2022-06-28, 14:34
Medlem
Fimbulramns avatar
Polisen bryr sig inte längre om att vara trovärdig. Efter att ha pekat ut nån stolle som palmemördare kör man nu bara rakt på. Smällarna låter inte som däck. Man bara struntar i att försöka förklara dem.
Citera
2022-06-28, 14:43
Medlem
Är det någon som vet om polisernas anhöriga är nöjda med förklaringarna eller rättare sagt bristen på bra förklaringar?
Citera
2022-06-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Jag är verkligen inte den som är konspiratoriskt lagd men om dom nya uppgifterna stämmer då är det faktiskt riktigt jäkla illa. Lars Vilks må ha varit kontroversiell men det rättfärdigar ju inte att det ska få mörkläggas hur som helst om det nu var mord det handlade om. För mig låter det som att det är i nivå med Estoniakatastrofens utredning .

Jag tror att de vet att det var mord, men mördaren var en av poliserna, som alltså också är död. Då kan de inte fortsätta utredningen, och inte göra en ny Stig Engström. Man vet väl inte heller vem av poliserna som gjort det. Två tänkbara GM, båda avlidna. Går inte att göra något mer.
Citera
2022-06-28, 14:50
Avstängd
MeggieClearys avatar
Om man tänker sej att det var ett attentat utifrån(alltså inte från polisens sida) hur skulle då det hela ha gått till?
Hur visste en ev GM vilken tid bilen med Vilks i skulle komma och i vilken bil Vilks skulle ha åkt med? Följebilen(som Vilks nyligen åkt med) blev väl inte utsatt för något och inga fler smällar hördes när den bilen närmar sej olycksplatsen. Var det ren slump att GM valde rätt bil och prickade så rätt?
Jag tror mer på en olyckshändelse och att den höga farten bidrog till det hela.
Men visst låter det konstigt med alla smällar, kan det ha varit däcket som smällde mer än en gång?
Citera
2022-06-28, 14:52
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag tror att de vet att det var mord, men mördaren var en av poliserna, som alltså också är död. Då kan de inte fortsätta utredningen, och inte göra en ny Stig Engström. Man vet väl inte heller vem av poliserna som gjort det. Två tänkbara GM, båda avlidna. Går inte att göra något mer.
Vad kan motivet tänkas vara?
Där man även offrar sitt eget liv.
Senast redigerad av MeggieCleary 2022-06-28 kl. 15:08.
Citera
2022-06-28, 15:49
Medlem
Problemet med den officiella storyn är ett par småviktiga detaljer. 2-3 kraftiga smällar varav två (eller 3?) ska vara oförklarade trots vittnen och analys av ljudet. Allt detta smetas över av en "olycka"

Det enda jag kan komma på som känns "möjligt" är att ett insiderjobb. Vill påpeka att jag än så länge inte kan komma på något som känns troligt och händelseförloppet är enligt en tragisk olycka snarare än att någon skulle ha timat detta.

Men... För den som har kikat på mordet av JFK så är i princip allt möjligt när det är du som har kroppen, du styr utredningen och försöker baklänges få ihop en story som fungerar.

Jag tror detta är en olycka. Men det KAN vara någon form av attentat och delarna man bara lämnar är just sådant som pekar åt det hållet, om än svagt. Vi har också det märkliga inlägget från polisen där man talar om att man har aktiverat stöd för de som jobbade på olycksplatsen och med fallet eftersom två kollegor nu var döda. Finns på polisens hemsida. Man beklagar sig men nämner inte att deras VIP stendog tillsammans med kollegorna. Kan det bero på den dåliga relationen? Eller dålig pr?
Citera
2022-06-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Troligen eftersom man hittade det smällda däckets slitbana samt delar av hjulhuset på gatan - ungefär där sladdspåren inleddes.

Krocken gissar jag också - har för mig att det gick att höra ett indre ljud strax innan som torde kunna vara räcket -men det var några månader sen jag höll på och lyssnade på den där filen.

Jepp lyssnar man noga så är det mer av ett "pluff" ljud. Hur många meter är det från högerfilen där bilen körde till motsatta körbanan? Bilen måste verkligen ha KASTATS i sidled med tanke på att det tar någon sekund bara från däcken hörs tills det smäller igen.
Citera
2022-06-28, 16:02
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Jag känner inte till detaljerna, men min magkänsla säger mig att det definitivt inte var en olycka. Sverige är idag väldigt korrupt, och Socialdemokraterna har mycket samarbeten med islamister. Det skulle inte förvåna mig det minsta om polisens rutt avslöjades av någon högre uppsatt, och att ett gäng islamister sedan mejade ner poliserna och Lars Vilks.

Vad folk måste förstå är att det är väldigt mycket tack vare muslimer som Socialdemokraterna kan regera. Utan deras röster hade Socialdemokraterna säkert haft under 20%. Imamer och klanledare kan via moskeerna samla ihop väldigt många röster, och sedan ko-handla med Socialdemokraterna. När det då kommer en konstnär som i yttrandefrihetens namn är en provokatör, har det givetvis funnits många muslimer som har velat se honom död (detta är inget märkligt för många muslimer, då de ser dödstraff för all typ av kritik mot Islam som rättfärdigt). Lars Vilks fick polis-skydd och skyddad identitet, men många muslimer ville antagligen mörda honom. Det skulle inte förvåna mig om inflytelserika islamister har vänt sig till inflytelserika socialdemokrater, och bett dem att avslöja vart Lars Vilks befinner sig om de vill fortsätta att få muslimernas röster.

