2022-06-28, 11:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jaså, har Ukraina förlorat? Det märks inte. Ukraina gör bra motstånd och Ryssland kan i nuläget inte bara sluta med kriget. De måste hitta ett sätt att få slut på det. Det är alla aggressorers stora problem: att det är så svårt att stoppa krig som man startat.

Man kan inte sluta när man "är nöjd" eftersom motståndaren sannolikt inte är nöjd. Därför har många härförare i historien tvingats att bara fortsätta krigen i det oändliga. Och resultatet har alltid blivit detsamma: det är det egna väldet som gått under.

Kriget i Ukraina kan sluta på i princip fem olika sätt:
1) Ryssland besegrar Ukraina på ett definitivt sätt och kan diktera fredsvillkoren
2) Ryssland avslutar men förhandlar fram en lösning med Ukraina. Det kommer sannolikt behöva innebära att Ryssland återlämnar delar av erövrad mark eller erbjuder byte av land
3) Det blir ingen fred, men ett stillestånd etableras och vi får en "Korea-situation" längs gränsen
4) Det blir ingen fred, men någon form av stillestånd uppstår och vi får en instabil situation liknande Israel-Palestina
5) Ryssland krigar på och tar land efter land (likt Romarriket eller Tredje riket) tills dess att situationen blir ohållbar och Ryssland själv går under av sin egen tyngd och/eller expansion

Situation 1 kan inträffa, men i nuläget talar inget för det. Återstår de andra fyra varianterna, alltså.

Dessutom är Ryssland ännu större och ännu mer glesbefolkat än Ukraina, så Ryssland behöver inte mer yta. Vidare är Ukraina ett av de mest etniskt homogena länderna i hela Europa. Ungefär 98% av befolkningen är etniska ukrainare eller ryssar. Övriga folkslag utgör tillsammans knappa 2%. Det gör dina teser om att andra länder knapar åt sig delar av Ukraina lite märkliga. Du vet väl att både polacker och ungrare är oerhört nationalistiska? Tror du verkligen att de länderna vill ha flera miljoner invånare av annan etnicitet och med ett helt annorlunda språk? Polen kommer dessutom att hamn i tvist med Tyskland om sin västra gräns om man man börjar expandera österut. Så polackerna lär nog sitta lugnt i båten.

Situation 5 är rent teoretisk. I praktiken kan Ryssland inte göra det.

Alternativ 2 eller 3 verkar mest verklighetsnära just nu, som jag ser det.
Citera
2022-06-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Ät skit rysstroll

Jag har lagt märke till att rysstroll är likadana oavsett om dessa skriver på svenska i alla andra utländska forum. Verkar som instruktionerna från respektive ryska ambassader måste följas till punkt. If you've seen one, you've seen them all
Citera
2022-06-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Men om det är vad du kommenterar så bör du lämna tråden o gå till lämplig för vad du vill dryfta, denna tråd heter: Putin beordrar. Styrkor in i Ukraina,

USA's upprustning av kärnvapen är ju enligt mig en stor anledningen till kriget. Lögnaren Obama snackade om nedrustning, men ökade istället budgeten enormt. Ukraina till nato är helt oacceptabelt för balans. Kan väl alla förstå?
Citera
2022-06-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Situation 5 är rent teoretisk. I praktiken kan Ryssland inte göra det.

Alternativ 2 eller 3 verkar mest verklighetsnära just nu, som jag ser det.

Ja, så ser jag det också. Rysslands behov av en hållbar lösning ökar dag för dag. Och Ukraina lär inte acceptera ett fredsavtal där Ryssland får allt det som de nu håller.
Citera
2022-06-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
USA's upprustning av kärnvapen är ju enligt mig en stor anledningen till kriget. Lögnaren Obama snackade om nedrustning, men ökade istället budgeten enormt. Ukraina till nato är helt oacceptabelt för balans. Kan väl alla förstå?

Ja, skönt att vi nu har en ny ordning där vi ser mer klarsynt på Ryssland. Balans ersätts av total övermakt och 300 000 man starka NATO styrkor redo på gränsen
Citera
2022-06-28, 11:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Givetvis förekommer det sabotage på sina håll men Ryssland har full kontroll över Kherson. Var har du läst att Ukraina är 15 kilometer från Kherson? Kanske en uppgift från Twitter?

21,5 km från omtvistat område, 23,5 km från helt ukrainskkontrollerat. Som närmast var de ca. 14 km från Kherson. https://deepstatemap.live/en#9.5/46.5343/31.7656

Du skrev 20 mil. Det är 200 km. Det är längre än Odessa.
Citera
2022-06-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, skönt att vi nu har en ny ordning där vi ser mer klarsynt på Ryssland. Balans ersätts av total övermakt och 300 000 man starka NATO styrkor redo på gränsen

Du är ju dummare än tåget. Ryssland har fortfarande kärnvapen så det räcker och blir över. Att provocera fram världskrig är uteslutet som jag ser det. Att väst provocerar till den grad de gör, får mig nästan att tro att Putin är med på charaden. Jag menar så korkade kan väl ändå makthavare inte vara???
Citera
2022-06-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne

Nej
Citera
2022-06-28, 12:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Mjae va?

Region Total Wealth (US$B)
North America 136,316
Europe 103,213
Asia-Pacific 75,277
China 74,884
India 12,833
Latin America 10,872
Africa 4,946

World 418,342

Nordamerika + Europa, även om tar bort 3.000 usb$ för Ryssland har fortfarande mer än hälften av världens pengar.
Glöm inte västs allierade, Japan, SydKorea och Australien. Står för nästan hela din Asia-Pacific stapel.
Citera
2022-06-28, 12:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Övriga världen har mer pengar än västvärlden.
Svar nej. Inte ens nära.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Det är en jävla skillnad på att sätta på larmetikett eller att låsa in i plastlådor.
Har du en bild?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Läget i Kherson är mycket stabilt, sitter en Rysk borgmästare på plats sedan två månader.
Finns ingen som helst anledning för Ryssland att ge bort Kherson.
Det pågår inga strider i stan eller i omgivningarna runt omkring.

Är du ironisk eller har du nån diagnos som ställer till det när tankarna ska tänkas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in