denna, så lägger tråden här tänkte jag.

Varför anses brunhåriga män mest attraktiva för kvinnofolket, medans blonda kvinnor anses mest attraktiva för männen?

Det är något som väl de flesta uppmärksammat omedvetet, en del kanske inte alls. Men spendera ett par minuter och tänk efter.

De mest attraktiva männen är nästan alltid brunhåriga.

Hos kvinnor är det tvärtom, att blondiner generellt anses mest attraktiva, även om det finns fler attraktiva brunetter bland kvinnor än det finns t.ex svarthåriga eller blonda män som anses attraktiva.

Svarthåriga män är ju generellt asiater, och blonda män ifrån norden(eller albinos), men även här i norden är blonda män sällsyntare än brunhåriga och anses generellt mindre attraktiva, även om något enstaka fall i motsatt riktning säkert går att hitta.

Den som vill tjaffsa kring detta får gärna visa exempel på svarthåriga eller blonda män som är allmänt accepterade som attraktiva, jag tror det kommer bli ganska svårt.

Varför tror du det är så? Kan det vara för att män är mindre kräsna än kvinnor helt enkelt, och därför har svagare preferenser? Varför dessa preferenser alls?
Senast redigerad av TheOldOneKnows 2022-06-29 kl. 21:07.
Citera
2022-06-29, 20:28
Medlem
Bonnatorps avatar
Råkar det inte vara så för att många celebriteter du ser är små judar från hollywood?
Citera
2022-06-29, 20:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
För oss etniska skandinaver är det brunetter som är mest attraktiva, blondiner är vi mättade på.
Citera
2022-06-29, 20:31
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
För oss etniska skandinaver är det brunetter som är mest attraktiva, blondiner är vi mättade på.
Håller fullständigt med att brunetter är mest attraktiva.
Gärna med mörka ögon 😀
Citera
2022-06-29, 20:34
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
... De mest attraktiva männen är nästan alltid brunhåriga...
Varför dessa preferenser alls?

Nej. Det är en skapad mediabild. Det finns inga globala preferenser. Preferenser är lokala och kan inte heller lanseras medialt som något allmängiltigt.
Citera
2022-06-29, 20:39
Medlem
Milton.Millss avatar
Jag är brunhårig och attraherar främst blondiner. Nu ses jag ju denna diskussion ur ett svenskt perspektiv men jag gissar att risken för inavel minskar om en blond tjej möter en brunhårig kille än om blondinen skulle träffa en blond kille. Dessutom tenderar vi att gilla likheter, tvärtemot vad många tror. Forskningen är entydig i att opposites don't attract. Slutsatsen är att blondinen inte gillar en mörkhårig man men godtar en brunhårig man då det är ganska likt blont hår men ändå inte för likt blont.
Senast redigerad av Milton.Mills 2022-06-29 kl. 20:43.
Citera
2022-06-29, 20:42
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Nej. Det är en skapad mediabild. Det finns inga globala preferenser. Preferenser är lokala och kan inte heller lanseras medialt som något allmängiltigt.

Jo tjena. Kolla valfri lista över "Worlds sexiest men" som olika tidningar och organisationer lanserat årligen i bra många år. Inte så många blondiner eller svarthåriga där. Alla är brunhåriga, eller iallafall en stor majoritet. I Sverige hade/har vi t.ex "Okej" som påverkar ungdomstjejer.

Eller menar du att sådant har noll påverkan på tjejers preferenser? Vi vet bättre, tjejer är oerhört lättpåverkade av mediakulturen.
Citera
2022-06-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Aha….ännu en anledning till att man är singel….😑
Citera
2022-06-29, 20:49
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Jo tjena. Kolla valfri lista över "Worlds sexiest men" som olika tidningar och organisationer lanserat årligen i bra många år. Inte så många blondiner eller svarthåriga där. Alla är brunhåriga, eller iallafall en stor majoritet. I Sverige hade/har vi t.ex "Okej" som påverkar ungdomstjejer.

Eller menar du att sådant har noll påverkan på tjejers preferenser? Vi vet bättre, tjejer är oerhört lättpåverkade av mediakulturen.

Du frågar "varför dessa preferenser alls?" Jag tror att det är mycket media. Skandinaver har parat sig i alla tider utan hjälp utifrån. Mörkhåriga kontra blonda skandinaver har vi nog inte tidigare behövt ta någon ställning till.

Det du hänvisar till är media. Det är inte folket. Men media påverkar folket. Jag är en upplaga som föredrar den skandinaviska looken och den kommer oavsett hårfärg.

Nu får ni ungdomar tagga ner från ytan och försöka göra det bästa av läget.
Citera
2022-06-29, 20:52
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Blondhet signalerar renhet och oskuldsfullhet, vilket är mer attrativt hos kvinnor än hos män.
Citera
2022-06-29, 20:52
Medlem
Enligt vem, TS?
Citera
2022-06-29, 20:54
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Du frågar "varför dessa preferenser alls?" Jag tror att det är mycket media. Skandinaver har parat sig i alla tider utan hjälp utifrån. Mörkhåriga kontra blonda skandinaver har vi nog inte tidigare behövt ta någon ställning till.

Det du hänvisar till är media. Det är inte folket. Men media påverkar folket. Jag är en upplaga som föredrar den skandinaviska looken och den kommer oavsett hårfärg.

Nu får ni ungdomar tagga ner från ytan och försöka göra det bästa av läget.

Jo men med frågan menar jag främst varför män har dessa preferenser kontra kvinnor, alltså varför föredrar killar blont medans tjejer brunt. Visst går det att förstå tack vare mediabilden varför lättpåverkade kvinnor föredrar brunhåriga män till viss del, men det går inte att förstå varför män föredrar blondiner på samma vis, dels för att män är mindre lättpåverkade av sådant och generellt föredrar att gå sin egen väg, men också för att brunetter är minst lika vanliga i media bland kvinnor som blondiner är. Blondiner anses dessutom mer blåsta, eller gjorde iallafall det förut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in