2022-06-27, 22:55
Medlem
Mitt hjärta har alltid klappat lite extra för nörd- och gamingkulturen men det är längesen jag hängde i dom kretsarna och har glömt mycket av kunskapen jag en gång hade. Nu vill jag tillbaka och vänder mig till er: Flashback, jag är i stort behov av er eminenta kunskap om gaminglaptops!

Jag är på jakt efter en laptop som helst inte kostar mer än 15000 (gärna billigare men det kanske är svårt att få något vettigt för lägre pris). Spel jag gillar är allt från wow till indiespel som hollow knight (mer äventyr än fps även om det också roar) den bör således klara av den typen av spel.

Vad ska jag leta efter? Grafikkort, minne, processor? Vad är bra idag? Eller vet du en laptop som är exakt det jag söker? Jag är absolut inte någon fullblodsgamer och behöver inte det bästa, men jag vill inte bli arg för att den inte fungerar.

TACK för hjälp och tips och råd
Citera
2022-06-27, 23:03
Medlem
solhatts avatar
Varför laptop?
Du får bra mycket bättre prestanda för samma peng om du köper en stationär.
Citera
2022-06-27, 23:09
Medlem
BigFatCones avatar
Ja, priserna börjar ju närma sig MSRP igen. Det är egentligen bara grafikkort som har varit "på tok" för dyra. Övriga komponenter har så klart kostat mer än dom borde, men grafikkortet är ju egentligen den enda sexiga delen som folk går nuts över, så det har ändå varit accepterbara priser.
Citera
2022-06-27, 23:14
Medlem
solhatt, plats saknas och är ofta på resande fot
Citera
2022-06-27, 23:23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sue-nami
Okej. Då bestämmer du dig för hur mycket den får kosta. Sen går du till Elgiganten eller nån annan elektroniklada som har alla sina modeller utställda. Du tittar på dom i din prisklass, skriver lite på tangentborden, tittar på skärmarna, känner på musplattorna och såna saker. Sen tar du den som du tycker bäst om.

För alla datorer i samma prisklass kommer att vara ungefär lika bra. Du behöver ändå kompromissa med prestandan när du väljer en laptop så då kan man i stort sett välja den man tycker är snyggast eller något annat godtyckligt.
Citera
2022-06-27, 23:33
Medlem
Haajibs avatar
Citat:

Jag säger bara lycka till om du vill kasta pengarna i sjön på en bärbar
Citera
2022-06-27, 23:48
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Jag säger bara lycka till om du vill kasta pengarna i sjön på en bärbar
Så länge man är helt medveten om att det är en kompromiss så är det ju synd att säga att man kastar pengarna i sjön.
Citera
2022-06-28, 00:33
Medlem
Citat:
Mitt hjärta har alltid klappat lite extra för nörd- och gamingkulturen men det är längesen jag hängde i dom kretsarna och har glömt mycket av kunskapen jag en gång hade. Nu vill jag tillbaka och vänder mig till er: Flashback, jag är i stort behov av er eminenta kunskap om gaminglaptops!

Jag är på jakt efter en laptop som helst inte kostar mer än 15000 (gärna billigare men det kanske är svårt att få något vettigt för lägre pris). Spel jag gillar är allt från wow till indiespel som hollow knight (mer äventyr än fps även om det också roar) den bör således klara av den typen av spel.

Vad ska jag leta efter? Grafikkort, minne, processor? Vad är bra idag? Eller vet du en laptop som är exakt det jag söker? Jag är absolut inte någon fullblodsgamer och behöver inte det bästa, men jag vill inte bli arg för att den inte fungerar.

TACK för hjälp och tips och råd

Stationär är mycket nice-are, gärna med en fläskig skärm också 👍
Citera
2022-06-28, 10:04
Medlem
Bra med en vettig budget i alla fall, 12-15k får man nåt som går att spela på hyfsat.

Jag skulle köpa något i stil med denna:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_msi-katana-gf66-11ug-069neu-15-6-gaming-laptop-1335401.html

MSI kanske inte är det roligaste märket, men denna har:

Grafikkort: RTX3070, grafikkortet är det viktigaste i en gamingburk, skulle nog inte köra något sämre än en 3070.

Processor: i7 från generationen med 10nm, så den blir snabbare och energieffektivare.

RAM: 16GB. Borde vara tillräckligt för det mesta.

Skärm: IPS (bra färger, någorlunda svärta) Full HD (räcker gott och väl, bara tungdrivet att satsa på högre), samt 144hz för lättare spel där datorn orkar producera många bilder/sekund, så flyter spelet på fint.

Disk: 512GB nvme m2. Snabb. Du kanske vill utöka denna med tiden, beror på om du bara lirar fyra-fem stora spel eller vill kunna ha fler spel installerade samtidigt.

Värmen är dock ett stort problem på laptops. Välj därför ett lite tjockare formfaktor med många fläktar, annars kommer datorn att ”throttla” och prestandan kommer att sänkas väsentligt efter nån minut.
Citera
2022-06-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Bra med en vettig budget i alla fall, 12-15k får man nåt som går att spela på hyfsat.

Jag skulle köpa något i stil med denna:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_msi-katana-gf66-11ug-069neu-15-6-gaming-laptop-1335401.html

MSI kanske inte är det roligaste märket, men denna har:

Grafikkort: RTX3070, grafikkortet är det viktigaste i en gamingburk, skulle nog inte köra något sämre än en 3070.

Processor: i7 från generationen med 10nm, så den blir snabbare och energieffektivare.

RAM: 16GB. Borde vara tillräckligt för det mesta.

Skärm: IPS (bra färger, någorlunda svärta) Full HD (räcker gott och väl, bara tungdrivet att satsa på högre), samt 144hz för lättare spel där datorn orkar producera många bilder/sekund, så flyter spelet på fint.

Disk: 512GB nvme m2. Snabb. Du kanske vill utöka denna med tiden, beror på om du bara lirar fyra-fem stora spel eller vill kunna ha fler spel installerade samtidigt.

Värmen är dock ett stort problem på laptops. Välj därför ett lite tjockare formfaktor med många fläktar, annars kommer datorn att ”throttla” och prestandan kommer att sänkas väsentligt efter nån minut.

Kikade faktiskt på just den men kände inte igen märket så vände mig hit istället. Men jag kikar igen och funderar. Tack för tips vad jag ska tänka på gällande alla delar 🙌
Citera
2022-06-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beach2021-TOPPform
Stationär är mycket nice-are, gärna med en fläskig skärm också 👍

Jo det vet jag, men så som jag lever just nu skulle en stationär mestadels stå oanvänd plus att jag inte har plats för den 🙈
Citera
2022-06-28, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Okej. Då bestämmer du dig för hur mycket den får kosta. Sen går du till Elgiganten eller nån annan elektroniklada som har alla sina modeller utställda. Du tittar på dom i din prisklass, skriver lite på tangentborden, tittar på skärmarna, känner på musplattorna och såna saker. Sen tar du den som du tycker bäst om.

För alla datorer i samma prisklass kommer att vara ungefär lika bra. Du behöver ändå kompromissa med prestandan när du väljer en laptop så då kan man i stort sett välja den man tycker är snyggast eller något annat godtyckligt.

Trodde nog att laptops ändå kunde vara i klass med stationära för det priset, men oavsett så är stationär uteslutet tyvärr. Tack för input!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in