2022-06-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Läget i Kherson är mycket stabilt, sitter en Rysk borgmästare på plats sedan två månader.
Finns ingen som helst anledning för Ryssland att ge bort Kherson.
Det pågår inga strider i stan eller i omgivningarna runt omkring.

Nu handlade det om vad ryssarna har att förhandla med din half wit.
Dessutom tar Ukraina mark utanför Kherson vilket med din logik från luhansk måste betyda att de vinner kriget.

Stabilt som fan... jävligt låg nivån på propagandan. Rysk borgmästare så det är stabilt sa Bull
Citera
2022-06-28, 10:35
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tyvärr så kan Ukraina haft en stor förlust. Den ryska cancersvulsten har lyckats bryta igenom de ukrainska försvarslinjerna och få till en relativt stor framryckning, (jämfört med tidigare ryska framryckningar den senaste månaden), som hotar att inringa stora ukrainska styrkor. Detta, tack vare att Ryssland koncentrerat stora truppstyrkor, inte minst artilleri, till ett begränsat frontavsnitt, den södra delen av Lusihansk inbuktningen:

https://youtu.be/UtbdLVGtQf4
(6.25)

Jag hoppas att uppgifterna, ifrån min pessimistiska ukrainska källa, inte stämmer eller att de ukrainska kan stabilisera situationer, så de slipper överge de utmärka försvarsställningarna de har för övrigt i den regionen.

Nej, det där är inte positivt för Ukraina. De har det mycket tufft i det där området just nu och det ser inte ut som om de har möjlighet att genomföra några offensiva operationer för att undsätta sina etablerade frontlinjers fortlevnad.

Situationen för ukrainska förband i reservstatus, främst deras operativa reserver, storleksmässigt, hur slitna de är och hur intakta enheterna i den strategiska reserven är vet jag mycket lite om och jag ser inte att den informationen är möjlig att hitta heller.

Vi får hoppas att de kan genomföra en frontutjämning och därmed att de kan försätta de tuffast utsatta enheterna i reservstatus för att få en sammanhållen och försvarbar front med en kraftfull operativ reserv för att agera "brandkår" där ryssarna trycker på som hårdast.
Citera
2022-06-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, det där är inte positivt för Ukraina. De har det mycket tufft i det där området just nu och det ser inte ut som om de har möjlighet att genomföra några offensiva operationer för att undsätta sina etablerade frontlinjers fortlevnad.

Situationen för ukrainska förband i reservstatus, främst deras operativa reserver, storleksmässigt, hur slitna de är och hur intakta enheterna i den strategiska reserven är vet jag mycket lite om och jag ser inte att den informationen är möjlig att hitta heller.

Vi får hoppas att de kan genomföra en frontutjämning och därmed att de kan försätta de tuffast utsatta enheterna i reservstatus för att få en sammanhållen och försvarbar front med en kraftfull operativ reserv för att agera "brandkår" där ryssarna trycker på som hårdast.

Det är lite svårt att fatta varför man inte dragit sig undan snabbare. Så väl befästa linjer att det lönar sig bättre att slåss till siste man? Kan inte vara så bra för moralen i längden
Citera
2022-06-28, 10:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är mycket stora ryska förluster vilket tyder på att Ukraina biter ifrån bra. Siffrorna är realistiska, man uppskattar att 250 soldater ur bögfascisternas styrkor har eliminerats men stirra er inte blinda på den siffran enbart, föreställ er hur många bögfascister som skadats och vad det innebär för moralen.

Ukraina har också slagit ut 7 artillerisystem, 15 tanks och 17 bepansrade fordon... ....Ukraina har svårt att få ned dom ryska attackflygplanen....inga redovisade denna gång... ....men en nedskjuten helikopter är bekräftad av flera källor.

Som vanligt slår man mot underhållet, 14 lastbilar eller tankbilar är eliminerade.

Jag tror inte kriget är avslutat före årskiftet. Det kommer att bli stora omvälvningar i Ryssland, ansvaret måste läggas någonstans, frågan är var inom ryska ledningen.

Ett intressant och mer långsiktigt syn på den ryska cancersvulstens krig emot Ukraina, och de facto, hela den västliga civilisationen.

https://youtu.be/ZGnkISdIrz4

Långsiktigt så är det alltså kört för Ryssland, så vida de inte blir en nära allierad med Kina och får, massivt ekonomiskt och militärt stöd därifrån. För, då, kan civilisationskriget dra ut 10 år eller längre, innan väst vunnit. Men kineserna verkar, smart nog, hellre vilja fortsätta att långsiktigt bygga upp sin styrka och, inte, likt den ryska cancersvulsten göra sig ovän med hela den västerlänska civilisationen, (i ryska ögon: Det hatade Västrom).

Slava Ukraini!, ( och hela västvärlden)
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-06-28 kl. 10:45.
Citera
2022-06-28, 10:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det är lite svårt att fatta varför man inte dragit sig undan snabbare. Så väl befästa linjer att det lönar sig bättre att slåss till siste man? Kan inte vara så bra för moralen i längden

Jag skulle tro att man saknar större mekförband. Det är nog en oerhörd brist på sådant i den ukrainska försvarsmakten per dags dato, och det innebär att man så länge som möjligt vill hålla fast vid ett ställningskrig om det är möjligt.

Om ryska mekaniserade bataljoner bryter ut över öppen terräng, kommer deras framryckning att vara svårare att hejda.