Det är Socialdemokraternas samarbeten med islamister som gör Sverige så pass farligt idag. Det svenska partiet med mest makt i Sverige samarbetar alltså med en ideologi som inte på något sätt delar vår syn på yttrandefrihet. Idag går det att hålla sig borta från konflikter genom att bara låta bli att bränna koranen och avbilda Mohammed. Men så kommer det givetvis inte att se ut länge till. Jag har träffat många muslimer, samt hört många av dem göra vissa uttalandet som kraftigt tyder på att de hatar oss och allt vi står för. Det handlar inte om att vi har gjort dem något, utan om att vi är västerlänningar och inte muslimer. De kommer i framtiden att kräva mer och mer, och till slut kommer det svenska folket inte ha något annat val än att verkligen kritisera Islam, vilket inte kommer att accepteras av många muslimer, och då blir det farligt. Det ska inte mycket till för att en del muslimer ska börja kriga, det kunde alla se klart och tydligt när en person från Danmark brände en koran. Du kan ju själv tänka dig hur det kommer att se ut den dagen då de är många.

Det är väldigt synd att Socialdemokraterna värdesätter sin egen makt framför Sverige och det svenska folket. De hade så enkelt kunnat vinna över många väljare från både SD och M, genom att bara bestämma sig för att nog är nog, och nu måste vi stå upp för de västerländska värderingarna. Med tanke på alla problem som finns i Sverige idag, hade jag inte sett några konstigheter med en regering som hade bestått av S, SD och M om de bara hade enats om att gränsen ska stängas, grova brottslingar ska utvisas, och att den grova organiserade brottsligheten måste bekämpas till 100%.

Sverige är inte ett tryggt land när en icke-muslim inte kan kritisera en religion utan att verkligen riskera att bli mördad, och att myndigheterna inte ens tar det på allvar. Det känns som om Socialdemokraterna verkligen struntar i alla de som inte röstar på dem, vilket är omoget och inte värdigt ett "demokratiskt" parti som styr landet.
Citera
2022-06-28, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
De tre smällarna det rapporteras om. Det kan gott förklaras med det uppenbara; dvs beskjutning. Inga direkta explosionsspår? Men tänk om det inte var exploderande projektiler, utan tunga, massiva projektiler. Blykulor kan inte användas, de skulle hittas... Is-block kanske?? Eller någonting stelfruset... Problemet är att det måste vara hyfsat tungt. Och i förening med anslagskraften, och träff mot en bil i 200 km; skulle det gissningsvis mycket väl kunna få fordonet att förlora balansen och köra tvärt åt sidan...

Kan det vara något sådant??

Gallium är en metal lite lättare än stål som smälter vid typ 30 grader.

Kvicksilver kan enkelt frysas ned till solid form med -38C med hjälp av tex torris. Det väger mycket mer än stål och t.o.m. mer än bly.

Att göra kulor av dessa metaller är nog tämligen enkelt men spåren efter vet jag inte hur det skulle bli. Är det kallare än 30 så är Gallium uteslutet.

Kvicksilver skulle nog fungera ganska bra eftersom det skulle smälta ganska omgående och ”rinna bort”. Letar man inte efter det så är det nog svårt att hitta.

Men det känns lite långsökt. Lite kul tankeexperiment bara.
Citera
2022-06-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Däckexplosion, javisst kan det ske, men pga den massiva hotbilden mot Vilks från islamister så förfaller det statistiskt osannolikt att vilks dog i en bilolycka utan utomstående påverkan. Vad är oddsen.

Det fanns ingen massiv hotbil mot Vilks 2021.

Det är nog svårt att räkna på oddsen. Men det bör vara ett par miljoner gånger större riska att dö till följd av en bilolycka i en fyra ton tung stålbur åkandes 140-180 blås, jämfört med risken för dö till följd av ett attentat. Det har dött extremt få personer genom attentat i vår del av världen de senaste 100 åren. Tror knappt du behöver använda två händer för att räkna alla dödsoffer. Jag har ingen aning om hur många som har dött i trafikolyckor senaste 100 åren, jag blir inte överraskad om det är en bra bit över 50 000 som har strukit med.

Den statistiken ändras inte bara för att man heter Vilks. Slumpen tar ingen hänsyn till hur någon är som person. Det blir inte mindre sannolikt att du ska dö i en bilolycka bara för att du är känd.

Men berätta gärna hur du lyckas räkna fram att det är ”statiskt osannolikt” att just Vilks skulle dö i en bilolycka.
Citera
2022-06-28, 18:26
Medlem
Lao Tzus avatar
Många med utredningserfarenhet pekar på att Vilks kan ha varit död när han sattes i bilen. Dessutom har det aldrig offentliggjorts vilken religion polisens egna utredare hade eller kan ha haft sympatier för.
Citera
2022-06-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du kanske har missat att ljudfilen lades upp här i tråden redan 9 dagar efter olyckan? (Tycker det är lite synd att ge Dagens Juridik cred för något som folk här på forumet redan gjort så mycket bättre)
(FB) Lars Vilks död, olycka eller mord?
Förstår jag dig rätt om den lades upp av privatpersoner 9 dagar efter att Lars Vilks dog men att ingen info från officiellt håll har bekräftat detta förrän nu? Om du menar på att det bekräftats tidigare så länka gärna källan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in