2022-06-27, 01:41
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewgum
Ja det gör jag. Är väldigt orolig och nervös över småsaker hela tiden. Tänker överdrivet mycket på saker helt i onödan. Stressar hela jävla tiden. Men jag har aldrig haft den här smärtan tidigare. Nu när jag tänker efter så fick jag en liknande smärta i bröstet för ungefär en månad sedan när jag klippte gräset. Det gick dock över efter några minuter.

Är förövrigt ung och frisk (vad jag vet iaf). Kan det verkligen vara en panikångestattack? Detta har ändå hållit i sig i ca 3 - 2 timmar nu.

Jag tror snarare det är det här. Nu när jag sitter helt still försvinner smärtan helt och hållet. Jag kan andas normalt men det är när jag tar djupare andetag som det gör ont. När jag ligger på sidan i sängen gör det extremt jävla ont men jag kan ligga på rygg utan problem.

Långvarig stress orsakar inflammationer i muskler som hjälper till vid andning (lyfta upp diagframan). Vid stress andas man oftast med dessa muskler istället för med diagframan, då man är i flight/fight (bl.a. är det skulderbladen, axlar, nacke, revben och bröstmusklerna) för att kompensera för diagframan som inte drar i lungorna.

Om du lider av långvarig stress och har den här typen av ont i bröstkorgen i samband med andning så är det allra troligast en inflammstion i någon av dessa överbelastade muskler. Grattis, du har nu en triggerpoint!

Kolla upp chostocondritis, torde vara det.
Citera
2022-06-27, 21:33
Medlem
Pneumothorax.

Speciellt om du är ung, smal, kille. Annars förmodligen ångest
Citera
2022-06-27, 22:26
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Jag tror snarare det är det här. Nu när jag sitter helt still försvinner smärtan helt och hållet. Jag kan andas normalt men det är när jag tar djupare andetag som det gör ont. När jag ligger på sidan i sängen gör det extremt jävla ont men jag kan ligga på rygg utan problem.

När min bror fick hjärtmuskelinflammation var det lite så han upplevde det i början: han ville sitta ner i soffan och inte ta djupa andetag, för annars gjorde det väldigt ont.
Han åkte in till sjukhuset samma kväll och blev inlagd. Han vara någon dag ifrån att få hjärtattack, som 20-åring...

Dock vet jag inte i ditt fall vad som kan vara felet.
Uppdatera gärna tråden när du vet.
Citera
2022-06-29, 13:05
Medlem
Kakksakkers avatar
TS seriöst vart tog du vägen!?

Citera
2022-07-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Dock vet jag inte i ditt fall vad som kan vara felet.
Uppdatera gärna tråden när du vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kakksakker
TS seriöst vart tog du vägen!?

Hej! Jag lever fortfarande, som tur är. Har ingen aning om vad det kan vara då jag inte har åkt in till vårdcentralen eller ringt 1177. Det gör fortfarande ont när jag tar djupare andetag och när jag böjer mig framåt. Gör även ont när jag ligger på sidan men det brukar gå över efter en stund.

Men det har blivit betydligt bättre sen när jag startade tråden. När det var som värst trodde jag fan nästan jag skulle dö. Kunde inte andas överhuvudtaget utan att det gjorde ont. Kunde heller inte röra mig nånting. Vid ett tillfälle gick det ut en svag strålande smärta i höger arm. Obehagligt som fan.

Annars känner jag mig helt frisk. Ingen trötthet eller nånting sånt. Får väl se hur länge skiten sitter i.
Citera
2022-07-01, 17:54
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Hej! Jag lever fortfarande, som tur är. Har ingen aning om vad det kan vara då jag inte har åkt in till vårdcentralen eller ringt 1177. Det gör fortfarande ont när jag tar djupare andetag och när jag böjer mig framåt. Gör även ont när jag ligger på sidan men det brukar gå över efter en stund.

Men det har blivit betydligt bättre sen när jag startade tråden. När det var som värst trodde jag fan nästan jag skulle dö. Kunde inte andas överhuvudtaget utan att det gjorde ont. Kunde heller inte röra mig nånting. Vid ett tillfälle gick det ut en svag strålande smärta i höger arm. Obehagligt som fan.

Annars känner jag mig helt frisk. Ingen trötthet eller nånting sånt. Får väl se hur länge skiten sitter i.

Bra att du lever.

Men du borde nog få det undersökt. Så att du inte missar att det kan vara första stadiet av något.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in