Men har du inte insett ännu att det denna gång är på riktigt? Att tärningen är kastad? Tyskland, Rysslands största f d Europavän tillika miljöextremister sedan åratal tillbaka, är beredda att elda med kol (!) hellre än att köpa rysk gas. Såväl Ryssland som deras produkter är paria så länge Putinregimen (eller en liknande sådan regim) sitter vid makten i Ryssland. INGEN kommer lita på Ryssland som handelspartner förrän hela maktskiktet är utbytt. Det kommer bli ett skakigt år under omställningsfasen men sen är den gjord och Rysslands produkter obehövliga. Vi kommer klara oss eftersom vi måste det. Man kan inte ha affärer med mördare & krigsförbrytare.
Berätta för mig hur vi ställer om produktionen av stenullsisolering utan gas? Hur kommer vi att klara att leva utan råolja?
Nyfiken på hur dessa tänker nu. Vill dom tillbaka så fort som möjligt för att slakta ryssen,
eller är dom trötta på skiten och vill bara bort.
Min gissning är att de vill ut till fronten så fort det bara går, de är nog de mest motiverade soldater som Ukraina har, men som sagt det är vad jag tror.
Skulle de inte vilja kriga mer så har de mer än väl fullgjort vad som kan förväntas av en soldat så vad de än väljer har de min respekt.
Konstig analogi. Man slutar ofta cancerbehandlingar i förtid, när skadan av cellgifterna, hormonerna eller strålningen överstiger nyttan eller när man inser att patienten ändå är obotligt dödligt sjuk.
Nej. I normalfallet fungerar det så här:
Man får behandling efter ett förutbestämt schema (operation + ett antal ggr cytostatika + ett antal ggr strålbehandling) som man fullföljer. Det exakta programmet och tidslängden kan variera lite från patient till patient, men läkaren bestämmer antal gånger/doser i förväg, och detta är i hög grad standardiserat. En orsak är ju att cancer till viss del är osynlig (det är svårt att upptäcka om den har börjat sprida sig) så man får utgå ifrån standardiserade tabeller.
När den akuta fasen är färdig, då övergår man till en långtidsbehandling, under X antal år. Exakt hur den behandlingen ser ut beror på vilken typ av cancer man drabbats av.
Så om Zelensky plötsligt avböjer mer hjälp, mitt under kriget, så motsvarar det som att avsluta t.ex en cytostatika-behandlingen efter bara 4 gånger istället för planerade 8 och helt ställa in strålbehandlingen. Det är en väldigt dålig idé, och kan längre fram kosta dig ditt liv.
Senast redigerad av -Info- 2022-06-29 kl. 17:33.
Min gissning är att de vill ut till fronten så fort det bara går, de är nog de mest motiverade soldater som Ukraina har, men som sagt det är vad jag tror.
Skulle de inte vilja kriga mer så har de mer än väl fullgjort vad som kan förväntas av en soldat så vad de än väljer har de min respekt.
De har säkert blivit behandlade så att stridsviljan har försvunnit.
Jag tror jag går mer på att dom har varit med i G8 för dom största industriella länder än något random troll på flashback 😂 Du får ursäkta
Ursäktar inte din trångsynhet. Släpp dina naiva pojkdrömmar om ett utopiskt storryssland, det kommer inte ske. Ryssland den stora förloraren
▪Ryssland är en liten ekonomi och utgör endast 1,8 procent av global BNP.
▪Över tid har Ryssland minskat i betydelse och tappat i välståndsligan.
▪EU:s och USA:s ekonomier ihop är nästan 25 gånger större än den ryska.
▪Risk för kraftiga flöden ut från ryska banker och landet kan leda till restriktioner. Ett dysfunktionellt ryskt finansiellt system slår hårt på realekonomin.
▪Ryssland är beroende av import. Cirka 50 procent importeras från EU, USA, UK, Japan och Korea. Kinas andel är knappt en fjärdedel.
▪Inom många produktsegment har Ryssland ett mycket högt importberoende av EU. Det gäller bland annat läkemedel, medicinsk och annan teknisk utrustning och maskiner.
▪EU:s export till Ryssland utgör låga 0,9 procent av EU:s BNP
▪Exporten är viktig för Ryssland. Värdet från dess export till världen utgör 30 procent av dess BNP.
▪Cirka 50 procent av Rysslands export går till EU, USA, UK, Japan och Korea. Exporten till Kina uppgår till 14% https://www.teknikforetagen.se/nyhetscenter/ekonomisk-analys/2022/ryssland-den-stora-forloraren/
Saxat från Trollet Mats Kinnvall Chefsekonom och Benkt Lindqvist ekonoms artikel : Ryssland den stora förloraren
Ryssland är ett skitland med en misslyckad skitdiktator som har bristande ekonomisk utbildning att styra ett land. Ryssland är bankrutt.
Senast redigerad av Taggad 2022-06-29 kl. 17:42.
Berätta för mig hur vi ställer om produktionen av stenullsisolering utan gas? Hur kommer vi att klara att leva utan råolja?
Spelar ingen roll. Kan du se framför dig ett scenario där Europa resonerar som så att: "OK, vi har produkter vi behöver och vi kan köpa dem från Putin. Han har visserligen just invaderat grannlandet och hotat övriga Europa/världen med kärnvapen men eftersom vi behöver hans produkter så fortsätter vi köpa från honom"? Du får tänka Maslows behovstrappa. Putin är nu identifierad som ett existentiellt hot mot världsfred/ rådande världsordning. I det läget är man beredd att avstå från mycket man tidigare var van vid eftersom det man behöver ännu mer, att överleva, värderas högre än de produkter man får avstå ifrån. Så man får hitta nya alternativ.
Spelar ingen roll. Kan du se framför dig ett scenario där Europa resonerar som så att: "OK, vi har produkter vi behöver och vi kan köpa dem från Putin. Han har visserligen just invaderat grannlandet och hotat övriga Europa/världen med kärnvapen men eftersom vi behöver hans produkter så fortsätter vi köpa från honom"? Du får tänka Maslows behovstrappa. Putin är nu identifierad som ett existentiellt hot mot världsfred/ rådande världsordning. I det läget är man beredd att avstå från mycket man tidigare var van vid eftersom det man behöver ännu mer, att överleva, värderas högre än de produkter man får avstå ifrån. Så man får hitta nya alternativ.
Ryssland kan väl sälja till övriga världen? Vad har Europa som Ryssland verkligen måste ha?
Alltså, USA kontrollerar nu 30 länder genom NATO, numera USAs vassalstater.
Endast Putin har dragit en röd linje…
“USA kommer att avsevärt öka sin militära kapacitet i Europa med ytterligare trupper och vapen, som en del av den största uppgraderingen av Natos försvar sedan det kalla kriget som svar på Rysslands invasion av Ukraina.”