Citat:
Ursprungligen postat av
4december1676
Det är så. Regeringar fattar kollektiva beslut. Och om en vänsterpartistisk minister säger nej så går inte regeringsbeslut igenom.
Nu satt de i vilket fall inte i regeringen och har inte gjort den sen partiet grundades 1917, så jag tror inte de håller tillbaka i väntan på rätt tillfälle om vi säger så, utan de har helt enkelt inte tillräckligt stark position för att kräva det.
Men det KUNDE puckona ha fått, om de hade lyssnat på mig om NATO.
Citat:
Vänsterpartiet kunde kräva ministerposter när Löfven valdes igen. Men gjorde dörrmattorna det? Nej givetvis inte. I höstas röstade de för Maggans budget trots att de inte fick vara med och förhandla i den. Detta var alltså efter att man kickade Löfven över marknadshyrorna. Vänsterpartiet tämjas genom små köttben. I övrigt skramlar tomma tunnor.
Jag har inte analyserat den frågan närmare utan utgår ifrån att partiet gör vad de kan för att komma in.
Men med tanke på hur länge de hållits utanför är min föreställning att det skulle krävas ett smärre paradigmskifte i svensk politik för att det skall ske.
Säg att V snor 10-15% av S och kommer i en betydligt starkare position i förhållande till dem.
Vilket de då återigen KUNDE ha fått, om de bara lyssnat på mig och bråkat mer om NATO.