2022-06-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Att Polen vill ha tillbaka områdena i Ukraina är möjligt. Men de lär inte vilja ha kanske 10-20 miljoner ukrainsk- eller rysktalande ukrainare på köpet. Var gör du av de människorna?

En tredjedel av dagens Polen är gamla tyska områden, idag är de helt förpolskade. Och dessutom de mest välutvecklade och välmående delarna av landet. Om Polen börjar återta mark i öst som kommer den tyska extremhögern att vilja ha tillbaka den tyska marken öster om Oder. Polens bästa sätt att skydda sin västgräns (och Östersjökusten!) är att hålla hårt fast vid den östra gränsen. Polen är inte i den situationen att det kommer att fungera att både äta kakan och ha den kvar.

För Polackerna finns det nog inget intresse av att återta landområden i Ukraina dom tycker nog
bara det vore dumt att riva i gamla sår efter Stalins massomflyttningar av befolkningen , som när man flyttade 4,5 miljoner Ukrainare till Polen och 4,5 miljoner Polacker till Ukraina i ett försök att
radera ut folks national känsla och i stället se sig som Sovjetmedborgare.
Nej polen vill enbart ha goda handelsförbindelser med Ukraina och leva som goda syskon sida vid sida.
Citera
2022-06-28, 13:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Varför skulle Ryssland göra det? Deras konflikt är ju med Ukraina!

För att Ryssland säger själva att de ska göra det. Det är inte mer komplicerat än så. De anser att de har rätt att expandera i enlighet med den klassiska Euroasianismen: https://en.wikipedia.org/wiki/Eurasianism

vilket är en ideologi som i princip SAMTLIGA RYSKA REGERINGAR I VÄRLDSHISTORIEN var anhängare av. Så det är så jävla fånigt att behöva ha den här diskussionen varje dag. Bevisbördan är hos den som påstår att Putin INTE är euroasiatisk imperialist eftersom allt tyder på att han är det.
Citera
2022-06-28, 13:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Varför skulle Ryssland göra det? Deras konflikt är ju med Ukraina!
Och med Moldavien, och med Litauen, och med Georgien, och med resten av "väst" om du lyssnar på vad de själva säger...
Citera
2022-06-28, 13:39
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men vi bryr oss inte vad du tycker utan vad Ryssland säger. De hotar andra länder och säger att de ska återta alla gamla Sovjetrepubliker. Det är något som Putin själv har sagt utöver alla hans ideologer som han lyssnar på.

Personer som dig hånade oss som skrev att det ens fanns en risk att Ryssland skulle invadera Ukraina så sent som i februari.

Saudi går inte runt och säger att de ska erövra hela arabvärlden och dagen då de gör det och börjar bygga upp militären i klass med Iran så är det en annan diskussion.
Vad Saudi säger kommer inte till dig då MSM styr och du köper allt.
Citera
2022-06-28, 13:41
Medlem
Citat:
Nej tyvärr så är det alltför många som tjänar grova pengar på kriget...

Det har du rätt i. Blev fel med alla. Borde ha skrivit vanligt folk.
Citera
2022-06-28, 13:42
Medlem
Citat:
För att Ryssland säger själva att de ska göra det. Det är inte mer komplicerat än så. De anser att de har rätt att expandera i enlighet med den klassiska Euroasianismen..
Expansion behöver inte betyda invasion och krig...
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vad Saudi säger kommer inte till dig då MSM styr och du köper allt.

Jag är inte ett fan av Saudi och skulle aldrig sätta min fot där men jag är inte speciellt övertygad att Saudi har en chans mot någon av sina grannar utöver de i syd. Om du frågar mig så bojkottar vi gärna Saudi tillbaka till stenåldern tills de ändrar på sig men ingenting kan få mig att tro att Saudi inte får totalstryk av Jordanien om de mopsar upp sig mot dem.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det är också därför som Sverige har som policy att inte sälja/leverera vapen till länder i krig, något som våra kriminella politker tydligen ger blanka fan i plötsligt.

Det fanns vissa tveksamheter här i början av kriget, men sedan insåg även Sverige att Rysslands angrepp på Ukraina även är ett angrepp på väst - och i förlängningen ett angrepp på Sverige. Lägg sedan till Rysslands hot mot Sverige - och saken är ju helt självklar.

Att vara neutral i en konflikt där man själv är en måltavla är ju närmast vanvettigt.
Citera
2022-06-28, 13:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Expansion behöver inte betyda invasion och krig...

Om de som bor där motsätter sig expansionen jo. Vilket är fallet i Baltikum, Polen, Georgien, Ukraina, Ungern, Rumänien, Moldavien och Polen. Vilket alla är länder som Ryssland har de facto anspråk på.
Citera
2022-06-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. USA är vår vän.

Säg det till alla länder i Sydamerika, mellanöstern, asien mm.
Nej, USA är ingens vän. De fortsätter bara anglosaxernas eviga härska och söndra taktik tills det inte fungerar längre, men så länge tillräckligt många människor litar på dem eller glömmer historien så fungerar det ju.

Nu är det Europas tur att söndras. Kanske OK, med tanke på att EU börjar bli som ett nytt Sovjetunionen, men nej. Fy fan för USA/England och deras ständiga knivar i ryggen. Aldrig ok enligt mig.
Senast redigerad av ManManne 2022-06-28 kl. 13:50.
Citera
2022-06-28, 13:49
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Enkelt, dom är lojala till USA.

Lika lojala som putin är till assad.
Citera
2022-06-28, 13:49
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Jag är inte ett fan av Saudi och skulle aldrig sätta min fot där men jag är inte speciellt övertygad att Saudi har en chans mot någon av sina grannar utöver de i syd. Om du frågar mig så bojkottar vi gärna Saudi tillbaka till stenåldern tills de ändrar på sig men ingenting kan få mig att tro att Saudi inte får totalstryk av Jordanien om de mopsar upp sig mot dem.
Håller med men Saudis militära styrka är dessvärre enorm och till stor stel beroende på stödet från USA.
Nu gjorde jag bara en snabb googling men de här siffrorna är skrämmande.

USA 648,8
Kina 250
Saudiarabien 67,6
Indien 66,5
Frankrike 63,8
Ryssland 61,4
Storbritannien 50
Tyskland 49,5
Japan 46,6

https://fof.se/artikel/2019/8/listan-landerna-som-satsade-mest-pengar-pa-militaren-2018/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in