2022-06-28, 10:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Var någonstans i de officiella dokumenten står det att kulan är "liten"? Är det kanske ett attribut som du själv lagt till?

9 mm står det - det är en liten kula i min bok i alla fall.
Citera
2022-06-28, 10:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Bilen brann väl upp? Kulan är såklart lite märklig men det är inte otroligt att gissningarna om dess ursprung är korrekt om den hittas i bagaget i någon halvförkolnad sportbag. Jag förstår dock inte riktigt varför man kastar ur sig att det var en olycka och en teori om något smällt däck.
Troligen eftersom man hittade det smällda däckets slitbana samt delar av hjulhuset på gatan - ungefär där sladdspåren inleddes.

Citat:
Samtidigt har vi explosioner som man hoppar över och lämnar oförklarat. Förhoppningsvis har man inte planerat en betongsarkofag för bilen än. Tycker nog att man åtminstone får ha en förklaring, eller en gissning som förklarar smällarna om man sedan utan några egentliga bevis säger att ett fallerande bildäck är orsaken. När det smäller så dröjer det dessutom 3-4 sekunder innan man hör däcken när bilen går kraftigt i sidled.

Den sista smällen ska alltså vara krocken gissar jag. Eller möjligtvis räcket.
Krocken gissar jag också - har för mig att det gick att höra ett indre ljud strax innan som torde kunna vara räcket -men det var några månader sen jag höll på och lyssnade på den där filen.
Citera
2022-06-28, 10:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det fetade tror jag är tankemiss. Går knappast sätta på ett däck felaktigt. Tpms sensorerna slår larm rätt omgående.

Återskapa olyckan med stresstest av däcken tror jag ger en fingervisning kring händelsen.

Du har säkert rätt i dina invändningar. Förutsatt att ”tpms sensorerna”(?) fungerade.

Jag menar att det sannolikt är svårt att i laboratoriemiljö återskapa de exakta förutsättningarna. Delvis på grund av tekniska begränsningar, delvis på grund av att man omöjligen känner till alla förutsättningar.
Citera
2022-06-28, 10:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad är det där med vinterdäck som du hängt upp dig på? Är vinterdäck mer känsliga än sommardäck. Dessa däck går att köra med året runt och de gör man i flera europeiska länder då det är förbjudet med dubbdäck samt att klimatet oftast inte kräver det. De har en annan typ av mönster som gör att de kan ta sig fram bättre i snö men är sämre i regn

I det här fallet var det sommardäck som byttes till vinterdäck, enligt artikel i DN. Enligt utredningen kan det haft betydelse.

Citat:
Den höga hastigheten pekas ut som en av flera försvårande omständigheter i polisutredningen. Dessutom var livvaktsbilen utrustad med vinterdäck trots att det var tidigt på hösten och omkring 15 grader varmt. I utredningen vittnar experter om att vinterdäcken inte ska användas när det är mer än fem, max sju grader ute eftersom prestanda och egenskaper försämras, som bromssträckan. De reagerar också på fler detaljer kring vinterdäcken, exempelvis att alla fyra inte hade bytts ut till identiska samtidigt, dess ålder och spårdjup.

https://www.dn.se/sverige/livvakter-vittnar-om-lars-vilks-dodskrasch-det-kandes-i-magen-att-nagot-var-fel/
Citera
2022-06-28, 10:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
De hade en intervju med lastbilsföraren och han var kvar på sjukhus för att sedan plötsligt ha ämnat landet. Känns som de ville tysta honom från fler uttalanden och när det gäller Vilks sambo så skulle hon deltagit på resan men hindrades av säkerhetsskäl.

Vad menar du med att han ”plötsligt” lämnat landet? Efter hur många dagar lämnade han landet, och efter hur många dagar tycker du det hade varit rimligt att han lämnade?

Jag har för mig att polisen inte var så sugna på att köra henne. Hon hänvisades till tåg eller så. Inte bara på denna resa.
Citera
2022-06-28, 11:04
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag har ju lyssnat på ljudfilen i Audacity och förloppet kan mycket väl vara ett vådaskott från polisens tjänstevapen som får föraren att tappa kontrollen.
Dagens Juridik:
Citat:
När Dagens Juridik pratar med chefsåklagare Per Nichols säger han att de uteslutit att det är skott som hörs i klippet.

Hur har ni uteslutit det?
– Vi har letat efter kulrester, sprängämnesrester och så vidare utan att hitta något.
Dessutom borde det väl synas på deras tjänstevapen exempelvis en tomhylsa?
Citera
2022-06-28, 11:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du har säkert rätt i dina invändningar. Förutsatt att ”tpms sensorerna”(?) fungerade.

Jag menar att det sannolikt är svårt att i laboratoriemiljö återskapa de exakta förutsättningarna. Delvis på grund av tekniska begränsningar, delvis på grund av att man omöjligen känner till alla förutsättningar.

Man får göra det på plats. Sätta upp en däckstestare där olyckan skedde och köra slut på däcket. Med en ip kamera som spelar in ljudet på samma plats som den kamera som vittnet har. Blir det annat ljud så kan man fundera vidare.
Citera
2022-06-28, 11:17
Medlem
Det låter inte som skott som avlossas inne i bilen, låter som gevärs skott ute i det fria.
Citera
2022-06-28, 11:28
Bannlyst
Dom har hittat avlossade skott men folk tror att det är en olycka.

Aja visst! Vi kör på det.

Inte alls misstänksamt att man väljer att lägga ner ärendet så fort man hittade kulor.

Den svenska staten gott folk!
Citera
2022-06-28, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så vad är din slutats..? Att däcken/däcket medvetet blev beskjutet på ett sådant sätt att den skulle hamna i fel körfält, och det då tajmat med när en lastbil kommer?

Nej, det kan ju vara en passande slump. Utan det kanske man enkelt kunnat se vad som hänt innan kraschen om skott avlossats eller om han dött redan innan på annat sätt och mördats av staten/polisen. Förloppet kanske hade varit ett helt annat utan eldhavet efter kraschen som döljer allt.
Citera
2022-06-28, 11:33
Medlem
nidbilds avatar
Däckexplosion, javisst kan det ske, men pga den massiva hotbilden mot Vilks från islamister så förfaller det statistiskt osannolikt att vilks dog i en bilolycka utan utomstående påverkan. Vad är oddsen.
Citera
2022-06-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
9 mm står det - det är en liten kula i min bok i alla fall.

den vanligaste pistol ammunition i världen, långt ifrån liten utan perfekt för det den var designad för att göra. förresten väldigt idiotiskt sätt med att beskriva en kula, 5,56 är också liten, vet du vilken skada den gör?
Senast redigerad av aki04 2022-06-28 kl. 11:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in