Utöver detta, så vill ukrainarna naturligtvis inte ge upp en centimeter mark åt invasionsförband. Det blir en fråga om nationell stolthet och moral bland sina förband.
Citera
2022-06-28, 10:42
Medlem
Reimers avatar
Orcherna börjar bli skitnödiga i Kherson, Ukraina trycker på bra där och plockar mark stadigt, motståndsrörelsen plockar kollaboratörer så fort de hinner, därför måste de ta in den lagligt valde borgmästaren.

Citat:
Russian military detained Kherson mayor Ihor Kolykhaev

https://liveuamap.com/en/2022/28-june-russian-military-detained-kherson-mayor-ihor-kolykhaev
Citera
2022-06-28, 10:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Fast långsiktigt så är det kört för den ryska cancersvulsten.

Se mitt inlägg och länk innan detta inlägg.
Citera
2022-06-28, 10:44
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 10631 civila förluster, 4731 döda och 5900 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/06/ukraine-civilian-casualty-update-27-june-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://t.me/mod_russia/17222
https://t.me/mod_russia/17223
218 flygplan
133 helikoptrar
1382 drönare
350 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
3837 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
690 MLRS raketartillerifordon
3037 fältartilleri och granatkastare
3889 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/347321347580324
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
35250 Personal / Personer
1567 Pansarvagnar
3704 Bepansrade stridsfordon / APV
778 Artillerisystem
243 MLRS raketartillerifordon
102 Luftvärns system
217 Flygplan
185 Helikoptrar
636 UAV operativ-taktisk nivå
139 Kryssningsrobotar
14 Fartyg / båtar / kutter
2589 Fordon / Bränsletankar
61 Specialutrustning

Tidigare rapporteringar
2022-06-27
2022-06-26
2022-06-25
2022-06-24 felräkning
2022-06-23
2022-06-22
Citera
2022-06-28, 10:44
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att man saknar större mekförband. Det är nog en oerhörd brist på sådant i den ukrainska försvarsmakten per dags dato, och det innebär att man så länge som möjligt vill hålla fast vid ett ställningskrig om det är möjligt.

Om ryska mekaniserade bataljoner bryter ut över öppen terräng, kommer deras framryckning att vara svårare att hejda.

Utöver detta, så vill ukrainarna naturligtvis inte ge upp en centimeter mark åt invasionsförband. Det blir en fråga om nationell stolthet och moral bland sina förband.

Jag hoppas det finns en ny linje redo öster om Kramatorsk (eller väster om. Inte vet jag). De senaste veckorna måste väl handla om fördröjning
Citera
2022-06-28, 10:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
En gissning är väl att de tänkte ta Kharkiv i detta syfte. Kherson behöver de visst för att försvara Krim.
Kanske går det ändå att offra Kherson...de kanske inte behöver själva stan. Dessutom gick det bra att försvara Krim 2014 till 2021. Det är vattnet som blir dyrt.
Jag vet inte. Bara sanktionerna ligger kvar tills gubben är död

Ryssland behöver ta hela området som kan ha naturgas, annars kan Europa strunta i att köpa rysk naturgas. Tar de inte dessa områden var kriget meningslöst. Nu kommer det inte spela någon roll för Europa kommer att sluta köpa rysk gas ändå, men det räknade inte Putin med. Ekonomiskt, militärt, diplomatiskt och politiskt har Ryssland förlorat hur detta än slutar. De kan endast vinna i territoriell expansion.

Men för att rädda ansiktet inför den egna befolkningen behöver de Donbas, vatten från Dnipr till Krim och en landkorridor till Ryssland. Då kan de försvara kriget, sedan skall de bara försvara den försämrade ekonomin, alla döda soldater, förstörelsen av städerna och byarna de skulle befria, försvara att Ryssland förlorar sin status som en militär stormakt och en medelstor internationell aktör.
Citera
2022-06-28, 10:48
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Nu handlade det om vad ryssarna har att förhandla med din half wit.
Dessutom tar Ukraina mark utanför Kherson vilket med din logik från luhansk måste betyda att de vinner kriget.

Stabilt som fan... jävligt låg nivån på propagandan. Rysk borgmästare så det är stabilt sa Bull

Ryssarna har slutat att förhandla så den vägen är stängd. Ryssarna behöver heller inte förhandla, dom tar det som dom anser tillhör dom.

Det finns en del Ukrainska militärer 20 mil utanför Kherson och dom har inte rört sig framåt på de senaste månaderna, tvärtom trycks dom tillbaka. Ryssland har full kontroll på Kherson. Ryska språket är officiellt, rubeln är införd.
Citera
2022-06-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ett intressant och mer långsiktigt syn på den ryska cancersvulstens krig emot Ukraina, och de facto, hela den västliga civilisationen.

https://youtu.be/ZGnkISdIrz4

Långsiktigt så är det alltså kört för Ryssland, så vida de inte blir en nära allierad med Kina och får, massivt ekonomiskt och militärt stöd därifrån. För, då, kan civilisationskriget dra ut 10 år eller längre, innan väst vunnit. Men kineserna verkar, smart nog, hellre vilja fortsätta att långsiktigt bygga upp sin styrka och, inte, likt den ryska cancersvulsten göra sig ovän med hela den västerlänska civilisationen, (i ryska ögon: Det hatade Västrom).

Slava Ukraini!, ( och hela västvärlden)

Bortsett från att Kina är mycket auktoritärt tror jag man inser hur mycket man behöver "Väst". Man vill prioritera att utveckla sitt eget land och gör det som är bäst för landet. Jag är inte så orolig för Kina som jag är för dom helt vansinniga ryska ledarna. Och vansinnet verkar sprida sig inom rysk massmedia. Rysk ungdom däremot förstår nog att något blivit MYCKET fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in